معرفی شهدای ایرانی لشکر فاطمیون؛

"ایرانی"هایی که برای دفاع از حرم "افغانستانی" شدند

تعدادی از ایرانی‌هایی که عاشق دفاع از حرم بودند، به راه‌های مختلف حتی با صدور شناسنامه افغانستانی و تغییر چهره و لهجه به جمع مدافعان حرم افغانستانی لشکر فاطمیون پیوستند و همراه با برادران افغانستانی خود جانشان را فدای دفاع از حرم کردند.
کد خبر: ۷۸۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ - 20April 2016

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، هسته اولیه لشکر فاطمیون توسط تعدادی از مجاهدان افغانستانی در سال 92 تشکیل شد. مجاهدانی که روزی در مبارزه علیه شوروی و طالبان در افغانستان حضور داشته و ساکن ایران شده بودند هیئت هفتگی تشکیل دادند که با رسیدن خبر حمله نیروهای تکفیری به حرمهای مطهر در سوریه این گروه آمادگی خود را جهت دفاع از حرمهای اهل بیت(ع) اعلام کردند.

در ابتدا گروهی متشکل از 22 نفر به سوریه اعزام شدند. ابوحامد، شهید سید حسین حسنی، شهید فاتح و شهید رضا اسماعیلی از اعضای این گروه 22 نفره بودند. دلاورمردیها و رشادتهای نیروهای فاطمیون در سوریه سبب شد تا گروه چند نفره بعد از مدتی به لشکری بزرگ در خط اول جبهه مقاومت علیه تفکیریها تبدیل شوند. از آغاز حضور افغانستانیهای لشکر فاطمیون در سوریه بسیاری از جوانان افغانستانی و حتی ایرانی خود را به این لشکر رساندند تا نامشان در دفتر مدافعان حرم حضرت زینب(س) قرار بگیرد.

پیوند فرهنگی ایران و افغانستان به واسطه زبان، فرهنگ، دین و مسلک این دو کشور به سالهای دور برمیگردد. زمانی که سیاستهای انگلیس مرزهای افغانستان را که آن روز جزوی از خاک ایرانی بود جدا کرد. با شروع جنگ سوریه بار دیگر این پیوند دیرینه بین ایران و افغانستان قوت گرفت. 

برخی از ایرانیها به هر طریق ممکن حتی با گرفتن شناسنامه افغانستانی و کارت اقامت سعی کردند تا با ورود به لشکر فاطمیون جزو مدافعان حضرت زینب(س) شوند و عاشقانی فارغ از نام و نشان و در گمنامی به اسم مدافعان افغانستانی در جبهههای نبرد حضور دارند. تعدادی از این رزمندگان عاشق در طول چند سال حضور فاطمیون در جبهههای نبرد به فیض شهادت نائل آمدند.

شهید سید مصطفی صدرزاده، برادران شهید مصطفی و مجتبی بختی، شهید جواد محمدی، شهید محمد سخندان، شهید حسن قاسمی دانا، شهید محمد مهدی مالامیری، شهید شیخ علی تمام زاده از جمله شهدایی هستند که به هر طریقی خود را به صف رزمندگان مدافع افغانستانیهای مدافع حرم رساندند.


شهیدان بختی

شهیدان مصطفی و مجتبی بختی دو برادر شهیدی بودند که به نام مدافعان افغانستانی در سوریه حضور یافتند و باهم به شهادت رسیدند. این دو شهید زمانی که نتوانستند از شهر محل سکونت خود مشهد به سوریه بروند با نام مستعار و از قم برای دفاع از حرم اعزام شدند.

شهید مصطفی صدرزاده در سوریه با تیپ فاطمیون که بعدها به لشکر ارتقا یافت آشنا شد و با وساطت شهید ابوحامد وارد فاطمیون شد. بعد از مدتی برای مرخصی به ایران برگشت اما برای بازگشت به سوریه دچار مشکل شد. فاطمیون اجازه حضور غیرافغانستانی را در بین خود نداشتند برای همین شهید صدرزاده تصمیمی گرفت که زبان افغانستانی یاد بگیرد و این بار با شناسنامهای افغانستانی وارد فاطمیون شد. وی محرم سال گذشته در حالی که فرماندهی گردان عمار این لشکر را بر عهده داشت به شهادت رسید.
 متن کامل گفتوگوی دفاع پرس با این شهید مدافع حرم را میتوانید از اینجا بخوانید.


شهید مصطفی صدرزاده

شهید محمد مهدی مالامیری از روحانیون و مدرسین جامعه المصطفی قم بود که به عنوان مبلغ در لشکر فاطمیون حضور داشت. حجت الاسلام مالامیری در عملیات بصرالحریر در 30 فروردین سال 94 به شهادت رسید و پیکرش مفقود ماند.


شهید محمد مهدی مالامیری

شهید حاج علی تمام زاده که به نام ابوهادی در بین رزمندگان فاطمیون مشهور بود به عنوان مبلغ در جبهه سوریه حضور یافت. دیدن مظلومیتهای رزمندگان شیعه افغانستانی سوریه و احساس تکلیف او نسبت به حملات تکفیریها علیه مردم سوریه او را به جبهههای این کشور رساند. شیخ ابوهادی در محرم سال 94 به آرزوی خود یعنی شهادت رسید.


شهید شیخ علی تمام زاده

نظر شما
پربیننده ها