دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

علت شکست صهیونیست‌ها در عملیات «خوشه‌‌های خشم»/ چرا مقاومت اسلامی پیروز شد؟

بیست‌سال پیش ارتش رژیم صهیونیستی در 11 آوریل 1996 میلادی عملیات گسترده نظامی خود را از هوا، دریا و زمین تحت عنوان «خوشه‌های خشم» علیه لبنان آغاز کرد که باعث وارد آمدن تلفات سنگینی در میان غیر نظامیان جنوب لبنان شد.
کد خبر: ۷۸۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ - 23April 2016

علت شکست صهیونیست‌ها در عملیات «خوشه‌‌های خشم»/ چرا مقاومت اسلامی پیروز شد؟

به گزارش خبرنگار بینالملل دفاع پرس، بیست سال پیش ارتش رژیم صهیونیستی در 11 آوریل 1996 میلادی عملیات گسترده نظامی خود را از هوا، دریا و زمین تحت عنوان «خوشههای خشم» علیه لبنان آغاز نمود و مناطق مسکونی «بقاع»، «بیروت» و «جبل» را مورد شدیدترین و بیسابقهترین حملات خود از زمان تجاوز سال 1982 قرار داد. این عملیات 16 روز به طول انجامید و باعث وارد آمدن تلفات سنگینی در میان شهروندان غیر نظامیان لبنانی شد.

مسئولان نظامی رژیم صهیونیستی که از توان فزاینده موشکهای حزبالله لبنان ابراز نگرانی میکردند، به بهانه انهدام توان موشکی حزبالله لبنان و مقاومت اسلامی دست به حملهای گستردهای زدند که صدها شهید و زخمی در میان ساکنان جنوب لبنان مخصوصا ساکنان روستای قانا بر جای گذاشت.

                                           فاجعههای خوشههای خشم

صهیونیستها با بیش از 100 هزار بمباران هوایی و حدود 30 هزار گلوله توپخانهای نتوانستند معادلات میدانی را به نفع خود تغییر دهند؛ نکته قابل تأمل اینجاست که این عملیات نه تنها منجر به انهدام توان موشکی حزبالله و مقاومت نشد، بلکه باعث شد مقاومت اسلامی بیش از پیش تثبیت شود و زمینه را برای پیروزیهای بزرگی همچون پیروزی سال 2000 میلادی و فرار صهیونیستها در جنوب لبنان را فراهم کند.

هدف رژیم صهیونیستی از عملیات «خوشههای خشم» تخریب زیرساختهای حزبالله، تضعیف توان نظامی مقاومت اسلامی و انهدام مخازن موشکهای کاتیوشا مقاومت و جلوگیری از شلیک این موشکها به شمال فلسطین اشغالی بود که نه تنها در این عملیات زیر ساختهای سیاسی و اجتماعی حزبالله تخریب نشد بلکه توسعه یافتهترهم شد. رزمندگان مقاومت همچنین تا روز آخر جنگ با موشکهای کاتیوشا مواضع صهیونیستها را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار دادند؛ حتی این تجربه جنگی 16 روزه باعث شد آنها برد موشکهای خود را افزایش دهند.

  موشکهای حزب الله لبنان

با این وجود دشمن صهیونیستی که قصد داشت قدرت و توان نظامی مقاومت اسلامی را محک بزند، شکست خورد چراکه آنها انبار مهمات مقاومت اسلامی را نتواستند شناسایی کنند؛ صهیونیستها همچنین موفق نشدند ستاد فرماندهی مقاومت اسلامی را منهدم کنند تا بدینوسیله جلوی عملیاتهای مستمر آنها را بگیرند. رزمندگان و مجاهدان مقاومت اسلامی تا روز آخر در میدان نبرد با وجود اینکه باران آتش از زمین و هوا بر سر آنها میبارید، ایستادگی و مقاومت کردند و از میدان نگریختند و توانستند دشمن صهیونیستی را شکست دهند.

با توجه به اینکه رزمندگان مجاهد مقاومت اسلامی قبلا عملیاتهای شناسایی را در خصوص پناهگاههای رژیم اشغالگر قدس انجام داده بودند، لذا نسبت به آنها شناخت کافی داشتند و پناهگاههای آنها را هدف حملات موشکی خود قرار دادند.

عملیات مستمر موشکی مقاومت اسلامی علیه شهرکهای صهیونیستنشین شمال فلسطین اشغالی در نهایت رژیم اشغالگر قدس را مجبور کرد این حمله را متوقف کند و برتری میدانی مقاومت را نیز بپذیرد.

طبق گزارش سازمانهای دفاع از حقوق بشر، در جنگ 16 روزه موسوم به خوشههای خشم بیش از 150 نفر از شهروندان لبنانی شهید شدند که 106 نفر از آنها فقط از روستای قانا و نه نفر از ساکنان نبطیه بودند. حدود 350 نفر از لبنانیها نیز در این جنگ مجروح شدند.

فاجعههای خوشههای خشم

2 هزار 18 منزل مسکونی شهروندان جنوب لبنان تخریب شد؛ کارشناسان خسارت وارد آمده به لبنان را حدودا 500 میلیون دلار اعلام کردند، در مقابل خسارت وارد آمده به رژیم صهیونیستی نیز 300 میلیون برآورد شد.


فاجعههای خوشههای خشم

«شیمون پریز» نخست وزیر وقت رژیم اشغالگر قدس علت انجام عملیات «خوشههای خشم» علیه لبنان را تحرکات حزبالله لبنان ضد ارتش این رژیم عنوان کرد و خطاب به مردم لبنان اعلام کرد که شما باید حزبالله را منحل کنید تا اینکه حمله علیه ارتش ما را متوقف کند.

اما با توجه به فعالیتهای سیاسی حزبالله در سالهای گذشته توجه و اهتمام جوامع و گروههای لبنانی به حزبالله لبنان افزایش یافت و نه تنها این حزب منحل نشد بلکه توافقنامهای بین لبنان، رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و سوریه امضا شد که به حزبالله لبنان اجازه میداد تا طبق این توافقنامه به فعالیتهای نظامی خود علیه ارتش رژیم اشغالگر قدس در داخل خاک لبنان ادامه دهد.

بالاخره بعد از 16 روز جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم بیگناه جنوب لبنان مجددا این رژیم در لاک یأس و ناامیدی خود فرو رفت؛ تنها دستاوردی که صهیونیستها در این جنگ کسب کردند، این بود که آنها یقین پیدا کردند که مقاومت اسلامی توانایی مواجهه با آنها را در هر زمان و مکان دارند و مانع تحقق اهداف سیاسی و امنیتی آنها میشوند و هرگونه اقدامات تحریکآمیز آنها با واکنش سخت و خشن حزبالله و مقاومت اسلامی روبرو خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار