گروه استانهای دفاعپرس- هادی امامی، دانشآموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی و رسانه و کارشناسی علوم سیاسی؛ تکنیک «تکرار» (Repetition) بر نظریهی «اثر مواجههی صرف» از رابرت زایانس (Zajonc, ۱۹۶۸) بنا شده است. انسانها چیزهایی را که زیاد میشنوند یا میبینند، واقعیتر و قابلاعتمادتر میپندارند. در «جنگروانی»، تکرار هدفمند یک گزاره، جای استدلال را میگیرد و باور عمومی را شکل میدهد.
در رسانههای داخلی، تکرار تیترها و هشتگهایی همچون «فساد فراگیر»، «اقتصاد فروپاشیده» یا «مهاجرت بیوقفه»، «فساد سیستمی» و ... در برخی رسانهها و شبکههای اجتماعی، تصویری یکنواخت و ناامیدکننده میسازد. در خارج از کشور نیز، رسانههای غربی سالهاست با تکرار و هشتگزنی واژههایی مانند regime (رژیم به جای نظام)، nuclear threat (تهدید هستهای) و human rights violations (نقض حقوق بشر) و ... در گزارشهای مربوط به جمهوری اسلامی ایران، ذهن جهانیان را نسبت به کشور ما شرطی کردهاند. همان روشی که در جنگ عراق و افغانستان و سوریه هم برای القای مشروعیت مداخله نظامی بهکار رفت.
ذهن، هرچه را بیشتر بشنود، آسانتر میپذیرد؛ اما هر تکرار، حقیقت نیست. «آگاهی»، بهترین سپر در برابر این «فریب نرم» است.
انتهای پیام/