تحلیل روزنامه «الجمهوریه»؛

کلید حل بحران لبنان در دست حزب الله

روزنامه «الجمهوریه» چاپ بیروت در تحلیلی بر پرونده «خلأ ریاستی» در لبنان مدعی شد، این حزب الله است که حرف آخر را در این پرونده می‌زند.
کد خبر: ۷۸۶۶۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰ - 19April 2016

کلید حل بحران لبنان در دست حزب الله

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، روزنامه «الجمهوریه» چاپ بیروت در مقالهای تحت عنوان «حزب الله چه وقت برگه ریاست جمهوری خود را رو خواهد کرد؟» ادعا میکند، کلید حل قضیه خلأ ریاستی در لبنان صرفا در دست حزب الله است.

الجمهوریه با بیان اینکه دو گزینه [ممکن] حزب الله برای تصدی پست ریاست جمهوری ژنرال «میشل عون» و «سلیمان فرنجیه» هستند، مدعی شده که این حزب هرگاه بخواهد، میتواند، این منصب را به یکی از این دو بسپارد.

با این حال این روزنامه لبنانی بر این باور است که سه مانع پیش روی حزب الله قرار دارد و موجب سنگاندازی در برابر روند انتخاب رئیس جمهور در لبنان میشود که عبارتند از:

- عون اجازه پایان دادن به روابط خود با حزب الله را ندارد

- فرنجیه اجازه ابراز مخالفت با حزب الله در امر ریاست جمهوری را ندارد

- نبیه بری، سعد الحریری و ولید جنبلاط نه قدرت و نه تمایلی به برگزاری جلسه انتخابی رئیس جمهور در پارلمان، بدون حزب الله را دارند

طبق نتیجهگیری این روزنامه، پرونده ریاست جمهوری دور باطل است. عدم عقبنشینی عون از نامزدی در این انتخابات، به این دلیل که نماینده مسیحیان لبنان شمرده میشود، سپس عدم کنارهگیری فرنجیه، به این دلیل که جانشین عون در صورت عدم تصدی این پست به شمار میرود.

این روزنامه لبنانی در ادامه به مواضع بازیگران منطقه در این پرونده و تاثیرات آنها بر آن اشاره میکند و مینویسد:

- عربستان سعودی اگرچه با عون گفتوگوهایی داشته و به سعد الحریری اجازه تایید این گزینه را داده، اما رغبت چندانی به این گزینه هم نشان نداده، چون از گرایشات عون به حزب الله و ایران آگاه هستند و نمیخواهند، معادله ریاست جمهوری به سود ایران تمام شود و این موجب میشود تا اصراری بر حل این قضیه با گزینه عون نداشته باشند.

- از سوی دیگر واتیکان و فرانسه نیز اگرچه خواهان حفظ نفوذ خود در لبنان و خاورمیانه هستند، اما به خوبی میدانند، توان رویارویی با ایران در این پرونده را ندارند، به همین دلیل میبینیم که رئیس جمهوری فرانسه در سفر به بیروت چیزی در چنته نداشت تا با رو کردن آن، زمینهساز حل آن شود. به همین دلیل حل این قضیه و امتیازگیری از تهران در این پرونده را به آمریکاییها سپردهاند.

- اما پرونده ریاست جمهوری، برای آمریکاییها از این جهت حائز اهمیت است، چون آن را یکی از عوامل ثبات در لبنان میدانند، به همین دلیل راضی به روی کار آمدن رئیس جمهوری نمیشوند که دارای گرایشات ایرانی – حزب اللهی باشد.

الجمهوریه در ادامه تحلیل خود، با بیان اینکه عون و فرنجیه، نامزدهای حزب الله برای تصدی پست ریاست جمهوری هستند، مدعی شده، گروه 14 مارس با حزب الله به توافق رسیده تا در برابر در دست داشتن منصب «نخست وزیری» از منصب «ریاست جمهوری» چشم پوشی کند و اختیار عمل در این پرونده را به حزب الله بسپارد و این موجب میشود تا حزب الله اطمینان خاطر داشته باشد، حرف آخر در قضیه خلأ ریاستی را این حزب خواهد زد و دلیل تعلل حزب الله در این پرونده امتیازگیری تا جای ممکن از آن است و از آنجا که هنوز این مهم برای حزب محقق نشده بنابراین بحران همچنان ادامه خواهد داشت.

با این حال الجمهوریه بر این باور است که شاهد تحولاتی در این پرونده در این اواخر بوده که مهمترین آنها عبارتند از:

- بحران سوریه و توافقاتی که بازیگران عرصه سوریه در این اواخر برای حل این پرونده داشتهاند و مهمترین آن توافقات روسی – آمریکایی برای برگزاری نشستهای ژنو است، به ویژه آنکه آمریکاییها تمایل دارند، پرونده سوریه تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بسته شود، به تبع آن ماههای آینده شاهد موافقت حزب الله با حل قضیه خلأ ریاستی نیز خواهیم بود

- در لبنان حزب الله نیازمند توافقاتی برای کاستن از عواقب سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی است که حزب متحمل آن خواهد شد، به همین دلیل شاهد انجام مذاکراتی سعودی – ایرانی برای دستیابی به این توافقات و تسویهها هستیم

- پس از انتشار اخباری مبنی بر حضور در دادگاه بین المللی کیفری، حزب الله نیاز دارد تا از فشارهای منطقهای و بین المللی علیه خود بکاهد و برگه انتخاب رئیس جمهور نقش مهمی را در کاهش این فشارها بازی میکند

به همین دلیل الجمهوریه در پایان نتیجه میگیرد که حزب الله در حال ارزیابی شرایط داخلی و منطقهای و بین المللی است تا برگ برنده خود در پرونده ریاست جمهوری لبنان را در زمانی رو کند که بیشترین سود را برای آن داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار