فانی: با نسل دیجیتال نمی‌توان با روش‌های سنتی رفتار کرد

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش گفت: نسل جدید با فناوری‌های نوین بزرگ شده و باید آموزش‌ها و مدیریت مدارس نیز با این تغییرات همسو شود.
کد خبر: ۷۸۷۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۳ - 21October 2025

به گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، «علی‌اصغر فانی» مشاور وزیر و عضو شورای عالی آموزش‌و‌پرورش کشور امروز در مراسم بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان که با حضور مسئولان استانی در تالار شهید بهشتی کرمانشاه برگزار شد، به اهمیت نقش اولیا در تربیت دانش‌آموزان اشاره و اظهار داشت: شخصیت هر فرد نتیجه سه عامل وراثت، محیط و موقعیت است.

فانی: با نسل دیجیتال نمی‌توان با روش‌های سنتی رفتار کردوی با تأکید بر نقش محیط در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان، افزود: محیط خانواده و مدرسه تاثیرگذارترین عوامل هستند و باید در این زمینه حساسیت بالایی داشت. مدارس باید محور تربیت دانش‌آموزان باشند و اختیارات لازم به مدیران و معلمان داده شود تا با انعطاف و مشارکت اولیا، مسیر تربیت به درستی طی شود.

مشاور وزیر آموزش‌و‌پرورش درباره مفهوم «مدرسه‌محوری»، گفت: مدرسه باید مرکز اصلی تربیت باشد و خانواده‌ها نیز در کنار مدارس همکاری کنند. به همین منظور، تمرکززدایی از آموزش و پرورش و افزایش اختیارات مدیران مدارس برای انتخاب معلمان، برنامه‌های آموزشی و فعالیت‌ها ضروری است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت نقش اولیا در تربیت دانش‌آموزان، تأکید کرد: تربیت دانش‌آموزان بر عهده یک وزارتخانه نیست و باید اولیا، معلمان و همه دست‌اندرکاران همراهی کنند. انجمن‌های اولیا و مربیان باید فعال‌تر و شفاف‌تر باشند و مدیران مدارس وظیفه دارند خانواده‌ها را در جریان امور و هزینه‌های مدرسه قرار دهند.

فانی درباره نسل جدید دانش‌آموزان بیان کرد: نسل امروز با گذشته متفاوت است و باید با روش‌های نوین و انعطاف‌پذیر با آنها رفتار کرد. نصیحت‌های تکراری و کلیشه‌ای دیگر کارساز نیست و باید با شناخت دقیق از موقعیت و نیازهای هر دانش‌آموز، آموزش‌های مؤثری ارائه داد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مهم انعطاف‌پذیری در تربیت دانش‌آموزان پرداخت و گفت: تربیت، کار دل است نه دستور. اگر می‌خواهیم در تربیت فرزندان موفق باشیم، باید انعطاف‌پذیر باشیم. مدرسه سربازخانه نیست؛ جایی است برای رشد، گفت‌وگو و درک متقابل.

وی با اشاره به تفاوت نسل امروز با گذشته، افزود: نسل آلفا، متولدین سال‌های ۲۰۱۰ به بعد هستند؛ کودکانی که از بدو تولد با ابزارهای دیجیتال مانند گوشی هوشمند، اپلیکیشن‌ها و فضای مجازی آشنا بوده‌اند. این نسل دیگر قابل مقایسه با دانش‌آموزان دهه‌های گذشته نیست.

فانی با بیان اینکه دانش‌آموزان امروز نه تنها شنوندگان صرف نیستند، بلکه پرسشگر، تحلیل‌گر و دارای قدرت انتخاب هستند، تأکید کرد: برای ارتباط مؤثر با نسل آلفا، باید روش‌های سنتی تربیت را کنار گذاشت و با رویکردی منعطف، تعاملی و مبتنی بر شناخت روان‌شناسی این نسل وارد میدان شد. مدرسه و خانواده باید هم‌افزا و هم‌سو، در تربیت این نسل عمل کنند.

فانی ادامه داد: انعطاف یعنی در برابر تغییرات زمانه، رفتار خود را متناسب کنیم. حتی والدین باید بدانند فرزندشان همان بچه‌ای نیست که خودشان در گذشته بوده‌اند. اقتضای نسل امروز، رویکردی نو در آموزش و تربیت می‌طلبد.

وی در پایان، افزود: نسل جدید با فناوری‌های نوین بزرگ شده و باید آموزش‌ها و مدیریت مدارس نیز با این تغییرات همسو شود. امروزه مدارس بدون کتاب، فلسفه‌ای است که در برخی کشورهای پیشرفته اجرا می‌شود و ما نیز باید برای تربیت دانش‌آموزان آینده، آمادگی لازم را داشته باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار