حمیدی: تکمیل پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد زمینه اشتغال‌زایی گسترده در لرستان را فراهم می‌کند

سرپرست کارگاه پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد گفت: با تکمیل پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد زمینه جهش اقتصادی و اشتغال‌زایی گسترده در لرستان فراهم خواهد شد.
کد خبر: ۷۸۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۹:۳۴ - 27October 2025

 به گزارش دفاع‌پرس از لرستان، «منصور حمیدی» سرپرست کارگاه پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد امروز (دو شنبه) در بازدید اصحاب رسانه از روند اجرای پروژه راه آهن خرم‌آباد_ دورود اظهار داشت: مسیر اصلی این کریدور ریلی از شهرستان دورود آغاز و تا شهر اندیمشک در استان خوزستان امتداد دارد.

 

حمیدی: تکمیل پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد زمینه اشتغال‌زایی گسترده در لرستان را فراهم می‌کند

وی با بیان اینکه طول کل مسیر حدود ۳۶۰ کیلومتر است که در فاز نخست، قطعه ۱۱۴ کیلومتری آن از دورود تا خرم‌آباد در حال اجراست، گفت: هدف از احداث این مسیر، اتصال کریدور شمال به جنوب و پیوند دادن غرب کشور به مرکز ایران از طریق شبکه ریلی است؛ پروژه‌ای که با بهره‌برداری از آن، ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر در غرب کشور به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

 حمیدی با اشاره به اینکه مسیر ریلی دورود–خرم‌آباد از دشوارترین و پیچیده‌ترین مسیر‌های کشور به شمار می‌آید، افزود: بخش عمده‌ای از آن در دل رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. بر همین اساس، احداث ۳۳ کیلومتر تونل در مسیر پیش‌بینی شده که تاکنون ۱۸ کیلومتر از آن حفاری شده است.
سرپرست کارگاه پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های طرح، احداث طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه به طول ۴۷۰۰ متر است که در محدوده کیلومتر ۴۸ تا ۵۲ مسیر قرار دارد. 
وی خاطر نشان کرد: عملیات حفاری این تونل با ماشین‌آلات پیشرفته و از دو دهانه به‌طور هم‌زمان در حال انجام است و تاکنون بیش از دو کیلومتر پیشرفت فیزیکی داشته است. به‌منظور رعایت الزامات ایمنی، در کنار هر تونل اصلی با طول بیش از دو کیلومتر، تونل‌های اضطراری نیز طراحی و اجرا شده تا ایمنی کامل مسیر در زمان بهره‌برداری و عملیات نگهداری تضمین شود.

سرپرست کارگاه پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد بروجرد با بیان اینکه حجم عملیات خاکی در این پروژه بسیار گسترده است گفت: در مجموع، بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، حدود ۱۰ میلیون مترمکعب خاک‌ریزی و نزدیک به یک میلیون مترمکعب بتن‌ریزی پیش‌بینی شده است. افزون بر این، چندین پل خاص نیز در حال ساخت است که از جمله آنها پل کیلومتر ۴۷ است که در مجاورت آزادراه قرار دارد و از نظر فنی یکی از سازه‌های شاخص طرح به شمار می‌رود.

وی درباره عملیات اجرایی مسیر منشعب به سمت بروجرد نیز گفت: در این بخش حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب خاک‌برداری، یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب خاک‌ریزی و بیش از ۳۴ هزار مترمکعب بتن‌ریزی در حال انجام است. همچنین دو تونل اصلی به طول مجموع ۴۱۰ متر در این محدوده طراحی شده که عملیات اجرایی آنها آغاز شده است.

حمیدی با تأکید بر نقش این پروژه در اشتغال‌زایی استان لرستان افزود: هم‌اکنون بیش از ۷۰۰ نفر در این طرح مشغول به کار هستند که بیش از ۹۰ درصد آنان نیرو‌های بومی هستند. افزون بر این، حدود ۳۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و تخصصی شامل جامبو دریل، لودر، کمپرسی و بیل مکانیکی در نقاط مختلف مسیر فعال‌اند که تأثیر بسزایی در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در استان داشته است.

وی بیان کرد: پروژه راه‌آهن دورود–خرم‌آباد از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود، اما به‌دلیل محدودیت‌های اعتباری، تا سال ۱۳۹۷ تنها ۳۶ درصد پیشرفت داشت. با پیگیری‌ها و اصلاح قرارداد در سال‌های اخیر، به‌ویژه در دولت شهید آیت‌الله رئیسی، روند اجرا شتاب گرفت و در کمتر از دو سال، پیشرفت پروژه از ۳۷ به بیش از ۵۲ درصد افزایش یافت. اکنون نیز طبق آخرین آمار، پیشرفت فیزیکی پروژه به ۵۸ درصد رسیده است.

سرپرست کارگاه این پروژه بیان کرد: در صورت تأمین به‌موقع اعتبارات، می‌توان امیدوار بود که مسیر ریلی دورود–خرم‌آباد در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد. این طرح علاوه بر اتصال شبکه ریلی غرب کشور به مرکز و جنوب، سبب رونق اقتصادی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، توسعه گردشگری و افزایش ایمنی تردد میان استان‌های لرستان، خوزستان و همدان خواهد شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۳۰ جبهه کاری فعال در طول مسیر ۱۱۴ کیلومتری پروژه مشغول فعالیت هستند، گفت: با حمایت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، تلاش می‌شود این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار