به گزارش خبرنگار دفاعپرس از همدان، «رسول شیدایی» مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان در نشست هماندیشی و صمیمانه اهالی رسانه و مسئولان آموزش و پرورش استان اظهار داشت: آموزش و پرورش همدان نهادی گسترده و اثرگذار است که بیش از یک میلیون نفر جمعیت را بهطور مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش دارد.

وی با اشاره به ابعاد این مجموعه افزود: هماکنون ۳۲۰ هزار دانشآموز در دو هزار و ۵۵۷ مدرسه استان مشغول تحصیل هستند و بیش از ۲۱ هزار فرهنگی در مدارس، ادارات و واحدهای اجرایی به ارائه خدمات آموزشی و پرورشی مشغولاند. این آمار نشان میدهد آموزش و پرورش استان، خانوادهای پرجمعیت و فعال در مسیر تعلیم و تربیت نسل آینده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه خانواده بزرگ آموزش و پرورش نقش مهمی در تحقق عدالت آموزشی دارد، گفت: رئیسجمهور محترم با تأکید بر اجرای «نهضت عدالت آموزشی»، نگاه ویژهای به دستگاه تعلیم و تربیت دارند و تحقق این رویکرد در رأس برنامههای دولت و وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است.
وی افزود: نهضت عدالت آموزشی در سه محور اصلی شامل «توسعه فضاهای آموزشی»، «تجهیز مدارس» و «ارتقای کیفیت آموزش» دنبال میشود. در محور نخست، موضوع سرانه آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است و در استان همدان این رقم ۵۲ صدم مترمربع به ازای هر نفر است، در حالیکه میانگین کشوری ۵۶ صدم مترمربع است.
شیدایی ادامه داد: با همکاری مردم، حمایت دولت و پیگیری استاندار محترم، ۱۰۸ پروژه آموزشی در قالب طرح نهضت عدالت آموزشی احصا شده که ۴۴ پروژه تا پایان آبانماه آماده افتتاح و بهرهبرداری خواهد شد و این تعداد تا پایان سال ۱۴۰۴ به ۵۶ پروژه میرسد. هدف ما این است که تا آغاز سال تحصیلی آینده (۱۴۰۵)، تمام این پروژهها تکمیل و تحویل شود.
وی محور دوم نهضت را «تجهیزات آموزشی» عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، نیازهای مدارس در این حوزه در حال احصاست تا مدارس منتخب نهضت به تجهیزات کمکآموزشی نوین مجهز شوند. همچنین تجهیز هنرستانها و توسعه مهارتآموزی از اولویتهای جدی آموزش و پرورش است؛ بهگونهای که امسال حدود ۵۰ درصد دانشآموزان در رشتههای فنی و حرفهای ثبتنام کردهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان، محور سوم نهضت عدالت آموزشی را «کیفیت آموزشی» دانست و تصریح کرد: اگر بهترین فضا و تجهیزات وجود داشته باشد اما کیفیت آموزشی ارتقا نیابد، بهرهوری مطلوب حاصل نخواهد شد. از اینرو طرحهای متعددی برای توانمندسازی نیروی انسانی بهویژه معلمان در تابستان اجرا شد؛ از جمله طرحهای «شمیم»، «اجتماعات یادگیری» و «توانا» که با هدف ارتقای مهارتهای آموزشی و اشتراک تجارب بین معلمان پیگیری میشود.
شیدایی با اشاره به عضویت صددرصد معلمان ابتدایی در اجتماعات یادگیری گفت: حدود ۹۸ درصد معلمان ابتدایی استان در دو محور آموزشی شامل مدیریت آموزشگاهی و توانمندسازی آموزشی شرکت کردهاند. بر این اساس، مدارس به کانونهای تربیتی محله تبدیل میشوند و تمامی کنشگران آموزشی شامل معلمان، مربیان، اولیا، امامان جماعت و اعضای هیئت امنای مساجد در اداره و نظارت بر مدارس سهیم هستند.
وی با تأکید بر اهمیت فعالیتهای پرورشی اظهار کرد: مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش، ترویج «نماز مدارس» است که اگر این فرهنگ در مدارس نهادینه شود، بسیاری از آسیبهای اجتماعی که دانشآموزان را تهدید میکند، کاهش خواهد یافت. علاوه بر آن، برنامههای قرآنی، طرح نماد و میز نماز نیز بهصورت مستمر در مدارس برگزار میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به فعالیتهای ورزشی افزود: از ابتدای امسال در قالب طرح شهید سلیمانی، ۱۵ زمین چمن، ۱۴ کلاس ورزشی و ۱۵هزار مترمربع کفپوش مدارس بازسازی شده است تا دانشآموزان بتوانند از فضاهای ورزشی سرپوشیده بهرهمند شوند.
شیدایی با بیان اینکه مردمیسازی آموزش و پرورش و گفتمانسازی در این زمینه ضروری است، گفت: بدون ورود مردم به عرصه آموزش، تحقق اهداف تعلیم و تربیت ممکن نخواهد بود و در این مسیر نقش رسانهها بسیار کلیدی است.
وی ادامه داد: در حوزه آسیبهای اجتماعی نیز خط تلفن ۱۵۷۰ بهصورت ۱۶ ساعته آماده پاسخگویی به خانوادهها و دانشآموزان است و تاکنون ۲۰ مرکز مشاوره تخصصی در استان راهاندازی شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان از همراهی اصحاب رسانه تقدیر کرد و گفت: خوشبختانه آموزش و پرورش استان در حوزه تعامل با رسانهها بدهی معوق ندارد و همواره تلاش کردهایم از ظرفیت رسانهها در تبیین اقدامات آموزشی و فرهنگی بهره بگیریم. همچنین با همکاری خانه مطبوعات استان تفاهمنامهای برای توسعه فعالیتهای فرهنگی و آموزشی در حوزه رسانه منعقد شده که نتایج ارزشمندی در پی خواهد داشت.
شیدایی خاطرنشان کرد: حضور فعال اصحاب رسانه در کنار آموزش و پرورش، موجب انعکاس تلاشهای فرهنگیان و امیدآفرینی در جامعه میشود و ما قدردان این همراهی هستیم.
انتهای پیام/