به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، «هاشم کارگر» رئیس سازمان ثبت احوال کشور صبح امروز (شنبه) در مراسم رونمایی از سامانههای صدور گواهی وضعیت تاهل، صدور هوشمند گواهی الکترونیک وفات، افتتاح مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان و رونمایی از سند راهبردی سازمان ثبت احوال کشور اظهار داشت: افتتاح این ۶ طرح بزرگ و مهم در سازمان ثبت احوال، گامی در جهت تداوم مسیر این سازمان در چند سال اخیر برای هوشمندسازی بخشهای مختلف خدمات در سازمان ثبت احوال است.

کارگر افزود: سامانه «هدا» بستر امن و مطمئنی برای احراز هویت شهروندان و دستگاههای مختلف است که امیدوارم در کنار رونمایی از سند راهبری ۱۰ ساله سازمان ثبت احوال، بستر مفیدی برای بخشهای حاکمیتی کشور باشد.
وی در ادامه تصریح کرد: سازمان ثبت احوال، مبتنی با برنامه حرکت میکند و برنامههای سالانه آن طبق سند راهبردی سازمان طرح و اجرا میشود.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور در ادامه گفت: انتقال صدور گواهی انحصار ورثه از قوه قضاییه به ثبت احوال یکی از خدمات مهمی است که بدون مراجعه حضوری انجام میشود و تاکنون ۲۸۵ هزار گواهی نیز برای وراث صادر و ارسال شده است.
کارگر با اشاره به صدور الکترونیکی شناسنامه نوزادان و سیاستهای جوانی جمعیت خاطرنشان کرد: در حوزه الکترونیکی کردن صدور شناسنامه نوزادان نیز تغییرات مهمی ایجاد شده است به طوری که گواهی ولادت بهصورت الکترونیکی صادر و از طریق پیامک به والدین اطلاعرسانی میشود؛ همچنین تعیین نام نوزاد نیز بهصورت غیرحضوری انجام شده و شناسنامه از طریق پست برای شهروندان ارسال خواهد شد.
وی تصریح کرد: گواهی وضعیت تأهل نیز از امروز بهصورت الکترونیکی صادر شده و مردم میتوانند بدون مراجعه حضوری از سامانه بهرهمند شوند؛ همچنین سامانه صدور هوشمند گواهی فوت راهاندازی شده تا تردد مردم را کاهش داده و از سوءاستفادههای احتمالی جلوگیری کند. اقدام بعدی، الکترونیکی شدن تعیین نام نوزاد بود. والدین بدون حضور در ادارات میتوانند از طریق سامانه تعیین نام و سامانه تعاملی نام، نام مورد نظر خود را جستجو و مشورت دریافت کنند و درخواست نام را الکترونیکی ارسال کنند.
کارگر یادآور شد: اقدام بعدی صدور غیرحضوری شناسنامه و ارسال آن از طریق پست برای خانوادهها است. اکنون هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای مراحل مربوط به ولادت نوزاد وجود ندارد و این موضوع هزینهها، زمان و رفتوآمدهای مردم را کمتر کرده است.
رئیس سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به رونمایی از «سند راهبردی ۱۰ ساله سازمان ثبتاحوال کشور» گفت: این سند طی دو سال و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و اساتید برجسته در حوزههای مدیریتی، فناوری، حقوقی و سایر حوزهها تهیه شده است.
کارگر ابراز داشت: این سند منعطف طراحی شده و قابلیت اصلاح بر اساس تغییرات محیط داخلی و خارجی سازمان را دارد. در این سند، حرکت از نظام سندمحور به نظام شناسهمحور و دیجیتالی شدن خدمات مورد توجه قرار گرفته است. همچنین با توجه به مسئولیت سازمان در رصد جمعیت کشور، نگاه کلان و سیاستگذاری جمعیتی نیز در آن لحاظ شده است.
رئیس سازمان ثبتاحوال خاطرنشان کرد: هدف ما حرکت به سمت سازمان مجازی است؛ یعنی سازمانی کوچکتر، اما کارآمدتر که بتواند بهترین خدمات را بهصورت الکترونیک در اختیار شهروندان قرار دهد.
وی در پایان با اشاره به مرکز مدیریت ارتباط با شهروندان (CRM) متذکر شد: این مرکز علاوه بر پاسخگویی مستقیم، به نوعی نقش «مرکز رصد سازمان» را نیز دارد و تماسها در لحظه رسیدگی شده و درخواستها ثبت میشود و کارشناسان تخصصی سازمان به صورت مستقیم با مردم گفتوگو میکنند.
انتهای پیام/ 261