به گزارش خبرگزاری دفاعپرس از زاهدان، «عبدالسلام بلوچزاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان روز شنبه در مراسم نواخته شدن زنگ فرهنگ در هنرستان دخترانه «ارشاد» زاهدان اظهار داشت: نسل جدید با ذائقه و درک متفاوتی از فرهنگ روبهروست و سیاستگذاران فرهنگی باید متناسب با این تغییر، بازنگری جدی در سیاستها و برنامههای خود داشته باشند.

وی افزود: چندی پیش در یکی از کتابفروشیهای زاهدان شاهد حضور دانشآموزانی بودم که بهدنبال آثار نویسندهای مجارستانی بودند، این موضوع نشان میدهد جریان فرهنگی جهانی حتی بر دورترین نقاط کشور نیز تأثیرگذار است، در چنین شرایطی باید شناخت دقیقی از دغدغهها و علایق نسل امروز بهدست آوریم تا برنامههای فرهنگی کارآمدتری طراحی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به نقش شورای فرهنگ عمومی در جهتدهی به سیاستهای فرهنگی، گفت: این شورا با هدف احصای نظام مسائل فرهنگی و همافزایی نهادهای مرتبط شکل گرفت تا بتواند دغدغههای فرهنگی جامعه را بررسی و برای آنها راهکار ارائه کند.
بلوچزاده یادآور شد: در کنار شورای فرهنگ عمومی، سند مهندسی فرهنگی کشور تدوین شد و سیستان و بلوچستان از نخستین استانهایی بود که «برش استانی سند مهندسی فرهنگی» خود را آماده کرد.
وی ادامه داد: براساس این سند، نشستهای منظم شورای فرهنگ عمومی در استان برگزار شد و همچنان در حال تداوم است.
وی با اشاره به نظریه دهکده جهانی تصریح کرد: امروز در جهانی زندگی میکنیم که ارتباطات فرهنگی به سرعت و بدون مرز در جریان است و ما هم تأثیرگذار و هم تأثیرپذیریم؛ این تعامل فرهنگی جهانی ایجاب میکند سیاستگذاران فرهنگی و جامعه به درک مشترکی از مسائل فرهنگی دست یابند تا از گسستهای نسلی جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه تعریف مفاهیم فرهنگ و هنر در یک قرن اخیر دستخوش تغییر شده است، گفت: تبیین مفهوم واقعی این مباحث در متون ایرانی و اسلامی امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

«حسین کیخا» معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه نفس کشیدن جامعه بر مبنای مولفههای فرهنگی آن شکل میگیرد، گفت: خانواده، مدرسه و رسانه، سه رکن اصلی در شکلگیری و انتقال فرهنگ عمومی جامعه به نسلهای آینده هستند.
حسین کیخا اظهار داشت: فرهنگ عمومی را میتوان از ۲ منظر مورد بررسی قرار داد؛ یکی بُعد ظاهری و ملموس همچون نوع پوشش، آداب اجتماعی و ظاهر فرهنگی افراد و دیگری بُعد غیرملموس که شامل ویژگیهایی، چون خونگرمی، مهماننوازی و نوعدوستی مردم سیستان و بلوچستان است.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: فرهنگ هر جامعه در رفتار، منش و اخلاق اعضای آن تبلور دارد همانگونه که افراد جامعه از رفتار و کردار بزرگان و موثران خود الگو میگیرند؛ بنابراین هر دانشآموز و معلم در جایگاه خود نقشی مستقیم در جهتدهی فرهنگی جامعه دارد.
کیخا با اشاره به نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری دانشآموزان هنرستان ارشاد زاهدان گفت: فعالیتهای فرهنگی و هنری دانشآموزان در این نمایشگاه ارزشمند و ستودنی است، اما باید دقت شود که در کنار نمایش زیباییهای فرهنگ بومی، اصالت و ریشههای اعتقادی مردم سیستان و بلوچستان نیز بازتاب یابد.
وی تاکید کرد: اگر قرار است ویژگیها و روح هنرمندانه دختران بلوچ و سیستانی به تصویر کشیده شود، شایسته است این تصویر در پیوند با ریشههای عمیق تمدنی و باورهای فرهنگی این سرزمین باشد؛ تمدنی که از شهر سوخته تا قلعه سیب و سوران، از قلعه پرتغالیها تا سایر مفاخر تاریخی، نشان از اصالت و هویت دیرینه مردم این استان دارد.
وی با بیان اینکه نباید در فعالیتهای فرهنگی از مسیر اعتدال خارج شویم، تصریح کرد: همانگونه که قانونگذار برای حوزههای قرآنی، عترت و نماز چارچوب مشخص کرده است در عرصه فرهنگی و هنری نیز باید ضمن رعایت اصول بهدرستی فرهنگ غنی و متنوع این دیار را به نمایش گذاشت.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تاکید کرد: اگر خانواده، مدرسه و رسانه هر یک به وظیفه خود در ترویج ارزشهای اخلاقی و فرهنگی بهدرستی عمل کنند، جامعهای متعادل و مبتنی بر فرهنگ بومی و دینی خواهیم داشت.
در حاشیه مراسم نواختن زنگ فرهنگ در هنرستان دخترانه ارشاد زاهدان، ۹۳ اثر هنری در قالب سیاهقلم، مدادرنگی، راپید، آبرنگ و رنگروغن و ۵۱ اثر در حوزه عکاسی به نمایش گذاشته شد و از دانشآموزان برگزیده در بخشهای مختلف هنری تجلیل بعمل آمد.
انتهای پیام/