
ذکر و مقاومت
او از رهبران مقاومت است که به این راز عجیب در عالم پی برده که کسی نمیتواند در برابر هجمه دشمن مقاومت کند و نترسد، الا اینکه اهل ذکر باشد. ذکر، یعنی آنچه به انسان تلنگر میزند و نسبت به موقعیتش هوشیار میکند. مومن وقتی موقعیتش را در عالم میفهمد، متوجه میشود که خودش فقر مطلق است و هرچه هست، اوست و از اوست و به سوی او باز میگردد. مومن وقتی متذکر است، دیگر غم ندارد و دلش محکم میشود، چون آنچه که میماند خداست و اسرائیل نابود شدنی است.
«میفرمایند: «الذّاکر فی الغافلین کالمقاتل فی الفارّین؛ ذاکر در میان جمعِ غافل مثل همان سرباز رزمنده ایستادگیکننده است در میان کسانی که دارند فرار میکنند» برای همین در میدانهای سخت به ذکر کثیر دعوت شدهایم. میفرماید: «اذا لقیتم فئة فاثبتوا و اذکروا اللَّه کثیرا؛ در میدان جهاد وقتی در مقابل تهاجم دشمن قرار گرفتید، ایستادگی کنید و ذکر کثیر خدا بکنید.» ثبات قدم به خرج بدهید، ایستادگی کنید و ذکر خدا کنید. چرا؟ چون این ذکر، دل را قرص میکند. دل که قرص شد، دل که ثبات پیدا کرد، قدم هم ثبات پیدا میکند. در میدان جنگ این جوری است. میدان جنگ قبل از آن که پاهای ما، که سستعنصر هستیم، به طرف عقب جبهه مشغول دویدن و فرار شود، دل ما فرار کرده. این دل ماست که جسم ما را به فرار وادار میکند؛ و الّا اگر دل ایستاده باشد، جسم میایستد. در همهی میدانهای جنگ - هم میدان جنگ نظامی، هم میدان جنگ سیاسی، هم میدان جنگ اقتصادی، هم میدان جنگ تبلیغاتی - ذکر خدا کنید که این ذکر خدا موجب فلاح و کامیابی شماست. ذکر خدا پشتوانهی ثبات قدم است» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع کارگزاران نظام. ۳۱ شهریور ۱۳۸۶).
ذکر و تربیت
شهید جمیله الشنطی، اهل ذکر است، چون اهل تربیت است و میداند غایت تربیت، تقوا است. «إِنَّ الَّذینَ اتَّقَوا إِذا مَسَّهُم طائِفٌ مِنَ الشَّیطانِ تَذَکَّروا فَإِذا هُم مُبصِرونَ، پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسههای شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) میافتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را میبینند و) ناگهان بینا میگردند» (سوره اعراف، آیه ۲۰۱). انسان متقی حتی اگر گاهی حواسش پرت شد، چون اهل ذکر است، زود هوشیار میشود و بعد از هوشیاری و تلنگر و تذکر، اهل برائت از سپاه شیطان میشود.
شهید الشنطی، دکتری علوم تربیتی دارد و مسئول دانشگاهها و دارالقرآنهای غزه است و خوب فهمیده که برای تربیت، قرآن لازم است. قرآن ذکر است و این گونه غزه را به دارالقرآن تبدیل میکند. او کاملا درک کرده که غزه اگر اهل قرآن بشود، تربیت میشود و اهل مقاومت. او به اهمیت تربیت قرآنی زنان کاملاً پی برده و با پیگیری فعالیتهای قرآنی برای عموم اهل غزه و به ویژه برای زنان، سرمایه بزرگی را برای مقاومت ایجاد کرده است. این انس مردم غزه با قرآن، بخشی از تلاشها و برنامههای این زن بزرگ اهل ذکر است که با نظر لطف الهی نتیجه داده. او مخاطب خودش را با قرآن تربیت کرده و اهل مقاومت.
برقراری کلاسهای قرآن در خانهها و مساجد و بعد از آن راهاندازی شبکهای از دارالقرآنها در غزه از فعالیتهای جدی قرآنی او بوده و نهایتاً پیشبرد پروژه صفوةالحفاظ (حافظان قرآن برگزیده) در غزه که برنامهای منظم و فکر شده برای انس با قرآن و حفظ قرآن است، با پیگیریهای این زن اهل ذکر بوده است. این برنامه حفظ، برخلاف تاکید بر حافظه تصویری در حفظ قرآن، بر مرور قسمتهای حفظ شده از قرآن در سیاق و سیر خود آیات قرآن تاکید دارد که طبیعتاً امکان تدبر را هم بیشتر فراهم میکند و امکان اینکه حافظ قرآن به محافظ قرآن تبدیل شود را بیشتر میکند.
شیوه حفظ و انس در این برنامه، دسته جمعی است و یک حافظ را مورد توجه جمع قرار نمیدهد، بلکه گروهی از حافظان هستند که آیات حفظ شده خود را ارائه میدهند و نهایتاً یک جامعه قرآنی است که مورد توجه قرار میگیرد. شهید الشنطی نه تنها خودش اهل ذکر است که ذکر را اقامه کرده است. «وقتی دستهجمعی ذکر گفتیم، آثار و برکات ذکر بر دستهجمع نازل میشود، بر جمع نازل میشود. در قرآن دارد: و «َذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرَى تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِینَ، و پند ده که مؤمنان را پند سود بخشد». این نفع، مال همه میشود. اینجا این نفع، نفع عمومی است، همهی مجموعه نفع میبرند. یا «فَاذکُرونی اَذکُرکُم»؛ «اَذکُرکُم»، این عنایت ویژهی الهی، مترتّب است بر ذکر؛ اینجا ذکر، ذکر دستهجمعی است، پس آن عنایت هم مربوط به جمع میشود.» (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور. پنجم مرداد ۱۴۰۱).
جامعه و ذکری به نام الشنطی
شهید الشنطی هم خودش اهل ذکر بود، هم ذکر را اقامه کرد و هم با شهادتش مایه تذکر شد که خطری که تربیت و قرآن برای صهیونیستها دارد، چقدر جدی است. او قبلتر هم در فهرست ترور رژیم قرار گرفته بود تا اینکه در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ ترور شد و به شهادت رسید. تامل در هدفگیری شهید از سوی صهیونیستها، تذکری برای ما و تمامی فعالین تربیتی، قرآنی و مقاومت در جهان اسلام است. آنجا که قرآن و تربیت و مقاومت به هم میرسند، خطر برای صهیونیستها ایجاد میشود. چه شورانگیز!
انتهای پیام/