مشروح /امیر اسماعیلی:

رادار "آرش" تا پایان هفته مستقر می‌شود/ تجهیز مراکز حساس کشور به سامانه دیده‌بانی راصد32

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: سامانه "راصد 32" امروز در حوزه کشف و شناسایی به قابلیت‌های ارزشمندی رسیده و به تعداد کافی در تمام مراکز حساس و هسته‌ای و حتی برخی مدخل‌ها و معابر نفوذی بکارگیری شده است.
کد خبر: ۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸ - 14December 2013

رادار

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، امیر سرتیپ  "فرزاد اسماعیلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: مهر ماه امسال رزمایش "مدافعان آسمان ولایت ۵" را در مناطق مختلف کشور از جمله شمال، شمال غرب، جنوب و مرکزی برگزار کردیم، که این رزمایش در منطقهای به وسعت ۸۰۰هزار کیلومتر با سامانههای جدید به اجرا در آمد.

وی افزود: علت رسانهای نشدن این رزمایش تاکتیکهای جدیدی بود که بکار گرفته شد و این تاکتیکها به عنوان لایههای پنهانی در برابر تهدیدات به کار گرفته میشود. این رزمایش با ۱۴هزار نیروی انسانی و حضور نیروی هوایی ارتش و سپاه  برگزار شد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) در تشریح این رزمایش بیان داشت: نیروی هوایی ارتش و نیروی هوایی سپاه طی ۵ روز حملات بسیار وسیعی را متناسب با تهدیدات روز انجام دادند و نیروهای پدافندی سپاه و ارتش در جنگ الکترونیک با تهدیدات این سامانهها مقابله کردند.

امیر اسماعیلی با اشاره به اینکه ۵ سال از تفکیک پدافند هوایی میگذرد، افزود: در این سالها ۵ رزمایش بزرگ و سراسری انجام دادهایم و در روز آخر رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۵، مرحله تست گرم و شلیک موشکهای میانبرد، کوتاهبرد و برد بلند را داشتیم.

وی تشکیل دانشگاه پدافند هوایی را یکی دیگر از نقاط قوت پدافند هوایی اعلام کرد و گفت: مکانی که برای دانشگاه پدافند هوایی تحویل گرفته بودیم در ابتدا آمادگی لازم را نداشت، اما با تلاشهای صورت گرفته، دانشگاه پدافند هوایی از اولین روز مهر ماه امسال اولین دانشجوها را جذب کرد و هماکنون در رَستهها و رشتههای متنوع پدافند هوایی مشغول به فعالیت هستند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) به سامانه موشکی "مرصاد ۲" اشاره کرد و افزود: سامانه موشکی مرصاد2 که در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۴ در منطقه بیرجند مورد آزمایش قرار گرفت با موشکهای قبلی تست شده بود، در صورتی که در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۵ با موشکهای شلمچه با برد بیشتر و متناسب با سامانه مرصاد 2 آزمایش شد و علیه "ریزپرنده" موفقیتآمیزبود. موشکهای شلمچه در وزارت دفاع به صورت کاملا بومی ساخته شده است.

امیر اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تغییرات تاکتیکی اعمال شده بر روی سامانه موشکی S-200 بیان داشت: بنا بر دستور مقام معظم رهبری باید به سامانه S-200 قابلیتهای جدیدی را اضافه میکردیم و قول داده بودیم که تا پایان امسال این تغییرات انجام شود. امروز سامانه S-200 علاوه شلیک موشک برد بلند خود، قادر به شلیک موشک "صیاد 2" نیز هست و این به معنای تغییر تکنولوژیک و استراتژیک در رأس قرارگاه پدافند هوایی است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: در 10 شهریور راداری را معرفی کردیم که پسیو بود و در واقع به راحتی دیده نمیشد، اما به راحتی "ریزپرندهها" را کشف میکرد. امروز نیز رادار توانمند "آرش" را به شبکه یکپارچه پدافند اضافه کردیم. در واقع آرش راداری با برد بسیار بالاست. نگهداری و تعمیر آن بسیار ساده است و انشاءالله تا پایان هفته در یکی از سایتهای مستقر در شبکه یکپارچه پدافند هوایی مورد استفاده قرار میگیرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) به بخش توپخانهای این قرارگاه نیز اشاره کرد و افزود: سامانه "راصد 32" که مدنظر فرمانده معظم کل قوا در بخش دیدهبانی بود، امروز در حوزه کشف و شناسایی به قابلیتهای ارزشمندی رسیده و از 10 شهریور سال گذشته تا به امروز به تعداد قابل توجه و کافی به تمام مراکز حساس و هستهای و حتی برخی مدخلها و معابر نفوذی وارد شده است و اطلاعات را در سطح وسیع با سرعت بالا و کوتاهترین زمان ممکن به مرکز انتقال میدهد.

امیر اسماعیلی در ادامه این نشست خبری از پیشروی 85 درصدی بومیسازی شبکه فرماندهی و کنترل هوایی خبر داد.

وی افزود: نام این پروژه "پیامبر اعظم(ص)" است که اطلاعات را به صورت توزیع شده در سراسر کشور و بدون وابستگی به مرکز مخابره میکند و اکنون در مرحله نهایی این طرح قرار داریم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص) ادامه داد: با عجین شدن شبکه فرماندهی و کنترل هوایی "پیامبر اعظم(ص)" به فرماندهی فعلی، قدرت و توانمندی در تصمیمسازی و تصمیمگیری چند برابر میشود و اطلاعات در کل کشور در خدمت فرمانده شبکهها قرار میگیرد.

امیر اسماعیلی بر این اساس خاطرنشان کرد: با این طرح، فرمانده دیگر متکی به مرکز نیست و در هر نقطهای از کشور به کلیه اطلاعات دسترسی خواهد داشت. این طرح فرصت تصمیمگیری را در شبکه پدافند هوایی تسریع میبخشد.

نظر شما
پربیننده ها