به گزارش
دفاعپرس از کردستان، «امید احمدی» مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان کردستان، ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با سابقهای بیش از ۷۰ سال در کشور فعالیت دارد و یکی از قدیمیترین و تخصصیترین نهادهای کنترل کیفی در پروژههای عمرانی محسوب میشود.
وی افزود: این آزمایشگاه تنها شرکت ۱۰۰ درصد دولتی و فاقد هرگونه سهام خصوصی در کشور است که از ابتدا زیرمجموعه سازمان برنامهوبودجه بوده و بیش از سه دهه است که تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی فعالیت میکند.
احمدی با اشاره به ساختار سازمانی این اداره گفت: اداره کل کردستان به مرکزیت سنندج و با چهار شعبه رسمی شهرستانی و سه واحد مازاد در شهرهای بزرگ استان فعالیت دارد، در این مجموعه ۴۶ نفر نیروی متخصص مشغول به کارند که ۷۶ درصد آنان کارشناسان فنی با مدارک عمران، زمینشناسی و معدن هستند.
وی افزود: تاکنون برای این نیروها بیش از ۵۷۲ ساعت آموزش تخصصی برگزار شده و سالانه حدود هزار ساعت دوره آموزشی در قالب ویدئوکنفرانس و کارگاههای فنی برای کارشناسان استانی و کشوری برگزار میشود.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان در ادامه به گستردگی فعالیتهای آزمایشگاه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت خصوصی بدون وابستگی به دولت در زمینه خدمات آزمایشگاهی در استان فعال هستند، اما آزمایشگاه فنی مکانیک خاک با ۱۲ اکیپ مجهز در ۳۵ نقطه از استان مستقر است و تنها در ۷ ماه گذشته ۹۳ هزار و ۷۴۳ مورد آزمایش تخصصی و بیش از ۸۰۰ متر حفاری ژئوتکنیکی انجام داده است.
احمدی اضافه کرد: این اداره در حال حاضر در ۱۲ نقطه از پروژههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور فعال است و در حوزههای راه، راهداری، شهرسازی، صنایع و طرحهای آبی استان نیز نظارت مستمر دارد.
وی گفت: هماکنون کنترل کیفی ۶۹ پروژه فعال راهداری و ۱۹ پروژه راه و شهرسازی در دستور کار آزمایشگاه قرار دارد.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان همچنین از همکاری گسترده با شهرداریهای استان خبر داد و گفت: به جز قروه و سروآباد با تمامی شهرداریهای استان در زمینه کنترل کیفیت آسفالت، بتن و مصالح همکاری داریم.
وی با اشاره به خدمات تخصصی این مرکز افزود: آزمایشگاه کردستان مجهز به تمامی تجهیزات کنترل کیفی خاک، بتن و آسفالت است و در بخش آزمایشهای غیرمخرب نیز فعالیت دارد از جمله اندازهگیری ضخامت رنگ خطکشی جادهها، تست جوش سازههای فلزی، بررسی بازتاب نور تابلوهای راهنمایی و آزمایش مرغوبیت مصالح و سنگها.
احمدی تصریح کرد: خدمات این مرکز تنها به استان کردستان محدود نیست بلکه پروژههای پنج استان همجوار نیز از خدمات فنی این مرکز بهرهمند هستند، در بخش آزمایشهای شیمیایی خاک، سنگ، سیمان و قیر نیز فعالیتهای گستردهای انجام میشود.
وی با اشاره به نبود تجهیزات پیشرفته آزمایش قیر PG در استان گفت: خرید و راهاندازی این تجهیزات در دستور کار قرار دارد چرا که هزینه بالایی دارد ولی اهمیت آن در کیفیت راهسازی بسیار بالاست.
احمدی همچنین به همکاری با راهداری استان در طرح ارزیابی پلها اشاره کرد و گفت: طی این طرح اطلاعات ۱۶ هزار دهنه پل استان جمعآوری و اولویتبندی شد و ایرادات فنی هر پل مشخص گردید تا دستگاههای اجرایی نسبت به بازسازی و ایمنسازی پلها اقدام کنند.
وی با اشاره به فناوریهای نوین در حوزه راهسازی بیان کرد: در حال حاضر تجهیزات جدیدی در کشور وارد شده که بر روی خودروهای مخصوص نصب میشود و با استفاده از دوربینهای دقیق، سطح جادهها را اسکن و عیوب را بهصورت خودکار شناسایی میکند این فناوری ضمن صرفهجویی در هزینهها و حذف روشهای سنتی، بهترین شیوه اصلاح مسیر و حتی برآورد بودجه لازم را مشخص میکند.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان اضافه کرد: این سیستم برای نخستینبار در غرب کشور در شهرستان مریوان مورد استفاده قرار گرفت و لازم است دستگاههای اجرایی از دادههای آن برای بهبود وضعیت راهها استفاده کنند.
وی با اشاره به تعامل بینبخشی گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان با ادارات استاندارد، راهداری، راه و شهرسازی، شهرداریها، سازمان مدیریت و برنامهوبودجه و مراکز تولید مصالح ساختمانی و بتن همکاری مستمر دارد و در قالب کارگروههای نظارت، آموزش و مصالح ساختمانی فعالیت میکند.
احمدی در ادامه سخنان خود به جایگاه حاکمیتی و نقش نظارتی این مجموعه اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک عضو رسمی شورای فنی استان است و در جلسات تخصصی این شورا دارای حق رأی و اظهار نظر فنی میباشد.
وی افزود: از دیگر وظایف این مجموعه، بررسی وضعیت آزمایشگاههای بخش خصوصی در سطح استان است تا کیفیت خدمات فنی در پروژههای عمرانی حفظ شود، اما متأسفانه در این زمینه چالشهایی وجود دارد.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان گفت: یکی از نقاط ضعف بزرگ در حوزه فعالیتهای عمرانی این است که بخش خصوصی بهویژه آزمایشگاههایی که زیرمجموعه شرکتهای ساختمانی و دفاتر مهندسی هستند به جای اخذ مجوز از آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان نهاد تخصصی این حوزه، از ادارات راه و شهرسازی مجوز فعالیت دریافت میکنند.
وی با تأکید بر اینکه این رویه اشتباه بر کیفیت پروژهها در سطح استان تأثیر منفی گذاشته است، افزود: متأسفانه این مجموعهها تخصص لازم را در حوزه آزمایشهای فنی و کنترل کیفی ندارند و همین موضوع باعث شده نظارت بر پروژهها ضعیف و پراکنده باشد، در حالیکه آزمایشگاه مکانیک خاک از نظر علمی و تخصصی مرجع اصلی تشخیص و ارزیابی فنی است.
احمدی ادامه داد: در حال حاضر، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وظیفه سازمانی برای ورود به فعالیت بخش خصوصی ندارد و این خلا نظارتی در پروژههای عمرانی کشور مشهود است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه حساس کنترل کیفی در زیرساختهای عمرانی، ضرورت ایجاد یک نهاد حاکمیتی و فراگیر برای نظارت فنی بر پروژهها احساس میشود.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک کردستان در پایان اظهار داشت: امیدواریم در آینده نزدیک این آزمایشگاه با تغییر ساختار خود از شرکت دولتی به سازمان نظارتی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری یا سازمان برنامه و بودجه کشور تبدیل شود تا بتواند نقش واقعی خود را در پایش کیفی، کنترل فنی و جلوگیری از اتلاف منابع ملی ایفا کند و جای خالی نظارت تخصصی در پروژههای عمرانی کشور را پر سازد.
انتهای پیام/