ضرورت ساخت ۱۹۰ شناور تا سال ۲۰۵۰ برای حفظ سهم ایران در اقتصاد جهانی دریا

مهندس سعید جعفری مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در دومین همایش اقتصاد دریامحور که با حضور متخصصان حوزه دریا، سرمایه‌گذاران، پژوهشگران و نمایندگان رسمی ۱۷ کشور در جزیره کیش برگزار شد، با تأکید بر نقش کلیدی ایزوایکو به عنوان بزرگترین زیرساخت صنعت دریایی ایران، در توسعه اقتصاد دریامحور کشور، از ضرورت ساخت ۱۹۰ شناور جدید تا سال ۲۰۵۰ برای حفظ سهم ایران در اقتصاد جهانی دریا خبر داد.
کد خبر: ۷۹۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۶ - 10November 2025

به گزارش دفا‌ع‌پرس از هرمزگان، سعید جعفری، مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره این مجموعه عظیم صنعتی، در نشست تخصصی صنایع پیشران اقتصاد در دومین دوره همایش اقتصاد دریا‌محور، با اشاره به اهمیت راهبردی اقتصاد دریا‌محور در توسعه کشور، اظهار داشت: توسعه صنایع دریایی و ساخت ۱۹۰ شناور جدید تا سال ۲۰۵۰ برای حفظ سهم ایران در اقتصاد جهانی دریا ضروری است.

ضرورت ساخت ۱۹۰ شناور تا سال ۲۰۵۰ برای حفظ سهم ایران در اقتصاد جهانی دریا

وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دریا‌محور یکی از محور‌های اصلی برنامه هفتم توسعه کشور است، افزود: ایزوایکو به‌عنوان تنها شرکت دولتی فعال در حوزه صنایع دریایی، ظرفیت و توانمندی لازم برای ایفای نقش کلیدی در مسیر توسعه این بخش را داراست.

جعفری با اشاره به گستره فعالیت‌های مرتبط با اقتصاد دریا‌محور، گفت: حوزه‌هایی نظیر استخراج منابع، اجاره دریابرد، کریدور‌های لجستیکی، صنایع دفاعی، شیلات، گردشگری، استخراج معادن و آب‌شیرین‌کن‌ها، همگی در قالب ده دسته تخصصی از جمله صنایع فراساحل، ساخت شناور، تجهیزات دریایی و شیلات طبقه‌بندی می‌شوند.

مدیرعامل ایزوایکو همچنین با اشاره به ارزش افزوده بالای صنایع پیشران دریایی، خاطرنشان کرد: این صنایع قابلیت ایجاد زنجیره کامل تولید و خدمات را دارا بوده و اثرات چندبرابری در اقتصاد کشور دارند.

وی با استناد به پیش‌بینی‌های جهانی، اعلام کرد: از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۵۰ اندازه اقتصاد دریا بیش از دو برابر خواهد شد و صنایع پایه با رشد ۴.۵ درصدی، همراه با خدمات دریایی و مهندسی، جهش قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

جعفری در ادامه بر اهمیت همکاری‌های بین‌المللی در این حوزه تأکید کرد و گفت: انتقال دانش، سرمایه‌گذاری مشترک، تحقیق و توسعه و دستیابی به بازار‌های جهانی از جمله محور‌های حیاتی همکاری‌های بین‌المللی در صنعت دریایی است.

مدیرعامل بزرگترین و مجهزترین زیرساخت صنایع دریایی کشور همچنین از برنامه‌ریزی ایزوایکو برای تعمیرات کشتی‌های بزرگ جهانی خبر داد و افزود: برای حفظ جایگاه پیشرو در این صنعت، ایجاد بستر حقوقی و مقرراتی مناسب، تأمین مالی پایدار و راه‌اندازی صندوق توسعه دریایی در ابعاد کلان ضروری است.

جعفری در پایان، به‌روزرسانی زیرساخت‌های موجود را عامل مهمی در جهش صنعت دریایی کشور دانست و بر تعهد ایزوایکو در تحقق اهداف ملی در این حوزه تأکید کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: کشتی سازی ، ایزوایکو
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار