گروه استانهای دفاعپرس- حجتالاسلاموالمسلمین «موسی سلیمانی» جانشین نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام رضا علیهالسلام؛ مکتب فاطمی، مدرسهای است که در آن عزت و سربلندی، نه در انزوا و سکوت، که در میدان جهاد و پیکار معنا مییابد.

حضرت فاطمهی زهرا (سلاماللهعلیها) در کلامی جاودان، فلسفهی جهاد را این گونه ترسیم میفرمایند: «وَ جَعَلَ اللهُ الْجِهَادَ عِزّاً لِلْإِسْلَامِ»؛ خداوند، جهاد را مایهی عزت اسلام قرار داد.
این نگاه، بنیادین و سرنوشتساز است. نوع نگرش به پدیدهها، چگونگی رفتار و سبک زندگی را رقم میزند. هر انسانی به فطرت، عزتطلب و کرامتخواه آفریده شده است. حضرت زهرا (س) با بهرهگیری از این گرایش درونی، جهاد را راه رسیدن به عزیزترین مقصود، یعنی عزت اسلام معرفی میکنند.
در نگاه قرآنی، عزت، مختص خدا، پیامبرش و مومنان است: «وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ» (المنافقون/ ۸). اما این عزت، بدون اسباب و ابزار به دست نمیآید. بر اساس بیانی گوهربار از بانوی اسلام، این ابزار، «جهاد» است.
تبیین و نهادینهسازی این اندیشه در متن جامعه، حضور آگاهانه و داوطلبانهی مومنان در عرصههای گوناگون جهاد را تسهیل میکند. الگوی عملی این فرهنگسازی را در سیرهی خود حضرت فاطمه (س) شاهد هستیم:
_ایشان مشوق و پشتیبان همیشگی امیرالمومنین (ع) در صحنههای نبرد بودند.
_ در پشت جبهه، با روحیهای بلند و دلی مطمئن، از مجروحان و جانبازان جنگ پرستاری میکردند.
_در نهایت، خود در مسیر این مجاهدت بزرگ، به والاترین پیروزی، یعنی شهادت نائل آمدند.
ثمرهی این مجاهدت خستگیناپذیر و فرهنگ جهادی را خداوند در قرآن کریم بیان میکند: «إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ * وَرَأَیْتَ النَّاسَ یَدْخُلُونَ فِی دِینِ اللَّهِ أَفْوَاجًا» (سورهی نصر).
یکی از عوامل اصلی گروش فوجفوج مردم به دین خدا، همان مجاهدتهای پیگیر و ایثارگرانهی پیامبر (ص) و یاران باوفایش بود.
مکتب فاطمی به ما میآموزد که عزت فردی و اجتماعی مسلمانان، در گرو حرکت جهادی در تمام عرصههای علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی است. تا زمانی که این روحیه در جامعه جاری باشد، دین خدا عزیز و دشمنانش خوار و ذلیل خواهند بود.
انتهای پیام/