شاخص برخورداری راه‌های روستایی کردستان از آسفالت، پایین‌تر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کردستان گفت: شاخص برخورداری راه‌های روستایی استان کردستان از آسفالت ۷۴ درصد بوده، در صورتی که میانگین کشوری ۸۶ درصد است و پایین‌تر از میانگین کشوری قرار دارد.
کد خبر: ۷۹۲۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۰ - 13November 2025
به گزارش دفاع‌پرس از کردستان، «اکبر محمدی» روز پنج‌شنبه بیست‌ودوم آبان در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان که در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان با ۲۱۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، ۲.۱ درصد از جمعیت کشور و ۱.۸ درصد از مساحت ایران را در اختیار دارد.
 
شاخص برخورداری راه‌های روستایی کردستان از آسفالت، پایین‌تر از میانگین کشوری است
 
وی افزود: این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان، ۳۳ نقطه شهری و ۱۸۷۷ آبادی است که از این میان ۱۶۷۴ روستا دارای سکنه هستند.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: بیش از ۷۴ درصد جمعیت استان شهرنشین و حدود ۲۵ درصد روستانشین هستند.
 
محمدی ادامه داد: هرچند کردستان کلان‌شهر ندارد، اما به لحاظ ساختار شهری یکی از استان‌های دارای نظام متعادل سلسله مراتب شهری در کشور محسوب می‌شود.
 
وی گفت: استان کردستان فاقد آزادراه است و در حوزه بزرگراه‌ها با تراکم ۱۱.۵۴ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع، در رتبه بیست‌وسوم کشور قرار دارد، در حالی‌که میانگین کشوری این شاخص ۱۲.۹۳ کیلومتر است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان خاطرنشان کرد: همچنین در راه‌های روستایی با شاخص ۷۴ درصد برخورداری از آسفالت، رتبه بیست‌وششم کشور را دارد در صورتی که میانگین کشوری ۸۶ درصد است.
 
محمدی تصریح کرد: در بخش راه‌های اصلی، تراکم مسیر‌های ارتباطی کردستان ۱۶.۹۴ کیلومتر در هر هزار کیلومتر مربع است که رتبه نهم کشور را برای استان رقم زده است، اما ضعف در پیوستگی شبکه بزرگراهی و نبود آزادراه موجب شده ساختار حمل‌ونقل استان ناپیوسته و ناکارآمد باشد.
 
وی عنوان کرد: کریدور شمال غرب – جنوب غرب کشور با طول ۳۲۰ کیلومتر در محدوده کردستان در حال اجرا بوده و نیازمند اعتبار است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی کردستان، اعلام کرد: طول کل راه‌های روستایی استان ۶۱۸۳ کیلومتر است که تنها ۳۵۸۰ کیلومتر آن آسفالت است که برای رسیدن به میانگین کشوری باید ۴۵۰ کیلومتر راه جدید احداث شود که نیازمند ۶،۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
 
محمدی افزود: در دولت چهاردهم، حدود ۱۲۴ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده و هم‌اکنون ۹۶ قرارداد فعال با ارزش ۱،۷۹۸ میلیارد تومان در دست اجرا است.
 
وی گفت: به دلیل توپوگرافی خاص و محدودیت عرضه زمین، کردستان در حوزه مسکن با چالش جدی روبه‌رو است و حدود ۴۵ درصد بافت شهری استان ناکارآمد محسوب می‌شود.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان گفت: ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری و درون‌شهری استان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و نیازمند نوسازی و ساماندهی است.
 
محمدی تصریح کرد: استان کردستان ظرفیت بالایی برای توسعه دارد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آماده است با نگاه حمایتی ویژه در زمینه تأمین منابع مالی زیرساخت‌ها، به‌ویژه در بخش حمل‌ونقل، همکاری لازم را داشته باشد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار