سردار رادان: مقابله با قاچاق نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاست

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: مقابله با قاچاق نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاست؛ وزارت نفت، پلیس، دستگاه قضائی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید با برنامه زمان‌بندی علمی و عملیاتی، از سوخت یارانه‌ای و منابع ملی کشور محافظت کنند.
کد خبر: ۷۹۳۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۵ - 18November 2025

به گزارش گروه جامعه دفاع‌پرس، سردار «احمدرضا رادان» فرمانده کل انتظامی کشور امروز (سه‌شنبه) در سخنانی در همایش مبارزه با قاچاق سوخت، این نوع قاچاق را یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین پرونده‌های ملی در حوزه صیانت از ثروت ملی توصیف کرد.

سردار رادان:

وی با گرامیداشت و ادای احترام به شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حریم امنیت، مبارزه با تروریسم و شهدای مقابله با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: شهدا جان دادند تا ما بمانیم و باید مراقب باشیم در قیامت شرمنده آنان نباشیم.

فرمانده کل انتظامی فراجا موضوع سوخت را یکی از جدی‌ترین اولویت‌ها دانست و گفت: اگر همه ظرفیت‌ها به سمت صیانت از سوخت و جلوگیری از قاچاق آن هدایت شود، این اقدام نه‌تنها بیهوده نیست بلکه کاملاً مؤثر و ضروری است.

سردار رادان هم‌افزایی میان پلیس، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی، دستگاه قضائی و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را شرط اصلی موفقیت عنوان کرد و افزود: ضرورت‌ها بار‌ها مطرح شده، اما اگر برای آنها برنامه زمان‌بندی مشخص تعیین نشود، نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود.

وی با طرح پرسش‌هایی درباره وضعیت مصرف و تخصیص سوخت در بخش‌های مختلف اقتصادی گفت: چگونه است که در برخی استان‌ها بارش باران و فعالیت کشاورزی کاهش یافته، اما مصرف سوخت بخش کشاورزی در همان مناطق کم نمی‌شود؟ چگونه برخی معادن تعطیل یا نیمه‌فعال هستند ولی سهمیه سوخت آنها همچنان کامل تخصیص پیدا می‌کند؟ و چگونه است که سوخت مربوط به برخی دستگاه‌های غیر فعال همچنان توزیع می‌شود؟

سرردار رادان این موارد را زمینه‌ساز شکل‌گیری چرخه قاچاق سوخت دانست و تاکید کرد: گاهی حتی از سر دلسوزی یا بی‌توجهی، مقدمات یک پدیده ناهنجار فراهم می‌شود.

فرمانده کل انتظامی کشور اختلاف قیمت سوخت یارانه‌ای در داخل با کشور‌های همسایه را عامل جدی ایجاد انگیزه قاچاق معرفی کرد و گفت: این تفاوت قیمت باعث شده بخش قابل توجهی از سوخت تخصیصی، به‌جای مصرف واقعی، در مسیر قاچاق قرار بگیرد.

وی بر لزوم اصلاح روند‌ها و ایجاد سازوکار شفاف در زنجیره تخصیص و مصرف سوخت تأکید کرد و افزود: اگر از امروز برای اصلاح ضرورت‌ها اقدام نکنیم، با مشکلات بزرگ‌تری روبه‌رو خواهیم شد.

سردار رادان با اشاره به ریشه‌های اقتصادی قاچاق سوخت گفت اختلاف بالای قیمت سوخت یارانه‌ای با کشور‌های اطراف، شبکه‌های سودجو را به‌سمت خروج غیرقانونی سوخت سوق داده است.

وی عنوان کرد: وقتی درآمد فروش سهمیه سوخت از درآمد حمل‌ونقل یا فعالیت اقتصادی بیشتر باشد، طبیعی است برخی افراد به‌جای فعالیت قانونی، به سمت فروش سهمیه و خروج غیرقانونی سوخت می‌روند.

وی با اشاره به بخش‌هایی، چون حمل‌ونقل سنگین، راه‌سازی و معدن گفت: در برخی موارد دستگاه‌ها فعال نیستند، اما سهمیه سوخت کامل دریافت می‌کنند و فروش همین سهمیه، سودی بیش از فعالیت واقعی دارد. این وضعیت بخشی از چرخه قاچاق را شکل می‌دهد و اگر برنامه زمان‌بندی‌شده و دقیق اجرا نشود، ما نیز در این تاراج ثروت ملی سهیم خواهیم بود.

سوءاستفاده شبکه‌ها از یارانه سنگین انرژی

رادان با اشاره به سود سرشار شبکه‌های سازمان‌یافته گفت: قاچاقچیان آن‌قدر از این اختلاف قیمت سود می‌برند که حتی در مقابل مأموران انتظامی مقاومت می‌کنند و با عوامل امنیتی درگیر می‌شوند.

وی توضیح داد: در برخی مناطق مرزی، شبکه‌های قاچاق با ایجاد مسیر‌های لوله‌کشی طولانی، نصب موتور، ژنراتور و پمپ، سوخت را تا عمق دریا یا خارج از مرز منتقل می‌کنند.

فرمانده کل انتظامی کشور افزود: در یک پرونده، حدود ۱۱ همت جریمه صادر شد و قاچاقچی تنها دو ساعت بعد مبلغ را پرداخت کرد. چنین توان مالی نشان می‌دهد ریشه سود‌های نامشروع تا کجاست.

وی گفت: در استانی با کاهش بارش و کاهش فعالیت کشاورزی، سهمیه کشاورزی همچنان به‌طور کامل تخصیص می‌یافت. این یعنی بخشی از سوخت یارانه‌ای در همان نقطه از چرخه قانونی خارج می‌شود.

سردار رادان تاکید کرد مبارزه با قاچاق سوخت تنها با همکاری پلیس و وزارت نفت نتیجه نمی‌دهد و چرخه‌هایی در بخش‌های دیگر باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی، دستگاه قضائی، راهداری و ستاد مبارزه با قاچاق باید همزمان درگیر باشند. در غیر این صورت بخشی از زنجیره باز می‌ماند و شبکه‌ها از همان‌جا وارد می‌شوند.

وی با اشاره به سخت‌گیری کشور‌های همسایه در مدیریت سوخت گفت: آنها اجازه نمی‌دهند خودرو‌های ما بیش از سهمیه لازم وارد خاکشان شوند، چون انرژی برایشان منبع درآمد است. درحالی‌که ما با یارانه سنگین سوخت، عملاً امکان سوءاستفاده را تشدید کرده‌ایم.

فرمانده کل انتظامی کشور همچنین به تلاش برخی گروه‌های ذی‌نفع برای ایجاد فشار اجتماعی اشاره کرد: گاهی صاحبان شبکه‌های قاچاق، عده‌ای را تحریک می‌کنند تا مقابل وزارتخانه‌ها تجمع کنند و مقررات را عقب بزنند. هدف‌شان این است که روند اصلاح سهمیه و پیمایش متوقف شود.

تمرکز بر شبکه‌های سازمان‌یافته، نه افراد ضعیف

سردار رادان در سخنان خود تأکید کرد هدف پلیس برخورد با شبکه‌ها و صاحبان سرمایه است، نه افراد ضعیف.

وی بیان داشت: ما به‌دنبال تعقیب کسانی نیستیم که چند قلم کالای کوچک حمل می‌کنند یا در طرح‌های معیشتی شرکت دارند. هدف ما همان‌هایی هستند که ساختار قاچاق را هدایت می‌کنند و از یارانه ملی سود‌های کلان می‌برند.

سردار رادان توضیح داد: در برخی مناطق، شبکه‌های بزرگ از افراد بی‌بضاعت به‌عنوان پوشش استفاده می‌کنند. ما با همکاری دستگاه قضائی در حال شناسایی هسته‌های اصلی این شبکه‌ها هستیم.

فرمانده کل انتظامی کشور از رشادت‌های مأموران مبارزه با قاچاق سوخت یاد کرد و گفت: در همین مسیر، یکی از افسران ما در بندرعباس به شهادت رسید. این مقابله هزینه دارد و باید تمام دستگاه‌ها در کنار هم قرار بگیرند.

قاچاق سوخت؛ از کولبر تا باند‌های میلیاردی

سردار احمدرضا رادان، فرمانده کل انتظامی فراجا، تاکید کرد که قاچاق سوخت فقط مشکل رانندگان و کولبر‌ها نیست، بلکه باند‌های سازمان‌یافته و برخی سرمایه‌داران نیز با استفاده از خلأ‌ها و تفاوت قیمت‌ها در بازار داخلی و خارجی، ثروت ملی را به تاراج می‌برند.

وی افزود: بسیاری از رانندگان و کولبر‌ها حتی حاضر به پیمودن مسیر‌های طولانی و سخت برای حمل سوخت قانونی نیستند، چرا که فروش غیرقانونی آن درآمد چند برابری دارد. این امر باعث شده که قاچاق سوخت به یک تجارت پرسود و خطرناک تبدیل شود.

سردار رادان همچنین از نقش سرمایه‌داران و سازمان‌یافته‌ها یاد کرد و متذکر شد: برخلاف باور عمومی، مقابله با قاچاق نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاست؛ وزارت نفت، پلیس، دستگاه قضائی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید با برنامه زمان‌بندی علمی و عملیاتی، از سوخت یارانه‌ای و منابع ملی کشور محافظت کنند.

انتهای پیام/ 261

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار