ایجاد ۷ «روستا بازار» برای حمایت از کشاورزان خُرد

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، ضمن تأکید بر چالش‌های پیش روی کشاورزی خُرد در استان، از برنامه‌های جامع این سازمان برای ساماندهی بازار و حمایت از تولیدکنندگان کوچک خبر داد.
کد خبر: ۷۹۴۴۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۱۰ - 21November 2025

به گزارش دفاع‌پرس از مازندران، «اسدالله تیموری» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، امروز (جمعه) در آیین اختتامیه نمایشگاه‌های «روستا آباد» و «جوانی جمعیت» که در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی در قائمشهر برگزار شد، در جمع خبرنگاران، ضمن تأکید بر چالش‌های پیش روی کشاورزی خُرد در استان، از برنامه‌های جامع این سازمان برای ساماندهی بازار و حمایت از تولیدکنندگان کوچک خبر داد.

ایجاد ۷ «روستا بازار» برای حمایت از کشاورزان خُرد

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ تا ۷۵ درصد فعالیت‌های کشاورزی در مازندران در قالب کشاورزی خُرد و وابسته به روستا‌ها انجام می‌شود، مهم‌ترین چالش این قشر را عدم دسترسی مناسب به بازار دانست و گفت: کشاورزان خُردپا، علاوه بر تأمین معیشت خانواده، مقدار مازاد تولیدات‌شان بسیار اندک است و شاید فاقد ظرفیت لازم برای عرضه مستقیم به بازار‌های بزرگ باشند. این مسئله سبب می‌شود که فروش محصولات این کشاورزان با مشکل مواجه شود و حق واقعی آنها به دستشان نرسد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، برگزاری نمایشگاه‌های فصلی نظیر «روستا آباد» و همچنین ایجاد «روستا بازارها» را فرصت‌های ارزشمندی برای رفع این مشکل عنوان و تاکید کرد: یکی از رویکرد‌های اصلی ما، ترغیب و ترویج کشاورزان، به‌ویژه جوانان کشاورز، به استفاده از بازار‌های الکترونیک و فناوری‌های نوین برای ساماندهی بهتر فروش و ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده است.

تیموری تاکید کرد: در یک اقدام عملیاتی، سازمان جهادکشاورزی مازندران برنامه‌ریزی کرده است تا پایان سالجاری، هفت «روستا بازار» را در هفت شهر بزرگ استان، به مرحله اجرا برساند.

وی در این باره توضیح داد: این روستا بازار‌ها عمدتاً در مناطقی از روستا‌ها و شهر‌هایی که دارای جمعیت متراکم کشاورزان خُردپا هستند، شکل خواهند گرفت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران، اعلام کرد: ایجاد این بازارها، فرصت بسیار خوبی برای عرضه و قابل دسترس کردن محصولات مازاد این کشاورزی‌های خُرد فراهم خواهد کرد و به تثبیت درآمد روستاییان کمک می‌کند.

تیموری، از نقش حمایتی بنیاد برکت در پیشبرد این اهداف قدردانی کرد و گفت: بنیاد برکت در زمینه ترویج مشاغل خُرد در روستاها، به‌ویژه در حوزه‌هایی مانند گیاهان دارویی و کشاورزی‌هایی که با سرمایه‌های کم قابل اجرا هستند و همچنین تشویق به ایجاد بازار‌های محلی و روستایی، گام‌های بسیار خوبی برداشته و فرصت‌های مناسبی را برای تولیدکنندگان مازندرانی ایجاد کرده است.

نمایشگاه‌های «روستا آباد» و «رویداد بزرگ جوانی جمعیت و خانواده» توسط ستاد اجرایی فرمان امام مازندران، ۲۶ لغایت ۳۰ آبان‌ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مازندران واقع در قائم‌شهر برپا بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار