به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، آیتالله «سید احمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در مراسم شب شهادت حضرت زهرا (س) که در مسجد جامع حضرت فاطمه (س) اظهار داشت: مسئلهای که برای ما در شب شهادت حضرت زهرا (س) قابل تأمل است، بحث معرفتشناسی مقام مقدس ایشان است.

وی با بیان اینکه «فاطمه» به معنای قاطعه یعنی قطعکننده است، افزود: از امام صادق (ع) که چرا اسم دختر پیغمبر (ص) «فاطمه» گذاشته شد، این نام چه خصوصیتی داشته است، ایشان فرمودند «به خاطر اینکه مردم از معرفت و شناخت صدیقه اطهر (س) بریده شدند».
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: ما بهعنوان دوست و شیعه آن حضرت نباید از معرفت فاطمه (س) باشیم، پس مسئله معرفتشناسی ایشان برای ما به مراتب ارزش و عظمتش بالاتر از احساسات است؛ این احساسات و اشکها در ساحت مقدس صدیقه اطهر (س) و اهلبیت پیغمبر (ص) زمانی ارزش دارد که با معرفتشناسی اهلبیت (ع) آمیخته باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه ابتدا باید حضرت زهرا (س) را بشناسیم و سپس برای مظلومیت ایشان عزاداری کنیم، تصریح کرد: ممکن است برای شما این سؤال مطرح باشد که بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) تکلیف چی بود؟، تکلیف این بود که در مقابل انحراف سیاسی و غصب خلافت و حق اهلبیت (علیهمالسلام) باید ایستاد و مقاومت کرد و یا باید سکوت کرد، گوشهای نشست و حرکتی انجام نداد.
آیتالله علمالهدی ابراز داشت: اگر تکلیف سکوت بوده است، پس چرا صدیقه اطهر (س) قیام کرد و حرکت و انقلاب عظیمی رو انجام داد و اگر وظیفه در برابر انحراف سیاسی روشنگری و افشاگری بود، پس چرا صاحب ذوالفقار مقتدر امیرالمؤمنین (ع) در خانه نشست و سکوت کرد.
وی با اشاره به خواندن خطبه فدکیه توسط حضرت زهرا (س) در مسجد گفت: این خطبه مردم را به هیجان آورد و مضطرب کرد و جریان قصر نیز مستأصل شدند؛ وقتی حضرت فاطمه (س) به خانه برگشتند به حضرت علی (ع) فرمودند «یا علی تو در گوشه خانه مثل جنین در میان رحم نشستی، زانوها رو در بغل گرفتی، یا علی تو کسی هستی که متهم شدی و خانه رو بهعنوان سکونت خودت انتخاب کردی و خانهنشین شدی، تو کسی بودی که پیشاهنگان جنگ رو در هم میشکستی و در هم میکوبیدی و الان یک عقاب پر شکسته مردهخوار بیاد تو رو خانهنشین کند؟».
امام جمعه مشهد ابراز داشت: این فرمایشاتی که صدیقه اطهر (س) درباره امیرالمؤمنین (ع) فرمودند، جواب این سؤال است که اگر بنای تکلیف بعد از پیغمبر (ص) انقلاب بود، چرا علی در خانه نشست و اگر بنای تکلیف حرکت بود، پس چرا علی حرکت نکرد، این سؤال امکان دارد برای شما نیز مطرح شود.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در آن لحظات آخری که پیغمبر اکرم (ص) در حال احتضار بودند، یکلحظه چشمان مبارک خود را باز کردند و فرمودند «یا علی داخل اتاق چه کسی است؟»؛ ایشان عرض کردند که «یا رسولالله داخل اتاق هیچکس نیست، منم، فاطمه، حسن و حسین است»؛ پیغمبر (ص) فرمودند «علی جان فاطمه، حسن و حسینم در اتاق نباشند»؛ حضرت اشاره کردند، صدیقه اطهر با حسنین از اتاق بیرون آمدند.
آیتالله علمالهدی گفت: پیغمبر اکرم (ص) تمام قضایایی که چند لحظه دیگر میخواست رخ بدهد را ازجمله ثقیفه بنی ساعده را برای امیرالمؤمنین (ع) بیان کردند و بعد فرمودند «یا علی تو چه خواهی کرد؟» ایشان با کمال خونسردی عرض کرد یا رسولالله من علی هستم، صاحب ذوالفقارم، بین اینها با شمشیر فاصله میاندازم؛ پیامبر فرمودند «ای علی اگر با شمشیر وارد بشوی، لبه تیز شمشیر تو قبل از اینکه حق تو را بگیرد، ریشه اسلام را میکند»؛ حضرت علی فرمودند «یا رسولالله پس چه کنم؟»؛ فرمودند «تو در خانه بنشین، این میدان تنها یک قهرمان دارد و آن دخترم فاطمه است، او باید به میدان بیاید».
وی افزود: اگر حضرت با شمشیر مسلط میشد و تشکیل حکومت میداد، اسلام دیگر مکتب و جریان دین پرورشی و آموزشی نبود؛ همه میگفتند پیامبر (ص) به دنبال تشکیل امپراتوری بوده و بنای کسب قدرت داشته است؛ بنابراین تکلیف هم سکوت و هم حرکت و قیام بود.
عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان داشت: پس وظیفه زهرا (س) مقابله و قیام بود و تکلیف امیرالمؤمنین (ع) سکوت بود؛ پیامبر (ص) غیر از نبوت، رسالت داشتند و این رسالت بعد از رحلت ایشان نیز در تداوم مدیریت وحی بود که بتواند انسان را تربیت و پرورش دهد؛ اتفاقی که در ثقیفه بنی ساعده رخ داد، انقطاع رسالت پیغمبر (ص) بود؛ رسالت ایشان بهکلی منقطع شد.
امام جمعه مشهد تأکید کرد: بنابراین قیام حضرت زهرا (س) باعث شد که از رسالت پیامبر (ص) بهوسیله نظام امامت پاسداری و نگهبانی شود.
انتهای پیام/