به گزارش دفاعپرس از خراسان رضوی، «سجاد صدیقی» مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور در ویژهبرنامه «بسیج و نقشآفرینی مردم» که عصر روز گذشته در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: تولد بسیج در عمق بحرانها رقم خورد و این نهاد زمانی شکل گرفت که کشور در دل بحرانها به بیداری و حفظ امنیت نیاز داشت.

به گفته وی، بسیج نرمافزار حرکت عمومی انقلاب اسلامی است و از دل نیازهای بحرانها قالب و فرم گرفته است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با اشاره به فداکاری شخصیتهایی که جان خود را در این مسیر ایثار کردند، افزود: پس از جنگ نیز بسیج در بازیابی و مدیریت حوادث نقش متفاوت و اثرگذاری ایفا کرد، هرچند مدتی در قالبهای قدیمی خود باقی مانده بود.
صدیقی ادامه داد: در سال ۷۸ مجبور شدیم بسیج را بازخوانی کنیم و این نهاد وارد دگردیسی و میدانهای جدیدی شد.
وی تصریح کرد: اواخر دهه ۷۰ زمانی بود که بسیاری از واقعیتها را بهتر درک کردیم و به تولید نرمافزارهایی برای تحقق اهداف انقلاب پرداختیم؛ مانند ایده راهیان نور و اعتکافها. به همین دلیل ادبیات بسیج از نظامی و امنیتی به فرهنگی و تربیتی تغییر یافت.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با بیان اینکه در دهه ۷۰ هنوز اتکای بسیج به ادبیات نظامی و سیاسی موجب فاصله گرفتن از میدان واقعی شده بود، خاطرنشان کرد: در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ نرمافزار بسیج واکنشی عمل میکرد و مسأله اصلی انقلاب بر محور چیستی و چرایی حرکت متمرکز بود. اما پس از آن بسیج میدان را فهمید و تحولات مثبت آغاز شد.
صدیقی در ادامه با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی از دهه ۹۰ تعریف جدیدی از بسیج ارائه دادهاند، افزود: ماهیت تشکیلات بسیج در دهههای ۷۰ و ۸۰ پدافندی بود اما از دهه ۹۰ دستور عملیات آفندی داده شده است؛ چراکه رویکرد پدافندی دیگر کارآمد نیست و بسیج باید به تشکیلات آفندی تبدیل شود.
وی بیانیه گام دوم انقلاب را رسالهای جامع برای طراحی آینده کشور دانست و گفت: در تاریخ حرکت اسلام چنین سندی برای ترسیم آینده وجود نداشته است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید دارند که باید تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و ساخت این تمدن یک عملیات کنشی است. بنابراین بسیج برای تأثیرگذاری بر آینده باید خود را بازطراحی کند.
صدیقی بیان داشت: با تصور اینکه مانند گذشته پیش برویم، موفقیت حاصل نمیشود؛ پس از ۴۶ سال باید تصمیم بگیریم که بر اساس نیازهای امروز حرکت کنیم.
وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تأکید کردهاند که بسیج باید نقش حلپذیری مسائل آموزش و پرورش را بر عهده بگیرد. در آموزش و پرورش ۱۵۰ ریزمسأله و ۲۶ مسأله اصلی وجود دارد که باید با جدیت پیگیری شود.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور با اشاره به شخصیتهای اثرگذار انقلاب، گفت: پس از شهید مطهری، دومین شخصیتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی به دفعات از او یاد میکنند شهید کاظمی آشتیانی است که لازم است همه ما این شخصیت را به خوبی بشناسیم.
به گفته صدیقی، امروز هر فرد باید پاسخگوی انقلاب باشد و هر کس باید برای حل یکی از مسائل نظام تعلیم و تربیت قدم بردارد.
وی بیان داشت: در میدان حل مسأله انقلاب اسلامی، اصل نخست شناخت است و دومین ویژگی حرکت تکاملی بسیج، داشتن تصویر و ایده آیندهنگر، سومین ویژگی، امید و چهارمین ویژگی، اراده راهکار است.
مسئول سازمان بسیج فرهنگیان کشور در پایان گفت: بسیج راه رسیدن به اهداف است، اما شرط آن فهم تغییر میدان و تطبیق با نیازهای امروز است.
انتهای پیام/