هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

استاندار خراسان رضوی گفت: هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند. هرات و خراسان علاوه بر تجارت مرزی، باید درآمد بسیار خوبی از حق ترانزیت داشته باشند.
کد خبر: ۷۹۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۴ - ۰۷:۴۴ - 27November 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «غلامحسین مظفری» استاندار خراسان رضوی در دیدار با «نوراحمد اسلام‌جار» والی هرات که روز گذشته انجام شد، اظهارداشت: خداوند را شکرگزار هستیم که این فرصت فراهم شد تا با جمعی از فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی و همچنین مدیران ارشد در حوزه اقتصادی به ولایت هرات سفر کنیم. امیدوارم این سفر در ادامه سفری که والی هرات به اتفاق همراهان به خراسان رضوی داشت، سطح همکاری‌های اقتصادی این دو استان بزرگ را ارتقا دهد و بتوانیم از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در دو استان بزرگ هرات و خراسان رضوی وجود دارد استفاده کنیم.

هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

وی افزود: در ششمین کمیسیون مشترک، شش کارگروه تشکیل شد و مصوبات خوب و بحث‌های مفصلی داشتیم. در ادامه آن جلسات، همزمان با این نشست، کارگروه‌ها بحث‌هایشان را ادامه خواهند داد و امیدواریم شرایط مطلوب و بهتری برای توسعه روابط و همکاری‌های متقابل ایجاد کنیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بدون هیچ تردیدی مشترکات ما با کشور افغانستان و مخصوصاً ولایت هرات بسیار زیاد است و فقط یک خط سیاسی و مرز سیاسی ما را از هم جدا کرده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که همکاری‌های بیشتری نداشته باشیم. ظرفیت‌های بسیار خوب، ارزشمند و گرانقدری وجود دارد.

مظفری ادامه داد: اعتقاد و باور ما این است که اقتصاد، بدون هیچ تردیدی، می‌تواند امنیت را برای دو کشور و ملت مسلمان به ارمغان بیاورد. اقتصاد هرات با اقتصاد خراسان رضوی می‌توانند نقش مکمل را داشته باشند. ما می‌توانیم از این ظرفیت‌های مکمل استفاده کنیم و برای دو ملت بزرگ افغانستان و ایران امکان خوبی برای زندگی بهتر و آبرومندانه فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شبکه ریلی در تبادلات اقتصادی ما بسیار مهم است. هفته گذشته، با جمعیتی تقریباً پنجاه‌نفره به قرقیزستان سفر کردیم. در آنجا نیز یکی از بحث‌ها، ریل بود. ما اولین حمل کانتینری را از استان اوش قرقیزستان به سرخس داشتیم و در این مسیر، بحث اتصال از استان اوش به چین نیز مطرح بود و البته اتصال به داخل افغانستان و هرات را نیز باید داشته باشیم. پس از قرقیزستان، بلافاصله به ترکیه رفتم و در آنجا نیز بحث ریل را با یک شرکت بزرگ ترک داشتیم و از کارخانه واگن‌سازی و کویل‌سازی آنان بازدید کردیم و آنان نیز اعلام آمادگی کردند که در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند.

هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

استاندار خراسان رضوی گفت: نزدیک شدن ریل چابهار به ریل‌های خود در دستور کار است، مسیر از چابهار تا زاهدان هست و از سمت افغانستان نیز یونسی تا زاهدان را باید وصل کنیم که برای سرمایه‌گذاری مسیر با ترک‌ها مذاکره کردیم. سرعت انتقال کالا به چابهار بسیار سریع‌تر و بالاتر خواهد رفت با این طرح و ایده اتصال افغانستان به چابهار امکان خوبی است.

مظفری تأکید کرد: تجارت ما در منطقه باید خیلی بیشتر از این ارتقا پیدا کند و نیاز‌های دو منطقه و حتی فراتر از منطقه را ببینیم. یعنی ما باید درباره اقتصاد مکملی که گفته شد، علاوه بر نیاز‌های خود هرات و خراسان رضوی، به منطقه نیز خدمات دهیم و بتوانیم این کار را پایه‌گذاری کنیم که فرصت بسیار خوبی است.

وی گفت: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، همکاری و تعامل بهتر با همسایگان است که در دستور کار قرار دارد. یکی از دلایلی که در طول این یک سالی که من در استانداری بودم، بیش از شش سفر داشتیم و مرتباً این تعاملات را ادامه می‌دهیم، همین است. مخصوصاً خراسان رضوی که در موقعیتی قرار گرفته که مهم‌ترین همسایه ما افغانستان و بعد کشور‌های آسیای میانه هستند؛ اینها را همه باید با هم و در کنار هم ببینیم و یک منطقه فعال اقتصادی شکل دهیم.

هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

استاندار خراسان رضوی با اشاره به تسهیل تردد مرزی خاطر نشان کرد: مطمئناً هیچ ماشینی نباید در مرز متوقف یا معطل بشود. میلیون‌ها دلار برای احداث جاده هزینه می‌شود و با توقف خودرو‌ها این زحمات هدر می‌رود. باید تلاش کنیم این مسیر به گونه‌ای باشد که اگر لازم باشد، حتی تعداد باند‌ها و جاده‌های بیشتری برای مبادلات مرزی احداث شود. بر این کار اصرار داریم و هیچ عذر و بهانه‌ای برای توقف پذیرفته نیست. هر مانعی باید برطرف شود و اگر نیاز به نیرو باشد، اضافه می‌کنیم چراکه اراده جمهوری اسلامی بر تحقق این مهم است.

مظفری در ادامه با اشاره به موضوع منطقه آزاد بیان داشت: منطقه آزاد دوغارون در حال شکل‌گیری است و باید این شرایط را فراهم کنیم. اگر امروز در فرودگاه‌های دنیا بدون کنترل پاسپورت، مسافر رفت‌وآمد می‌کند و با استفاده از تجهیزات، چهره را می‌گیرند و حتی مهر نمی‌زنند، اهمیت ترانزیت و حمل‌ونقل ما هم باید به همین اندازه باشد. باید از همه تجهیزات استفاده کنیم و با سیستم و تکنولوژی مثل دوربین، ماشین را اسکن کرده و بدون توقف رد کنیم. اگر به اینجا برسیم، آنگاه می‌توانیم بگوییم ما و هرات می‌توانیم کانون تحولات اقتصادی منطقه شویم.

وی خاطرنشان کرد: توقع من از همکاران در خراسان رضوی این است که در این منطقه فضایی ایجاد کنیم که روان و راحت باشد؛ به گونه‌ای که هر کس از هر مرزی آمد، مرز دوغارون (اسلام‌قلعه) را مثال بزند. تاجر‌های ما و تاجر‌های افغانستان از بهترین‌های منطقه هستند و اراده بخش دولتی دو طرف نیز بر این است. اگر لازم باشد، تجهیزات می‌گذاریم و در کوتاه‌مدت، سرباز و نیرو اضافه می‌کنیم. این مرز باید ۲۴ ساعته فعال باشد. اگر مانعی هست، رفع می‌کنیم. اگر به دنبال فعال‌سازی اقتصاد هستیم، خود ما باید در این راستا اقدام کنیم.

هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

استاندار خراسان رضوی بیان داشت: ما حتی پیشنهاد داده‌ایم که منطقه آزاد ما به یک منطقه آزاد مشترک تبدیل شود. یعنی وقتی منطقه آزاد اعلام شود، عملاً از طرف افغانستان، هر کس بخواهد وارد منطقه آزاد شود، نیاز به ویزا و پاسپورت ندارد. مقدماتی فراهم کرده‌ایم که برای همه کسانی که می‌خواهند بدون هیچ توقفی وارد منطقه آزاد شوند، امکانات فراهم باشد. در طرف ایران، هشت هزار و ۷۰۰ هکتار زمین در نظر گرفته شده و همه نوع رفت‌وآمد و امکاناتی فراهم خواهد شد. در طرف اسلام‌قلعه نیز آرزوی ما این بوده که امکانات فراهم شود.

مظفری با تأکید بر افزایش مبادلات تجاری گفت: حجم مبادلات کنونی ما حداقل باید دو برابر شود. پس از سفر به ازبکستان، مبادلات ما ۱۴۳ درصد در شش ماه اول امسال افزایش یافت. با هرات می‌توانیم بسیار بیشتر از ازبکستان کار کنیم. پس از سفر به پاکستان نیز ۴۳ درصد افزایش مبادلات داشتیم. بر واردات از افغانستان تأکید دارم. ما باید تلاش کنیم هر آنچه نیاز داریم و در افغانستان وجود دارد، از مرز هرات وارد کنیم. خوشبختانه هیئت دولت ایران مصوب کرد که اختیارات به استانداران مرزی واگذار شود و برای واردات هر کالایی، نیاز به مصوبه تهران و دولت نداریم.

وی ادامه داد: بنابراین، هر محصولی که شما در کالا‌های اساسی دارید، مثل گوشت، فرآورده‌های دامی، نهاده‌های دامی، حبوبات و چغندر قند، می‌توانیم وارد کنیم. باید هر میزان که می‌توانیم واردات از افغانستان را افزایش دهیم و طبیعتاً نیاز‌های افغانستان را نیز تأمین کنیم. هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند. هرات و خراسان علاوه بر تجارت مرزی، باید درآمد بسیار خوبی از حق ترانزیت داشته باشند. ما در سفر به مرز چین در قرقیزستان نیز درباره باز شدن مسیر ریلی و اتصال آن به چابهار صحبت کردیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم و منطقه‌مان را متحول کنیم.

هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

سپس «نوراحمد اسلام‌جار» والی هرات در سخنانی ابراز داشت: سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، سیاست تجارت‌محور و همسایه‌مداری است هرات را می‌توان یک افغانستان کوچک دانست؛ زیرا از هر ولایتی، شاید ۵۰ هزار خانواده در اینجا حضور دارند. ما تلاش کردیم در حوزه‌های اشتغال‌زایی، تجارت، زراعت و سلامت، کار و مدیریت بهتری ارائه دهیم. همجواری با ایران، خصوصاً استان خراسان رضوی، برای ما بسیار مفید بوده و از تجربیات و کارکرد‌های برادران ایرانی استفاده‌های فراوانی کرده‌ایم.

هرات و خراسان، باید کریدور ترانزیتی منطقه شوند

وی درباره برنامه‌های اقتصادی و عمرانی ولایت هرات گفت: در بخش تجارت، حرکت‌های خوبی آغاز شده است. واردات ما از مسیر خط آهن تا پنجاه‌هزار تُن رسیده و امیدواریم به صد هزار تُن نیز برسد در بحث صادرات و واردات، خط آهن حیرتان حرف اول را می‌زند، اما ما می‌خواهیم تراز تجاری را با مسیر هرات نیز برابر کنیم؛ زیرا این مسیر ظرفیت بسیار بزرگی دارد و دو طرف می‌توانند از آن استفاده کنند. موضوع چابهار، ترکیه و مسیر‌های اروپایی نیز اهمیت دارد. از قرارداد اخیر میان سه کشور افغانستان، ایران و ترکیه برای تسهیل کالا و تجارت استقبال می‌کنیم.

والی هرات درباره پروژه‌های عمرانی در مرز تصریح کرد: در مسیر سفر، مشاهده کردید که خط آهن تا منطقه بایپس پیشرفته و تنها جزئیات کمی مانند جوشکاری باقی مانده است. اگر این بخش فعال شود، امکان افزایش بیش از ۱۰۰ هزار تُن بار نیز فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها