وزارت دفاع آمریکا منتشر کرد؛

عملیات دریایی آمریکا علیه 13 کشور جهان در سال 2015

وزارت دفاع آمریکا با انتشار گزارشی، فهرستی از چالش‌های این کشور در سال 2015 را در رابطه با کشورهای مختلف جهان منتشر کرده که نشان می‌دهد بیشترین عملیات دریایی را علیه جمهوری اسلامی ایران و چین انجام داده است.
کد خبر: ۷۹۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ - 26April 2016

عملیات دریایی آمریکا علیه 13 کشور جهان در سال 2015

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس به نقل از رویترز، در گزارش سالانه پنتاگون که روز دوشنبه منتشر شد، آمدهاست: ارتش آمریکا سال گذشته عملیات موسوم به «آزادی دریانوردی» را علیه 13 کشور جهان انجام داده که شامل چند عملیات برای به چالش کشیدن ادعای چین در رابطه با دریاهای جنوب و شرق چین بوده است.

در این فهرست از کشورهای ایران، چین، هند، اندونزی، لیبی، مالزی، مالدیو، عمان، فیلیپین و ویتنام به عنوان اهداف عملیات دریایی پنتاگون نام برده شده است.

در بخش مربوط به ایران گزارش سالانه پنتاگون که بر روی پایگاه اینترنتی این وزارتخانه قرار گرفته است، به «محدودیت حق عبور ترانزیتی از تنگه هرمز به کشورهای عضو «کنوانسیون ملل متحد درباره حقوق دریایی» و ممنوعیت فعالیتهای نظامی خارجی و نیز فعالیت در منطقه انحصاری اقتصادی» اشاره میشود.

در این گزارش دو صفحه ای اشاره دقیقی به تعداد عملیات انجام شده علیه هر یک از این کشورها نشده است و تنها عنوان میکند که عملیاتهایی علیه تایوان، نیکاراگوا، آرژانتین و همه 13 کشور انجام شده است.

رویترز نوشت: عملیات آزادی دریانوردی شامل اعزام ناوهای آمریکایی و هواپیماهای نظامی این کشور به مناطق دریایی است که سایر کشورها محدودیت هایی را در عبور و مرور از آنها اعمال کرده اند. هدف، نشان دادن این مساله است که جامعه بین المللی چنین محدودیت هایی را نمی پذیرد.

ارتش آمریکا بارها عملیاتهایی را علیه ادعاهای مالکیت دریایی چین در سالهای گذشته انجام داده است و در سال 2015 نیز به دنبال فعالیتهای چین در مناطق غنی از منابع دریای جنوب چین که تنشهایی را درمنطقه برانگیخت، عملیاتی را انجام داد.

«اشتون کارتر» وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده است که نیروی دریایی این کشور با وجود اقدام چین در محکوم کردن گشت زنیهای دریایی آمریکا همچنان به عملیات خود در این منطقه ادامه خواهد داد.

عملیات سال گذشته آزادی دریانوردی آمریکا در رابطه با چین همچنین شامل ادعای پکن در خصوص حریم هوایی منطقه ویژه اقتصادی دریایی این کشور و نیز پرواز ممنوع در منطقه موسوم به «شناسایی دفاع هوایی» در دریای شرق چین بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، تعداد کشورهایی که ارتش آمریکا را در سال 2015 به چالش کشیده اند، در مقایسه با سال 2014 کاهش یافته است. در سال 2014، در فهرست پنتاگون نام 19 کشور قید شده بود که بالاترین تعداد در بیش از یک دهه بشمار می آمد.

نظر شما
پربیننده ها