۶۰ دستگاه واگن خط ۱ در راه مشهد

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: قرارداد تکمیل واگن‌های خط یک قطار شهری با «مپنا» منعقد شده و ۶۰ دستگاه واگن تا پایان سال به این خط افزوده می‌شود که این به معنای تکمیل واگن‌های خط یک است.
کد خبر: ۷۹۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۱ - 02December 2025

به گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، «کیانوش کیامرز» مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: تعداد واگن‌های خط یک در حال تکمیل است و با انتشار اوراق مشارکت برای تکمیل خط ۲ قطار شهری مشهد، این پروژه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان سال ۱۴۰۵ به بهره‌برداری می‌رسد و پس از این تمرکز ما بر روی خطوط ۲ و ۳ خواهد بود.

۶۰ دستگاه واگن خط یک در راه مشهد

وی با بیان اینکه شهر مشهد در زمینه خطوط قطار شهری جزو پیشتازان کشور است، افزود: سعی ما بر این بوده تا هزینه‌های خطوط قطار شهری از منابع شهرداری نباشد و از طریق اوراق مشارکت با سهم پنجاه و پنجاه و پرداخت صد درصدی دولت تامین گردد؛ که در طول ۴ سال گذشته نیز موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد گفت: هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

کیامرز ادامه داد: خط دو قطارشهری مشهد از جنوب شروع می‌شود و تا شمال شهرادامه دارد، این خط چهارده کیلومتر است و همه ایستگاه‌های آن راه اندازی شده و پکیج ایستگاه کامل است. تنها اقدام باقیمانده در این خط تجهیزات و ساختمان داخل دپو است که با تامین اوراق این دپو در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه خط سه طولانی‌ترین خط مشهد است، تصریح کرد: این خط به طول ۳۰ کیلومتر از انتهای الهیه آغاز می‌شود و تا شهرک ابوذر امتداد دارد تا امروز ۲۳ کیلومتر از این خط حفاری شده و با توجه به گران بودن ساخت مترو وارد چهار فاز شده است. در این مسیر حدود ۶۰۰ متر پایانی حفاری باقی مانده که با فعالیت شبانه‌روزی بدون توقف تا پایان سال تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد بیان داشت: فاز اول خط ۳ با سه ایستگاه را از اردیبهشت ماه به صورت بهره برداری آزمایشی راه اندازی کرده‌ایم و در حال رایزنی برای حضور رییس جمهور به جهت افتتاح رسمی هستیم.

کیامرز خاطرنشان کرد: مشهد تنها شهری است که خطوط قطارشهری آن در چهار جبهه در حال تکمیل است، سه ایستگاه جدید دیگر در فاز دوم خط ۳ نیز با چشم‌انداز بهره‌برداری در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده‌اند. هم‌اکنون عملیات اجرایی هر چهار خط مترو مشهد فعال است و بخش زیادی از تأمین مالی از محل اوراق مشارکت و حمایت‌های دولتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به همراهی‌های دولت گفت: قانونی وجود دارد که اگر یک خط به ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد اجازه کار صادر می‌شود، اما به خاطر عملکرد خوب متروی مشهد ما توانستیم برای خط سه و خط چهار از دولت مجوز بگیریم. خط چهار مترو ما از انتهای مهرماه سال آینده آغاز می‌شود و تا شهرک شهید باهنر به طول ۲۱ کیلومتر ادامه دارد و مجوز ۱۴ کیلومتری حفاری را گرفتیم و پنج کیلومتر حفاری انجام شده است و با میدان شهدا ۶۰۰ متر فاصله داریم.

مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در پایان ابراز داشت: خط یک قطار شهری هزار میلیارد تومان، خط دو (تاکنون)، ۷ هزار میلیارد تومان هزینه داشته، اما فقط ۶ کیلومتر خط ۳ تاکنون بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار