الوقت بررسی کرد؛

آیا جنگ چهارم غزه نزدیک است؟

اکثر روزنامه‌های مهم در رژیم صهیونیستی با انتشار اخباری مبنی بر تلاش بی وقفه حماس در جهت تقویت توان موشکی و دریایی و چریکی خود، آغاز جنگ چهارم حماس با رژیم صهیونیستی در غزه را پیش‌بینی کردند.
کد خبر: ۷۹۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹ - 27April 2016

آیا جنگ چهارم غزه نزدیک است؟

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، هفته پیش اکثر روزنامههای مهم در رژیم صهیونیستی  نظیر «هاآرتص»، «اسرائیل امروز»، «واللا» و «یدیعونت آحارونت»،  با انتشار اخباری مبنی بر تلاش بی وقفه حماس در جهت تقویت توان موشکی و دریایی و چریکی خود، آغاز جنگ چهارم حماس با رژیم صهیونیستی در غزه  را پیشبینی کردند.

خبرنگار شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز در 5 اردیبهشت 95 با ارائه گزارشی از حضور بلدوزرها و نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در مرز غزه و تخلیه سه شهرک در این منطقه، این فعالیتها را مقدمه یک طرح عملیاتی ویژه دانست که قصد نهایی آن پیروزی نهایی رژیم صهیونیستی بر حماس و تصرف کامل غزه است. این در حالی است که 31 فروردین 95 در پی کشف یکی از طولانی ترین تونلهای حماس در عمق سرزمینهای تحت اشغال رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهر اشکول و در مجاورت یک پایگاه نظامی نگرانیهای مقامات صهیونیست چند برابر شده است.

در همین رابطه «یواف گلنت» وزیر اسبق زیرساختها و فرمانده اسبق منطقه جنوبی، خواستار آمادگی نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی برای عملیات گسترده با حماس در نوار غزه شد.

مقامات صهیونیستی از زمان تشکیل این رژیم، همیشه سعی داشته اند که در مسائلی که به محیطهای امنیتی اش (علی الخصوص محیط امنیتی داخلی) و اشراف داشتن همه جانبه بر فلسطینیان مربوط میشود، جامعه صهیونیستی را در حالت اقناع و رضایت نگه دارد.

این در حالی است که در نظر سنجی که موسسه اسمیت که شش ماه بعد از شروع عملیاتهای چاقو زنی و زیر گرفتن به وسیله خودرو توسط فلسطینیان، در زمینه فضای امنیتی رژیم صهیونیستی انجام داده است 56 درصد از صهیونیستها ضمن اشاره به از بین رفتن فعالیتهای روزانه زندگی شان به علت ترس از عملیاتهای ضد صهیونیستی فلسطینیان از سفر با وسایل نقلیه عمومی خودداری میکنند. همچنین 53 درصد صهیونیستها عنوان کردهاند که امنیت عمومی شان در چند سال اخیر به طور قابل ملاحظهای  کاهش یافته است.

در همین رابطه  "گالیت" یکی از شرکت کنندگان این نظرسنجی که در جاده یافا شغل آزاد دارد اظهار کرده است: "اکنون انتفاضه سوم شده است و باید گفت که در میان انتفاضههای پیشین برای ما بدترین است." این درحالی است کشف یکی از تونلهای راهبردی حماس در عمق خاک تحت اشغال رژیم صهیونیستی موجبات نگرانی نظامیان این رژیم از ترس ربوده شدن را فراهم کرده است.

حدود چهار ماه پیش هارئل به نقل از افسری در کمیته اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی (آمان) گزارش داد: «تونلها خطری استراتژیک برای امنیت رژیم صهیونیستی محسوب میشود و اگر ما نتوانیم این تونلها را شناسائی و تخریب کنیم، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در هر لحظهای با خطر ربوده شدن ناگهانی مواجه خواهند شد.»  پیش از نیز نتانیاهو مدعی تخریب تونلهای حماس شده بود که کشف تونل اخیر، وی را در تنگنای امنیتی قرار داده است.

بر این اساس مقامات صهیونیست با اجرای مانوری برای شبیهسازی حمله حماس به شهرک کیبوتس در نزدیکی غزه که گستردهترین تمرین نظامی این رژیم با هماهنگی ارتش و نیروهای خدمات فوق العاده رژیم صهیونیستی از زمان جنگ 2014 تاکنون بوده است و با ایجاد پروپاگاندای رسانهای که جنگ آینده با حماس به جای دفاعی بودن هجومی خواهد بود و درصورت آغاز آن غزه طور کامل تصاحب خواهد شد، قصد اقناع افکارعمومی جامعه خود را دارند.

حال آنکه با تشدید محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی  و بسته نگه داشن گذرگاه رفح توسط دولت مصر و جلوگیری از ورود سیمان که کالای اساسی برای بازسازی ویرانیهای جنگ 2014 است، غزه در حالت بحرانی قرار گرفته است. در این باره حتی مقامات رژیم صهیونیستی بر این باورند که بهبود وضعیت اقتصادی در غزه میتواند به کاهش تنشها هم در این منطقه و هم در کرانه باختری کمک شایانی کند.

«هرتسی هالیوی» فرمانده اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در جلسه استماع کمیته امور خارجی کنست (پارلمان) و ارتش گفت: «وضعیت در غزه روبه وخامت گذاشته و به حالت انفجار علیه رژیم صهیوینستی رسیده است. بازسازی غزه بعد از جنگ سال 2014 به کندی پیش میرود، بازسازی بخشهای مختلف این باریکه میتواند از درگیری دوباره جلوگیری کند. با وجود شرایط دشوار در غزه، حماس قصد جنگ در برهه کنونی با رژیم صهیونیستی را ندارد و تلاش میکند که با کنترل گروههای دیگر در این باریکه، از متشنج کردن اوضاع در مرزها جلوگیری کند».

در مجموع میتوان ادعا کرد در صورتی که رژیم صهیونیستی نسبت به کاهش محاصره غزه اقدامی نکند حماس نیز چارهای به جنگ با این رژیم را نخواهد داشت و با توجه به این که شاخه نظامی حماس فرماندهی برجسته و قوی دارد که میتواند قدرت اجرایی و تصمیم گیری را از فرماندهان سیاسی آن بگیرد حتی شاخه نظامی از تمام ظرفیت خود برای شکستن محاصره استفاده خواهد کرد.

با این وصف به نظر نمیرسد که رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی با توجه به تجاربی که از سه جنگ گذشته در غزه داشته است دست به اقدام  گسترده نظامی بزند و ممکن است با ایجاد درگیریهای مختصر بخواهد نشان دهد که بر اوضاع امنیتی محیط داخلی خود مسلط است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار