گروه استانهای دفاعپرس_«سیده معصومه حسینی»؛ اگر الگوی فاطمی، قلهی مطلوب را نشان میدهد، این پرسش مطرح میشود: اسلام بر چه اساسِ مستحکمی، زن را شایستهی این اوجگیری میداند؟ پاسخ در «شأن و کرامت ذاتی» زن نهفته است. رهبر معظم انقلاب با استناد به آیات قرآن، این بنیان را چنان محکم ترسیم میکنند که تمام ادعاهای توخالیِ مکاتب دیگر را در هم میشکند.

برابری در سرآغاز و سرانجام
اسلام زن و مرد را درخاستگاه خلقت کاملاً برابر میداند: «إِنَّا خَلَقْنَاکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثَى». این آیه واضح میگوید: زن، نیمی از بنیانگذار تمدن بشری است. در مقصد نهایی نیز این برابری شکوهمندانه ادامه دارد: «وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ...». پاداش اخروی و قرب الهی، به جنسیت که نه، به «ایمان و عمل صالح» مشروط است.
فهرست یکسان فضایل
سورهی احزاب فهرستی دهگانه از صفات برتر را یکبهیک برای مرد و زن میشمارد: «إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُسْلِمَاتِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ...» این تکرار، نشاندهندهی همسانی کامل در معیارهای ارزشگذاری الهی است. زن و مرد در مسیر بندگی، در یک خط قرار دارند.
تساوی در حقوق و مسئولیت
رهبر معظم انقلاب به آیهی «وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ» استناد میکنند. این اصل، روح حاکم بر روابط است. اسلام با نگاهی واقعبینانه، تفاوتهای طبیعی را میپذیرد، اما این تفاوتها را به تبعیض تبدیل نمیکند. بلکه با تعریف حقوق و تکالیف متناسب، زمینهی تعادل و تعامل را فراهم میآورد.
در پایان باید گفت:
اسلام برای زن، کرامتی ذاتی قائل است که ریشه در ارادهی الهی دارد. این کرامت، نه شعار است و نه امانتی که مرد به زن داده باشد. این سکوی پرتابی الهی است تا زن مسلمان، با آرامش و اطمینان، هم در خانه «ریحانه» باشد و هم در جامعه «سازنده تمدن». این نگاه متعالی، در نقطهی مقابل نگاه تقلیلیشده و ابزاری فرهنگ غربی قرار میگیرد؛ موضوعی که در یادداشت بعدی به آن خواهیم پرداخت.
انتهای پیام/