به گزارش دفاعپرس از اردبیل، آیتالله «سید حسن عاملی» نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبههای این هفته نماز جمعه که در محل مصلای اردبیل و با حضور پرشور و گسترده اقشار مختلف مردم برگزار گردید ضمن تبیین فرمایشات اخیر امام خامنهای اظهار کرد: این هفته مقام معظم رهبری در تبیین شخصیت زن سنگ تمام گذاشتند جمهوری اسلامی خط بطلانی بود بر این نظریه که حجاب و محدودیتهای حجابی زن را از پیشرفت باز میدارد امروزه ۳۳ درصد هیات علمی دانشگاهها زن است و ۶۰ درصد دانشگاهها را دختران دانشجو حیازت کردهاند و بسیاری از زنان ما در مناصب بسیار حساس کشور خدمت میکنند در حالی که در دوره کشف حجاب پهلوی اینگونه نبود و زنها سهمی از مناصب عالی و علمی نداشتند.

وی افزود: از قدیم الایام درباره زن دو نگاه است: نگاه انسانی و نگاه جنسیتی؛ طبعاً این بحث بر آن مترتب میشود که وقتی زن به جامعه میآید آیا حضور انسانی داشته باشد یا حضور جنسیتی؟ طبعاً در نگاه جنسیتی و حضور جنسیتی زن میشود ابزار استمناع و ابزار درآمد، درآمدی که به تعبیر خودشان حریف چاههای نفت خاورمیانه است و این اهانت بسیار مشمئز کننده برای جنس زن است مساله فقط استمناع و درآمد نیست بلکه جامعه آلوده میشود و نهاد خانواده به هم میریزد و از بین میرود ازدواج مشکل پیدا میکند تکثیر نسل صدمه میبیند نسب و انتساب به هم میریزد کرامتها شکسته میشود افسردگی غوغا میکند قتلهای ناموسی را میافتد و دهها مصیبت دیگر و از آنجا که خداوند به مخلوق خود غیرت دارد این ذلت را در زن نمیپذیرد و لذا از غیرت خود آلودگیهای جنسی را حرام کرده است «و مِن غَیرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ».
آیت الله عاملی گفت: خداوند در زن جاذبه خاص گذاشته است این جاذبه هم خوب است هم خطر خوب است، از این جهت که موجب جذب مرد و تشکیل خانواده و ادامه نسل میشود و خطر است از این جهت که وجود زن و شخصیت اخلاقی او را به خطر میاندازد و لذا تا حال هیچ مکتبی نتوانسته برای زن امنیت درست کند.
وی تشریح کرد: قرآن با یک جمله تمام امنیت او را تامین کرده است و فرموده: «أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ» زن لباسی بپوشد که معروف به عفت باشد تا مورد اذیت قرار نگیرد بدون تردید نوع لباس در امنیت زن دخیل خواهد بود در یکی از خیابانهای نیویورک در عرض چند روز تعدیات زیادی به عنف برای خانمها درست شد پلیس به یکی از خانمها که لباس نامناسب داشت گفت این نوع پوششها موجب تعرض به شما میشود روزنامههای آمریکا در آن زمان علیه او قلم فرسایی کردند که او از حجاب اسلامی دفاع میکند او در مقام جواب اظهار داشت: من به آنچه گفتم اعتقاد دارم نوع لباس زمینه اذیت و آزار را برای خانمها فراهم میکند از آن طرف هم به زن و هم به مرد میگوید مواظب چشم خود باشند همه چیز با یک نگاه شروع میشود در تفسیر ابن الاثیر در ذیل آیه «ذلکم اظهر لقلوبکم و قلوبهن» گفته که نگاه سبب تعلق و فتنه است.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: سپس این شعر را آورده است:
کل المصائب مبداها من النظر
و معظم النار من مستصغر الشرر
کم اثرت نظره فی قلب صاحبها
فعل السهام بلا قوس و لا وتر
والمرء مادام ذاعین یقلبها
فی اعین العین مرفوف علی الخطر
من سّر مقتله قد ساء مهجته
لا مرحبابسرور جاء بالضرر
(یعنی مبدا تمام مصیبتها نگاه است آتش سوزیهای بزرگ از آتشهای کوچک درست میشود نگاه این قدرت را دارد که بدون کمان و قوس سختترین ضربه را به قلب انسان بزند.
آیتالله عاملی افزود: یک مرد وقتی چشم او همه جایی باشد از طرف زنهای خوش چهره حتماً در خطر خواهد بود گاهی خوشحالی لحظهای چشم موجب میشود که مدتهای مدید قلب ناراحت شود ما نباید به آن خوشحالی خوش آمد بگوییم که با خودش ضرر و ناراحتی میآورد)
خطیب جمعه اردبیل اضافه کرد: یک زن و یک دختر سه چیز را نباید بفروشد و الا مفلستر از او کسی نیست اول نگاه به خدا را به نگاه مردم نفروشد، چون نگاه مردم کرامت ندارد در دعای ندبه میخوانیم: «وانظر الینا نظره رحیمه نستکمل بها الکرامه عندک» یعنی نگاه خدا کرامت میآورد و آن هم کرامت نزد خدا دوم رضایت خداوند را به رضایت مردم نفروشد، چون خداوند فرموده: «وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ» و سوم یاد خدا را به یاد مردم نفروشد.
وی گفت: اگر در حالت غیر مناسب به عروسی رفت زنها او را یاد میکنند چه لباس خوب چه آرایش خوب و...، اما اینکه خدا او را یاد خیر کند قابل مقایسه با حرف مردم نیست خداوند فرموده: «لَذِکْرُاللهِ أَکْبَرُ» علامه طباطبایی فرموده: دنیا دنیای معامله است و ما هر لحظه در حال معامله هستیم حالا زن مختار است که کدام معامله را انتخاب کند، اما حتماً بداند که روزی این معامله به طرف او خواهد آمد و او رهین معامله خود خواهد بود.
پس پیامبر گفت بهر این طریق
با وفاتر از عمل نبود رفیق
امام جمعه اردبیل با اشاره به برگزاری یک مناظره که اخیراً در کشور برگزار شد گفت: یک مناظره اعتقادی اخیراً در کشور بین دو نفر از علماء برگزار شده در این باب توجه به چند مطلب خوب است: یک) اصل مناظره خوب است و تضارب آراء باعث میشود حقایق روشن و نسلها به حقیقتها آگاه گردند؛ دو) از حقانیت اهل بیت باید تمام قد دفاع کنیم کوتاهی در آن باب جایز نیست، چون رسول خدا (ص) به مرجعیت علمی آنها تصریح کرده است بحمدالله با آمدن اینترنت مطالب بسیار ارزشمندی در دنیا در این باب منتشر شده و بسیاری از بزرگان اهل سنت در این باب سنگ تمام گذاشتهاند خود این مساله قدم بزرگی در تقریب است؛ سه) طبیعت مناظره این است که گاهی مناظره کنندگان ولو به صورت غیر عمدی خط قرمز و مسلمات یکدیگر را زیر سوال میبرند و این برای انسجام ملی سم مهلک است.

وی گفت: سالهای متمادی شبکه المستقله که از لندن هدایت میشود عمداً مناظره برگزار میکرد و موجب اختلاف مذهبی در ایران میشد در حال حاضر کانالهای وهابی این ماموریت را به عهده دارند با توجه به اینکه انسجام ملی در حمله اخیر آمریکا و اسرائیل به عنوان یکی از عوامل اصلی، خطر را از کشور دفع کرد لذا باید خیلی مواظب باشیم که زمینه خدشه در انسجام ملی درست نشود به همین جهت این گونه مناظرات در حال حاضر اولویت ندارد و به جای آن میتوان در فضای مجازی حقانیت اهل بیت را با برهان و استدلال کاملاً تبیین کرد بدون اینکه به وحدت و اتحاد جامعه لطمهای بخورد.
من از علماء محترم و غیور میخواهم در این باب دقت کامل کنند و خدایی نکرده ناخواسته زمینه اختلاف را در این برهه حساس فراهم نکنند سیره مقام معظم رهبری در این باب فصل الخطاب است مبادا در این مناظرات یک منکر را بزرگ کنیم و به او جایگاه بدهیم.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: چهار) در غالب مناظرهها طرف ناحق زیر بار حق نمیرود و در نتیجه مناظره به «مراء» تبدیل میشود و مراء از گناهان کبیره است از یک موضوع علمی وقتی از حضرت آیت الله سید احمد خوانساری سوال میشد سوال اول را جواب میداد اگر دوباره در همان مساله سوال میشد ساکت میماند و جواب نمیداد و میفرمود میترسم مراء بشود با اینکه جواب را میدانست خداوند فرمود: «فَلَا تُمَارِ فِیهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا» و در روایت است: «اترک المراء و لو کنت محقاً» یعنی ولو حق با تو باشد وارد «مراء» نشو موضوع «مراء» فقط مباحث اعتقادی نیست در مباحث اعتقادی و سیاسی و حتی در جر و بحثهای خانوادگی اگر مشاهده کردید که جر و بحث هیچ اثری ندارد و طرف حق را نمیپذیرد آنجا موضوع مراء محقق شده آنجا به هیچ وجه حرف نزنید و ساکت ساکت بمانید، چون نتیجه جر و بحث جز کینه و کدورت و تشدید اختلاف نخواهد بود در مسائل اعتقادی مراء خیلی خطرناک است، چون باعث اختلاف بیشتر میشود.
خطیب جمعه اردبیل افزود: در خصوص حضرت زهرا (س) و ظلمی که به آن بانوی دو عالم شده کتابهای بسیار متقن با منابع اهل سنت نوشته شده قطعاً با وجود این کتابها هرکس مطلب دیگر بگوید سخنش مراء خواهد بود.
یک کتاب مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی نوشته و کتاب دیگر حضرت آیت الله العظمی مکارم و کتابی دیگر حضرت آیت الله العظمی سبحانی و کتابی دیگر استاد ما حضرت آیت الله میانجی و تماماً از طریق اهل سنت مطلب را برهانی و آفتابی کردهاند و احتیاج به مناظره نیست.
اگر در محفلی یا در فضای مجازی نسبت به اهل بیت شبهه یا اهانت شد ما هم در همان فضا جواب او را باید بدهیم و لذا احتیاج به مناظره نیست تا زمینه اختلاف فراهم نشود.
آیت الله عاملی گفت: آیا تا حال فکر کردهاید که برگزارکنندگان این گونه مناظرهها راست میروند سراغ موضوعاتی که میتواند آتش اختلافات مذهبی و اعتقادی را شعلهور کند! آیا از پشت پرده این گونه میزبانها اطلاع دارید؟ آیا میدانید بعد از مناظره در کامنتها چه سخنان بسیار خطرناکی نوشته شده که میتواند کاملاً وحدت جامعه را به هم بریزد؟ آیا میدانید بعد از این مناظره افراد در صفحات خود مطالب کاملاً ضد وحدت مینویسند؟
از قرآن معلوم میشود که اختلاف به تنهایی کافی است که خداوند امت را هلاک کند، اما چون مشیت خداوند بر بقاء انسانها در کره زمین تا زمان معین است اقدام به هلاکت نمیکند و این بالاترین و عجیبترین تاکید بر وحدت است خداوند دو بار در قرآن به این مطلب متعرض شده است فرمود: (و [جامعههای دینی در طول تاریخ]فرقه فرقه و گروه گروه نشدند، مگر پس از آنکه [نسبت به حقّانیّت دین به وسیله کتابهای آسمانی]دانش و آگاهی به سویشان آمد، [این پراکندگی و تفرقه به سبب]حسد و دشمنی میان خودشان بود، و اگر از سوی پروردگارت فرمانی [بر مهلت یافتنشان]تا زمان معین پیشی نگرفته بود، بی تردید میانشان [به نابودی و هلاکت]حکم شده بود.)
مراد از کلمه این آیه است که در بحث اول خلقت فرموده: (و برای شما در زمین، قرارگاهی [برای زندگی]و تا مدتی معین، وسیله بهرهوری اندکی خواهد بود.)
و در آیه دیگر فرمود: و مردم [بر محور یکتاپرستی]جز امت واحدی نبودند؛ پس [چیزی نگذشت که درباره دین]دچار اختلاف شدند؛ و اگر از سوی پروردگارت، فرمانی مقرّر نشده بود [که عذاب اختلاف کنندگان تا قیامت به تأخیر افتد]یقیناً میان آنان در آنچه اختلاف میکنند، داوری میشد [و نتیجه داوری نابودی آنان و انقراض نسلشان بود.]دقت شود که خداوند فقط در موضوع اختلاف فرموده که جهنم را از جن و انس پر خواهم کرد! آنجا که فرموده: اگر پروردگارت میخواست یقیناً تمام مردم را [از روی اجبار، در مسیر هدایت]امت واحدی قرار میداد، [ولی نخواست به همین سبب]همواره [در امر دین]در اختلافاند. مگر کسانی که پروردگارت به آنان رحم کرده و به همین سبب آنان را آفریده است؛ و فرمان حتمی پروردگارت تحقق یافت که همانا دوزخ را از همه جن و انس [که راه کفر و عناد را برگزیدند]پر خواهم کرد.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خصوص بعضی از شبهات در مورد باران خاطر نشان کرد: خداوند دنیا را با یک قانون اداره نمیکند بلکه به عملکرد انسانها نگاه میکند و مناسب آن قانون خود را انتخاب و آن را اجرا میکند یک قانون این است که اگر گناه کنی بلا نازل میشود برای بعضی از انسانها قانون این است که اگر گناه کند عقوبت و تنبیه میشود تا حواسش جمع باشد و خود را اصلاح کند. یک قانون دیگر این است که اگر کسی لیاقت تنبیه نداشت با گناهان او تمام درهای رفاه را به روی او باز میکند تا در طغیان کامل غرق شود.
(پس، چون حقایقی را که [برای عبرت گرفتنشان]به آن یادآوری شده بودند، فراموش کردند، درهای همه نعمتها را به روی آنان گشودیم، تا هنگامی که به آنچه داده شدند، مغرورانه خوشحال گشتند، به ناگاه آنان را [به عذاب]گرفتیم، پس یکباره [از نجات خود]درمانده و نومید شدند.) و فرموده کفار خیال نکنند باز شدن درهای رفاه برای آنها رحمت است بلکه عقوبت است یعنی نوع عقوبت خداوند فرق میکند این کار را میکنم تا بیشتر در فسق و فجور گناه فرو بروند و متوجه خطای خودشان نشوند بیدار نشوند تا عذاب بیشتری در انتظار آنها باشد و این بدترین عقوبتی است که انسان میتواند آن را تصور کند
(و کسانی که کافر شدند، گمان نکنند مهلتی که به آنان میدهیم به سودشان خواهد بود، جز این نیست که مهلتشان میدهیم تا بر گناه خود بیفزایند، و برای آنان عذابی خوار کننده است.)
و فرموده ما با این کار آنها را درجه درجه به نحوی که خودشان متوجه نشوند به طرف عذاب میبریم و این کید و مکر ما در حق کفار است این همان قانون استدراج است که خداوند درباره آن فرموده: (و کسانی که آیات ما را تکذیب کردند، به تدریج ازجایی که نمیدانند [به ورطه سقوط و هلاکت میکشانیم تا عاقبت به عذاب دنیا و آخرت دچار شوند.]و به آنان مهلت میدهیم؛ [زیرا از سیطره قدرت ما بیرون رفتنی نیستند]یقیناً تدبیر ونقشه من استوار است.)

وی گفت: پس در هر دو طرف خداوند اقدام کرده در یکی عقوبت است در یکی تادیب پس اینکه چرا به آنها بلا نازل نمیشود کاملاً غلط است شدیدترین بلا به آنها نازل شده است عجیب این است که خداوند میفرماید اگر مومنین تحمل داشته باشند من برای کفار به جای باران آب، باران طلا و نقره میفرستم از این واهمه دارم که مومنین با دیدن طلا بروند و به مسلک کفار در بیایند آیه اینگونه است:
و اگر [بهره مندی کفار از انواع نعمتهای مادی و تهیدستی مؤمنان، سبب]این نبود که همه مردم [به خاطر ضعف ایمان و ناآگاه بودن به حقایق]بر محور کفر امتی واحد شوند، ما برای خانههای کافران به [خدای]رحمان سقفهایی از نقره قرار میدادیم و نردبانهایی که با آن بر بالای خانهها برآیند؛ و برای خانه هایشان [نیز]درها و تختهایی [از نقره میساختیم]که بر آن تکیه زنند، و [برای خانهها و زندگی آنان]زر و زیور [قرار میدادیم]، ولی همه اینها جز کالای اندک زندگی دنیا نیست، و آخرت نزد پروردگارت برای پرهیزکاران است.
انتهای پیام/