51 درصد آمریکایی‌ها نظام انتخاباتی این کشور را «متقلبانه» می‌دانند

نتایج نظرسنجی «رویترز/ایپسوس» حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از مردم آمریکا معتقدند که سیستم انتخاباتی آمریکا «متقلبانه» است.
کد خبر: ۷۹۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ - 27April 2016

51 درصد آمریکایی‌ها نظام انتخاباتی این کشور را «متقلبانه» می‌دانند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، طبق نتایج نظرسنجی «رویترز/ایپسوس»، بیش از نیمی از رأیدهندگان آمریکا معتقدند که سیستمی که احزاب سیاسی آمریکا برای انتخاب نامزدهای خود برای ورود به کاخ سفید مورد استفاده قرار میدهند، «متقلبانه» است.

این نظرسنجی همچنین نشان میدهد که بیش از دو سوم رأیدهندگان آمریکا خواستار تغییر فرایند انتخاب نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری آمریکا هستند.

این نتایج در واقع تأکیدی بر اعتراضات «دونالد ترامپ» نامزد پیشتاز جمهوریخواهان در رقابتهای انتخابات ریاستجمهوری آمریکا و «برنی سندرز» رقیب دموکرات «هیلاری کلینتون» است که معتقدند نظام انتخاباتی آمریکا به نفع نامزدهایی که رابطه نزدیکی با احزاب دارند و علیه آنها که ارتباط چندانی با رهبران حزبهای دموکرات و جمهوریخواه ندارد، تقلب میکند.

طبق این گزارش، نظام انتخابات درون حزبی، انجمنهای حزبی و گردهماییهای حزبی ایالت به ایالت در آمریکا بسیار پیچیده است. رقابتهای انتخاباتی در آمریکا همیشه رخدادهای حزبی بوده است. یکی از تغییرات ناگهانی نظام انتخاباتی آمریکا، استفاده از نماینده انتخاباتی (دلیگیت) میباشد که در آن اعضای حزب برگزیده میشوند تا در گردهماییهای حزبی از نامزدهای خاص انتخابات حمایت کنند که این بیشتر برپایه نتایج رأیگیری است.

احزاب تصمیم میگیرند که چگونه احزاب در هر ایالت مورد حمایت قرار بگیرند و از طرف دیگر جمهوری خواهان و دموکراتها، قوانین متفاوتی دارند. نظرات شخصی دلیگیتها میتواند در صورت نزدیکی رقابتهای میان نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری، وارد عمل شود.

یکی دیگر از مسائل پیچیده فرایند انتخاب نامزدهای نهایی جمهوری خواه و دموکرات در انتخابات ریاستجمهوری آمریکا، این است که دولتهای ایالتی، قوانین متفاوتی درباره این مسئله که آیا رأیدهندگان برای مشارکت میبایست ثبتنام کنند یا خیر، دارند. در برخی ایالتها، احزاب، انتخاب دلیگیتها را محدود میکنند تا کمیتههای تخبگان حزب را کوچک کنند. حزب جمهوریخواه کلرادو چنین کاری را کرد.

«رویس یانگ» 76 ساله و از ساکنان جامعه هیل در کارولینای جنوبی که از حامیان هیلاری کلینتون است، گفت: «ترجیح میدهم شاهد سیستم یک نفر-یک رأی باشم. این فرایند کنونی بسیار نقص دارد».

ترامپ به طور مداوم این قوانین را غیردموکراتیک میداند به طوریکه بعد از آنکه حزب جمهوریخواه کلرادو تمامی دلیگیتهای خود را به تد کروز اعطا کرد، ترامپ در اعتراض به آن گفت که «عوامل حزب با دلیگیتهایی که جاسوس دوجانبه هستند و تصمیم رأیدهندگان را نادیده میگیرند، در این سیستم دستکاری و تقلب میکنند».

حدود 51 درصد از رأیدهندگان احتمالی که در نظرسنجی آنلاین 21 تا 26 آوریل رویترز-ایپسوس مشارکت کردند، معتقدند که نظام انتخابات درون حزبی یک تقلب علیه برخی نامزدهای انتخاباتی است. حدود 71 درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که ترجیح میدهند نامزدهای حزب خود را از طریق رأیگیری مستقیم انتخاب کنند و دلیگیتها بعنوان میانجی حذف شوند.

نظرسنجیها همچنین نشان داد که 27 درصد از رأیدهندگان احتمالی، عملکرد فرایند انتخابات درون حزبی را درک نمیکنند و 44 درصد درک نمیکنند که به چه دلیل دلیگیتها از همان وهله اول وارد عمل میشوند. پاسخها حدوداً بین رأیدهندگان دموکرات و جمهوری خواه مشابه بود.

در مجموع، تقریباً نیمی از پاسخدهندگان در این نظرسنجی اعلام کردند که ترجیح میدهند یک روز واحد برای برگزاری انتخابات درون حزبی وجود داشته باشد که در آن روز در تمامی ایالات آمریکا، به صورت همزمان انتخابات درون حزبی برگزار شود.

این نظرسنجی رویترز-ایپسوس به صورت آنلاین برگزار شد و شامل یکهزار و 582 شهروند آمریکایی میشد.

 

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار