به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیین رونمایی از رمان «لم یزرع» آخرین نوشته محمدرضا بایرامی عصر دیروز دوشنبه 13اردیبهشت با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدعلی باشهآهنگر، صادق کرمیار، قاسمعلی فراست، احمد دهقان، رضا امیرخانی و جمعی از هنرمندان در فرهنگسرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
محمدرضا بایرامی در ابتدای این مراسم گفت: من به دلایلی از سال 88 تمام تاریخ عراق از دوران به قدرت رسیدن صدام و قبل از آن را خواندم و آن دوران را دورانی بسیار رمانتیک دانستم. هر تخیلی از آن عقب می ماند و هر نویسنده ای بخواهد تخیل کند فرسنگ ها از آن عقب خواهد ماند. خواندن تاریخ این دوران باعث شد تا وسوسه شوم و این رمان شروع شود.
وی تصریح کرد: با وجود زمینه ها و اتفاقاتی که امروز در بین شیعه و سنی شاهد آن هستیم وتندروی ها و اختلافاتی که به آن دامن زده شده است 5 سال جرائت نوشتن این کار را نداشتم تا اینکه به عراق سفر کردم. وقتی با آدم های عادی درباره این موضوع صحبت می کردم می گفتند این غیر ممکن است. سفر به عراق کمک کرد تا این فضا شکل بگیرد.
نویسنده رمان «لم یزرع» درباره اسم این رمان اظهار کرد: اسم داستان از قضیه ی نشات می گیرد که آتشی بلند می شود و دود آن به چشم دیگران و افراد بی گناه می رود. برای نوشتن آن علاوه بر کتاب های تاریخی مسائل دیگری را مطالعه کردم و سعی داشتم به روح زمانه در مقطع داستان نزدیک شوم.
صلاحی: رمانهای ما در شان دفاع مقدس نیست
صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه این مراسم گفت: رمان های دفاع مقدس ما در حد وسع و شان ما نیستند. برخی کشورها در طول تاریخ یا جنگ نداشته اند و یا اگر هم داشته اند در حد چند روز بوده است و از همان چند روز کتابها، رمانها، فیلمها و مستندها ساخته اند و برای ادای احترام به روح سربازان گمنام به دنبال کسی هستند که در این راه مجاهدتی کرده باشد.
وی افزود: کشور ما یکی از طولانی ترین و ناجوانمردانه ترین جنگ های صد سال اخیر را به خود دید. دفاع مقدس 2 وجه دارد، اول ددمنشی دشمن و دیگری پایمردی خودی است. دشمن آمده بود تا همه هستی و نیستی و آبرو و عزت ما را پایمال کند. در دوران شاهنشاهی هر وقت حمله ی به کشورمان شده بود بخشی از ایران را جدا کرده بودند اما این بار ما دفاع کردیم و این اجازه را برای اولین بار ندادیم.
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خاطر نشان کرد: در جنگ همه موضوعات اخلاقی زیر پا گذاشته می شود اما ما این کار را نکردیم. رزمنده ما آب خود را به اسیر می داد و او را مداوا می کرد. ما در جنگ راز و نیازمان با خدا بیشتر از شهرهایمان بود. رزمندگان ما گمنام می جنگیدند و همه هستیشان را برای دیگران گذاشته بودند.
«لم یزرع»؛ روشنفکرانه ترین کاری بود که در فضای روشنفکری دینی اولین مسئله جهان اسلام است
رضا امیرخانی در سخنانی گفت: من در مراسم رونمایی همه دوستانم شرکت می کنم و همه آن چیزی را که باید به عنوان تعارف بگویم حفظ هستم. من در این مراسمات کمتر کتاب رونمایی شده را ورق می زنم اما این کتاب را تا آخر خواندم چون رضا بایرامی از کسانی است که باید کتاب او را با افتخار خواند.
وی افزود: این کتاب بسیار روان و دوست داشتنی بود. وقتی این کار را خواندم متوجه تجربه جدیدی شدم و با خواندن آن شگفت زده شدم. این کار روشنفکرانه ترین کاری بود که در فضای روشنفکری دینی اولین مسئله جهان اسلام یعنی تقرب را مطرح کرده بود.
نویسنده رمان «من او» اظهار کرد: در جهان اسلام روشنفکران زیادی مشغول به این کار هستند که آیا می شود همزیستی بین شیعه و سنی اتفاق بایفتد. درباره این اثر اگر بگویم کار دفاع مقدسی اشتباه کرده ایم. این داستان به هیچ عنوان جنگی نیست؛ کار درباره جنگ و با تنظیمات جنگی است اما هرگز خط جنگی در کار نیست.
قاسمعلی فراست منتقد و کارشناس ادبی در ادامه این نشست اظهار کرد: در روزگاری که ما زندگی می کنیم تعداد نویسندگان جریان ساز و صاحب سبک بسیار کم است. بایرامی را باید این گونه ارزیابی کرد که پس از خواندن کارش آیا حس تکرار نداشته باشیم.
صادق کرمیار در ادامه گفت: داستان این رمان داستان تعصب است. تعصبی جاهلانه که تنها می توانست در عراق نشان داده شود. این داستان باید با تکنیک نوشته می شد وگرنه داستان نمی شد. نویسنده در این اثر نمی خواسته امتحان پس بدهد؛ من از خواندن آن لذت بردم.
نویسنده رمان «نامیرا» اظهار کرد: موضوع تعصب فقط بین شیعه و سنی نیست، ما در داخل کشور هم دچار آن هستیم. شیعیان در داخل کشور هم مقابل هم می ایستاند. به عنوان نمونه وقتی در دولت امید جلوی انتشار کتاب آقای بایرامی گرفته می شود و از وزیر ارشاد و معاون او سوال شود پاسخ می هند با این کار مخالف هستند و مشخص نیست چه کسی جلوی انتشار آن را گرفته است.