پایگاه خبری- تحلیلی الوقت بررسی کرد؛

تاثیر امنیتی و اقتصادی انتفاضه قدس بر رژیم صهیونیستی

انتفاضه قدس، تاثیرات قابل تاملی را در عرصه‌های گوناگون بر تل‌آویو تحمیل نموده و موجب افزایش نگرانی‌های مقامات صهیونیستی در زمینه‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی شده است.
کد خبر: ۸۰۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ - 04May 2016

تاثیر امنیتی و اقتصادی انتفاضه قدس بر رژیم صهیونیستی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، اواخر ماه سپتامبر سال گذشته میلادی، مقارن با عید بزرگ مسلمین، عید قربان، "یوری آریل" وزیر کشاورزی و توسعه روستایی رژیم صهیونیستی با همراهی تعدادی از شهرک نشینان صهیونیست، قصد ورود به صحن مسجدالاقصی را داشتند که با مقاومت نماز گزاران مواجه شد.

نظامیان صهیونیستی نیز در مقابل با استفاده از گلولههای پلاستیکی و گاز اشکآور به سمت نمازگزاران حمله و عدهای از فلسطینیان را مجروح کردند.

دو روز بعد، در تاریخ اول اکتبر 2015، «مهند حلبی»، دانشجوی 19 ساله فلسطینی، پس از اقدام به یک عملیات استشهادی و هلاکت دو نظامی صهیونیست، هدف حمله نیروهای صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید.

این عملیات استشهادی سرآغازی شد بر شروع انتفاضه سوم که هم اکنون حدود 7 ماه است در کرانه باختری قدس اشغالی جریان دارد.

تحلیلگران براین باورند که عوامل هدایت کننده این قیام فلسطینی محدود به وقایع مذکور نشده و ابعاد گسترده تری را در بر میگیرد.

قیام انتفاضه تنها پس از گذشت چهار ماه از آغاز آن، بر پیکره رژیم صهیونیستی تاثیر زیادی گذاشت که به اختصار به این تاثیرها اشاره میشود:

پیامدهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی نهضت فلسطینی بر تل آویو چیست؟

انتفاضه قدس، تاثیرات قابل تاملی را در عرصههای گوناگون بر تلآویو تحمیل نموده و موجب افزایش نگرانیهای مقامات صهیونیستی در زمینههای امنیتی، اقتصادی و سیاسی شده است.

در یک نگاه کلی، اثرات انتفاضه بر تل آویو را میتوان در قالب موارد زیر تشریح کرد:

تاثیرهای سیاسی

حلقههای سیاسی درون رژیم صهیونیستی بر این باور بودند که خیزش فلسطینی به دلیل شرایط نامناسب درونی فلسطین و نیز اوضاع آنها در جهان عرب بزودی فروکش خواهد کرد. اما اکنون تقریبا همه در رژیم صهیونیستی، از پایداری مردمی انتفاضه متعجب شدهاند و تشدید نسبی آن ترکیبی سردرگمی، عصبانیت و اختلاف میان نیروهای سیاسی رژیم صهیونیستی را به وجود آوردهاست. در حال حاضر، تحت تاثیر انتفاضه، برخی احزاب صهیونیستی صحبت از بازگشت به فرایند صلح میکنند در حالیکه دیگران همچنان بر واکنشهای سخت به فلسطینیان و ادامه کشتارها اصرار میورزند.

قیام فلسطینیان در قدس و کرانه باختری روی هم رفته، اثرات سنگینی بر سیاستهای صهیونیستها اعمال کرده است که اهم آنها شامل موارد زیر است:

- توقف تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی میان فلسطینیان و صهیونیستها و امتناع از دسترسی اعضای کابینه و کنست به صحن مقدس طی پیشنهادی به منظور آرام نمودن اوضاع

- اعتبار زدایی از راهبرد احزاب جناح راست رژیم صهیونیستی برای مدیریت مساله بدون ارائه راه حل. همچنین تمامی فشارها برای بازگشت به فرایند سیاسی و مذاکره با دولت خودگردان فلسطینی بر نخست وزیر نتانیاهو متمرکز شده است.

- سردرگمی برنامههای دولت راست گرای نتانیاهو و بروز اختلافات فراوان میان اعضای کابینه در باره نحوه تعامل با طرف فلسطینی.

- افزایش ناهماهنگی میان مسئولین سیاسی و سرویسهای اطلاعاتی در مورد نحوه واکنش در برابر فلسطینیان و متهم کردن یکدیگر به ناکارآمدی در پایان دادن به انتفاضه.

- متوسل شدن به ترکیبی از راههای مختلف برای فرو نشاندن نهضت. دولت صهیونیستی پیشنهاد تسهیل تکمیل پروژههای زیرساختی در نواحی تحت حاکمیت دولت خودگردان را ارایه کردهاست.
 
تاثیرهای امنیتی

علیرغم آنکه انتفاضه اندکی از انرژی اولیه خود را از دست داده، اما همچنان نگرانیهای فراوانی را برای سرویسهای امنیتی رژیم صهیونیستی در پی دارد. مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی از جمله "موشه یعلون" وزیر دفاع و نیز "گادی آیزنکوت" رئیس ستاد نیروهای مسلح، در هراس از تحریک بخش بزرگتری از جامعه فلسطینی، همچنان خواستار عکسالعملهای محدود به خیزشها هستند.

از سوی دیگر، با آنکه همکاریهای گسترده اطلاعاتی و امنیتی میان مقامات رژیم صهیونیستی و دولت  خودگردان وجود دارد، اما  در این میان راهی برای کنترل خیزش مردمی وجود ندارد، چرا که نهضت عمدتا توسط حرکتهای انفرادی بر علیه صهیونیستها اداره میشود و اتکای چندانی به گروههای سیاسی فلسطینی ندارد. بنابراین مسئولین دولت خودگردان بسیار ناتوانتر از آنند که بتوانند راه شبکه مقاومت را سد کرده یا فعالیت گسترده عمومی مردم فلسطین را دفع نماید.

بر این اساس، میتوان عنوان کرد که تاثیرهای فراگیر امنیتی انتفاضه بر تلآویو شامل موارد زیر است:

- فرماندهان نظامی صهیونیستها نگران روند فرسایشی مقابله با انتفاضه هستند. لذا برنامه بلند مدت گادی آینزنکوت به حالت توقف درآمده است.

- اعتراف به ماهیت انتفاضهای قیام توسط مسئولین امنیتی رژیم صهیونیستی و در نتیجه تحمیل هزینههای بیشتر بر تل آویو

- فعال شدن نیروهای مردمی و ذخیره که منجر به بروز مشکلات کسری بودجه برای تلآویو شده است

- 77 درصد از صهیونیستها اصرار بر این دارند که در رژیم صهیونیستی دیگر احساس امنیت ندارند- مسالهای که از سقوط شدید احساس امنیت به پایین ترین سطح خود در سرزمینهای اشغالی پرده برمیدارد.

- افزایش نگرانی در میان مقامات صهیونیستی از سقوط احتمالی دولت خودگردان فلسطینی و در نتیجه پایان همکاریهای امنیتی به عنوان یک ابزار موفق در تامین امنیت تل آویو.

نگرانی تلآویو از حمایت 88 درصدی فلسطینیان از حملات مداوم نظامی و برخوردهای مسلحانه برای پایان دادن به اشغال سرزمینهایشان

تاثیرهای اقتصادی

اقتصاد رژیم صهیونیستی یکی از بخشهایی است که بیشترین آسیب را از انتفاضه فلسطینی دیده است. اقتصادی که مبتنی بر صنعت گردشگری، سرمایه گذاری، بازار سهام و حتی بخش خدمات عمومی مانند رستوران است.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع صهیونیستی، تنها پس از گذشت دو ماه از آغاز خشونتها، اقتصاد دولت صهیونیستی متحمل خسارت 1/3 میلیارد دلاری عمدتا ناشی از افت گردشگری شدهاست. به همین نسبت، هزینه در امنیت نیز قابل توجه بوده و اکنون دولت رژیم صهیونیستی باید با هزینههای نظامی نیز دست و پنجه نرم کند که رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار میباشد. کاهش تمایل فلسطینیان نسبت به خرید کالاهای صهیونیستی و کاهش احساس امنیت شهرکنشینان از اثرات منفی دیگر انتفاضه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار