«سیامک کاکایی» در گفت‌وگو با دفاع پرس:

چرایی کناره گیری داووداغلو از رهبری حزب توسعه/ چالش‌های فراروی اردوغان در مسیر تغییر نظام سیاسی

پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه با بیان اینکه اردوغان در مسیر تغییر نظام سیاسی با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود، گفت: کاهش مسئولیت‌های احمد داوود اغلو در نظارت بر اقدامات مسئولان شهرستان‌ها و اختلاف دیدگاه با رجب طیب اردوغان در تغییر نظام سیاسی ترکیه از عوامل مهم کناره گیری وی از رهبری حزب توسعه و عدالت بود.
کد خبر: ۸۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲ - 08May 2016

چرایی کناره گیری داووداغلو از رهبری حزب توسعه/ چالش‌های فراروی اردوغان در مسیر تغییر نظام سیاسی

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، احمد داووداغلو نخست وزیر ترکیه روز جمعه ششم ماه می اعلام کرد که با توجه به اینکه نشست اضطراری حزب توسعه و عدالت روز 22 ماه می برگزار خواهد شد و در این نشست رهبری جدید برای این حزب انتخاب خواهد شد، برای این سمت نامزد نخواهد شد و این بدان معناست که وی  نخست وزیر آینده ترکیه نخواهد بود؛ ضمنا نخست وزیر ترکیه اشارهای به علت و منشأ کناره گیری خود نکرد اما دیگران معتقدند این عمل خواسته اردوغان و متحدان او بودهاست.

در همین رابطه سیامک کاکایی پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه در گفتوگو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس پیرامون علل و زمینههای داخلی کنارهگیری داووداوغلو و پیامدهای آن اظهار داشت: وقتی حزب عدالت و توسعه ترکیه مسئولیتهای احمد داووداغلو نخست وزیر این کشور را در زمینههای نظارت بر اقدامات مسئولان شهرستانها کاهش داد وی از ریاست و رهبری این حزب اعلام کنارگیری کرد لذا این موضوع باعث شد رسانهها و محافل سیاسی به مسائلی همچون اختلاف دیدگاه و نظر بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و احمد داووداغلو بپردازند.

پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه در ادامه افزود: آنچه بیش از همه توجه تحلیلگران را به خود جلب کردهاست نوع نگاهی است که هر دو در عرصه سیاست داخلی دارند و به نظر میرسد احمد داووداغلو به دنبال اجرای سیاست متفاوتی با سیاست رجب طیب اردوغان بود که در مسیر تغییر نظام سیاسی ترکیه میخواست پیگیری کند.

کاکایی تصریح کرد: انتخابات زودهنگام پارلمانی ترکیه در سال گذشته و شیوه مداخله اردوغان در این انتخابات و انجام سخنرانیهای بسیار در شهرهای مختلف نشانههایی از شیوه اداره حزب عدالت و توسعه از سوی اردوغان بود. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی احمد داووداغلو صحنه حزب را به خاطر رفاقتها ترک میکند این نشان میدهد که او از این نوع برخورد حزب عدالت و توسعه دلخور است؛ چشم انداز آینده تحولات ترکیه با کنارگیری احمد داووداغلو از ریاست این حزب هم تحولات درون حزبی و هم تغییرات ماهیت نظام سیاسی سمت و سویی پیدا خواهد کرد و این کشور را دست خوش تحولاتی خواهد کرد.

پژوهشگر ارشد مسائل ترکیه با طرح این سوال که آیا رجب طیب اردوغان در مسیر پرسنگلاخ تغییر نظام سیاسی ترکیه خواهد توانست مخالفان خود را اقناع کند؟ یا اینکه پارلمان این کشور صحنه تنش و درگیری بین جناحهای سیاسی خواهد شد، اظهار داشت: افرادی مثل احمد داووداغلو میتوانستند در پیشبرد کار به رجب طیب اردوغان کمک کنند اما اینکه آیا همچنان داووداغلو یک تئوریسین در راستای برنامههای اردوغان باقی خواهد ماند یا خیر؟

کاکایی در پایان با بیان اینکه احمد داووداغلو به صورت آشکارا از اختلاف بین خود و اردوغان صحبت نکرده و حتی اعلام نکرده است که در چهارچوب نظرات اردوغان باقی خواهد ماند، گفت: به نظر میرسد یک دوره دوری  در نگاه دو طرف  وجود دارد پیشتر هم کسانی چون عبدالله گل به خاطر تفکرات اردوغان دور شدند اما هرچند در آن بستر کلی باقی ماند.

نظر شما
پربیننده ها