سردار کارگر در نشست خبری در مشهد عنوان کرد؛

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با نگاه ملی ساخته می‌شود/ مستشاران نظامی در سوریه سفیران انقلاب اسلامی هستند

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با توجه به میزان زائری که در طول سال به مشهد سفر می‌کنند اگر همه به صحنه بیایند، مرکز فرهنگی استان خراسان رضوی با نگاه ملی ساخته خواهد شد.
کد خبر: ۸۱۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳ - 09May 2016

مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی با نگاه ملی ساخته می‌شود/ مستشاران نظامی در سوریه سفیران انقلاب اسلامی هستند

به گزارش دفاع پرس از مشهد، نشست خبری سردار سرتیپ بسیجی "بهمن کارگر" رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور با حضور اصحاب رسانه در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار کارگر ضمن تبریک فرارسیدن اعیاد شعبانیه، سالروز ولادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله ­الحسین(ع) و روز پاسدار و همچنین سالروز ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز اظهار داشت: هر چه زمان می­گذرد دفاع مقدس خود را بیشتر نشان می­دهد و نشانگر این است که دفاع مقدس یک الگو و مدل موفق در دنیا بوده است و این فرهنگ و دفاع کهنه نمی­شود و همیشه پویا و زنده است و تازگی آن در حوادث کنونی منطقه تجلی پیدا کرده است. امروز جوانان این مرز و بوم که دوران دفاع مقدس را درک نکردهاند با بررسی تحولاتی که در منطقه رخ داده است متوجه می­شوند که فرهنگ دفاع مقدس باعث نجات کشورهایی همچون سوریه و عراق شده است. حضور مستشاران نظامی در این کشورها به منزله سفیران انقلاب اسلامی هستند که راهبرد آن­ها فرهنگ دفاع مقدس است.

وی افزود: هنوز ابعاد مختلف دفاع مقدس هویدا نشده است. یکی از اثرات و برکات دفاع مقدس تفکر و روحیه بسیجی است که باعث معرفی جمهوری اسلامی ایران در دنیا شده است.

سردار کارگر خاطر نشان کرد: دفاع مقدس مربوط به حال و آینده است و محدود به زمان نیست. نسل حال و آینده نیازمند فرهنگ دفاع مقدس هستند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس ادامه داد: برخی معتقدند که جوانان امروز کشورمان مانند جوانان دفاع مقدس نیستند. باید به این نکته توجه داشت که در بحث دفاع از حرم اهل­ بیت در کشورهای سوریه و عراق جوانانی که حضور دارند و برخی از آن­ها نیز به فیض شهادت نائل می­شوند یا در دوران دفاع مقدس هنوز متولد نشده بودند و یا اینکه در سنین کودکی و خردسالی بودند.

رئیس ستاد مرکزی راهیان  نور کشور در خصوص اردوهای راهیان نور و ظرفیت آن و میزان استقبال جوانان گفت: درخواست جوانان برای حضور در مناطق عملیاتی زیاد است. ما در این خصوص هر چه ظرفیت ایجاد کردیم قابلیت در جوانان بوده است.

سردار کارگر یادآور شد: در 7 استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و بوشهر 54 نقطه یادمانی وجود دارد.

وی ادامه داد: در سال 1384 زائرین راهیان نور حدود چهارصد هزار نفر بوده­ که در سال1394 این رقم به پنج میلیون و پانصد هزار نفر رسیده است. 80 درصد شرکت کنندگان در اردوهای راهیان نور جوانان15 تا 30 سال هستند همچنین 70 درصد این شرکت کنندگان برای اولین بار به این مناطق سفر کردهاند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در پاسخ به سؤالی در خصوص بهره­ گیری از شیوه­های نوین در انتقال مفاهیم دفاع مقدس گفت: ما در اصول ثابت هستیم ولی در تاکتیک و روش باید تابع شرایط باشیم. اگر ما می­خواهیم در انتقال ارزشهای دفاع مقدس به جوانان موفق باشیم باید انعطاف در روشها وجود داشته باشد که این هم با در نظر گرفتن شرایط محقق می­شود. اگر در انتقال مبانی و ارزشهای دفاع مقدس موفق نبودهایم علت آن بوده که مخاطب شناسی خوبی نداشتهایم.

سردار کارگر تصریح کرد: اگر می­بینید در بحث راهیان نور توفیقات زیادی داشته­ایم به این دلیل است که در این حوزه مخاطب شناسی خوبی داشتهایم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در مورد مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی ابراز داشت: در ساخت مرکز فرهنگی نباید تکیه به بیرون استان داشته باشیم. امکانات خوبی در خراسان رضوی وجود دارد و نسبت به استان­های دیگر از ظرفیتهای بالایی برخوردار است که اگر مسئولین استان همت کنند ده مرکز فرهنگی میتوانند بسازند. در ساخت این مجموعه علاوه بر دستگاه­های استانی، مردم و خیرین و حتی بخش خصوصی و یا کسانی که در حوزه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت کار وقف انجام می­دهند می­توانند در این زمینه مشارکت داشته باشند. با توجه به میزان زائری که در طول سال به مشهد سفر می­کنند اگر همه به صحنه بیایند این مرکز با نگاه ملی ساخته خواهد شد.

سردار کارگر افزود: دو بخش مرکز فرهنگی خراسان رضوی که مجموعه بیداری اسلامی و مرکز اسناد دفاع مقدس است در مرحله گودبرداری است که در جلسهای که با هیأت امنا این مرکز داشتیم مقرر شد به حول و قوه الهی تا پایان سال­ جاری این دو فاز افتتاح شود و ظرف سه سال آینده نیز کل این مرکز به بهره­ برداری برسد.

رئیس ستاد مرکزی راهیان  نور کشور در خصوص مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استان­­های دیگر یادآور شد: در استان­های کرمان، همدان، آذربایجان غربی، فارس، تهران و اصفهان مراکز فرهنگی آن به بهره ­برداری رسیده است. در استان مازندران هم کار خیلی بزرگی صورت گرفته که در سال آینده افتتاح خواهد شد. بغیر از سه استان دیگر در مابقی استان­ها نیز ساخت این مرکز در حال اتمام است. امیدواریم در برنامه ششم ساخت  70 درصد از مراکز فرهنگی به پایان برسد و 30 درصد دیگر در برنامه هفتم افتتاح می­شود. ­

سردار کارگر در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره فعالیت­های قرآنی در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خاطر نشان کرد: دفاع مقدس ما دفاع قرآنی بود و این دفاع مأنوس با قرآن بود. سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تألیفاتی در این زمینه داشته است. در مراکز فرهنگی نیز به موضوعات قرآنی و الهامات قرآنی توجه ویژه شده است. در استان قم نیز در این حوزه کاری در حال پیگیری است.

وی با اشاره به فعالیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در فضای مجازی گفت: فضای مجازی جزو لاینفک حرکتهای ما است که بنا به همین ضرورت مرکز فضای مجازی و ماهواره­ای نیز در بنیاد راه ­اندازی شده است البته مقرر گردیده که یک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس در فضای مجازی ایجاد کنیم، تا تمامی فعالیت­های ما از جمله دائره­ المعارف دفاع مقدس و تاریخ دفاع مقدس نیز در نسخه الکترونیکی قرار داده شود.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس با بیان این مطلب که در مورد اسناد دفاع مقدس در زمینه عکس و فیلم مستندات کمی در اختیار داریم، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که رزمندگان و حتی فرماندهان دفاع مقدس از آن امتناع میکردند در حوزه عکس و فیلم بوده است و به همین دلیل متأسفانه از آن دوران فیلم و عکس محدودی در اختیار داریم. اما آنچه که در حوزه دفاع مقدس توانسته­ایم مستندسازی کنیم یکی اسناد مربوط به آن دوران بوده که در قرارگاه­ها و یگانها وجود داشته، یکی دیگر خاطرات شفاهی است که در قالب مصاحبه­هایی جمع ­آوری شده و خاطرات و وصایای شهدا دیگر مستنداتی است که در بنیاد در خصوص مستندسازی اقداماتی صورت گرفته است.

وی در پایان در خصوص کتاب­های دفاع مقدس افزود: 15 هزار عنوان  کتاب و رمان با موضوع دفاع مقدس به رشته تحریر درآمده و چاپ و منتشر شده است. در سال­های بعد از انقلاب پرفروش ­ترین کتاب­ ها و فیلم ­ها با موضوع دفاع مقدس بوده که نشانگر این است که مردم کشورمان تشنه این فرهنگ هستند و این رقم، در مقایسه با استقبال مردم رقم پائینی است.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار