متن کامل گفت‌وگوی شبکه المیادین با دکتر علی اکبر ولایتی؛

ولایتی: بشار اسد، خط قرمز ایران است/ آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند

کسی اجازه ندارد، بشار اسد رئیس جمهوری منتخب سوریه را کنار بزند، یا بخواهد به ملت سوریه رئیس جمهوری دیگری را تحمیل کند.
کد خبر: ۸۱۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲ - 09May 2016

ولایتی: بشار اسد، خط قرمز ایران است/ آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند نیستند

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران، و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، در گفتوگو با شبکه المیادین پیرامون موضوعات مربوط به سوریه و لبنان و عراق صحبت کرد. همچنین ولایتی درباره روابط ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و آمریکا سخنانی را مطرح کرد.

متن کامل این گفتوگو را در زیر میخوانید.

بینندگان عزیز سلام علیکم و به برنامه امروز ما خوش آمدید.

مجری برنامه: امروز برنامه ما اختصاص دارد، به گفتوگوی با دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در مسائل بین المللی، و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی، این مصاحبه در زمان بازدید وی از بیروت صورت می گیرد.

جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی، خیلی خوش آمدید، ما سپاسگزاریم، که با وجود زمان محدودی که داشتید، این زمان را به گفتوگوی اختصاصی با المیادین اختصاص دادید، اجازه میخواهیم بی درنگ به پرسشها وارد شویم، هدف حضرتعالی از این سفر به لبنان چیست؟

علی اکبر ولایتی: بسم الله الرحمن الرحیم، هدف از این سفر تحقق یافتن مسائل متعددی است، که اولین آنها شرکت در نشست مجمع جهانی اهل البیت علیهم السلام است، همچنین غرض از این سفر مشارکت در کنفرانس اندیشمندان مقاومت است، و بررسی آثار مقاومت بر تروریسم و نحوه مبارزه با تروریسم در منطقه است، ما میکوشیم تا واقعیت دین اسلام و عدالت را در این نشست به همگان نشان دهیم.

مجری برنامه: اجازه دهید کمی واقع گرایانه تر به این موضوع بنگریم، این کنفرانس ها و نشست ها تاکنون چه داشته اند، یا بهتر بگویم، نشست ها و کنفرانس های سابقی که تاکنون برگزار شده اند، چه مسائلی را در برداشته اند ؟ که تا به امروز هم در این جهت در حال برگزاری هستند؟

علی اکبر ولایتی: منظور شما بیداری اسلامی است؟

مجری برنامه: بله.

علی اکبر ولایتی: بیداری اسلامی در جهان اسلام و در جهان عرب بیداری مستمر است، تا زمانی که بیداری وجود دارد، با توجه به شرایط و متناسب با این اوضاع باید ادامه پیدا کند، از این رو هر زمان ممکن است به گونه ای مناسب با شرایط متحول شود، به همین دلیل باید همواره برای ایفای نقش در این زمینه آماده باشیم، در کنفرانس مجمع جهانی اهل البیت علیهم السلام نیز اوضاع به همین منوال است، و برادرانی که از خارج وارد لبنان شدند، تا در این کنفرانس حضور یابند، هدفشان بررسی اوضاع مسلمانان جهان و شیعیان در بخش های مختلف جهان است.

مجری برنامه: در برنامه دیدارهایی که در لبنان خواهید داشت، گویا قرار است براساس این برنامه کاری با شماری از مسئولان عالی رتبه لبنان دیدار و گفتوگو داشته باشید، که البته ممکن است درباره پرونده درهم پیچیده انتخاب رئیس جمهوری جدید لبنان هم گفت وگوهایی داشته باشید، آیا در این خصوص صحبتی صورت خواهد گرفت؟

علی اکبر ولایتی: آن بخش مربوط به انتخاب رئیس جمهوری لبنان، این مساله تنها به ملت لبنان مربوط می باشد، و این پارلمان لبنان است که در این باره باید تصمیم گیری بکند، به همین دلیل این ملت لبنان و نمایندگان پارلمان لبنان هستند، که بررسی لازم را در این زمینه به عمل خواهند آورد تا فرد مناسبی را که در بهترین شرایط قرار دارد، به عنوان رئیس جمهوری جدید خود انتخاب کنند، شخصی که باید از سوی مسیحیان و مسلمانان و تمام گروه ها و گرایش های دینی و مذهبی و سیاسی مقبولیت داشته باشد.، به همین دلیل ما هم منتظر هستیم این فرایند و امر در سریع ترین زمان ممکن صورت گیرد.

مجری برنامه: اما آقای دکتر ولایتی کسانی هستند که ایران را مورد ملامت قرار می دهند، یا اجازه دهید کمی شفافت تر سخن بگویم، کسانی هستند که ایران را متهم می سازند، و می گویند ایران برای حل پرونده ریاست جمهوری لبنان تلاش لازم را به عمل نمی آورد، یعنی به احزاب و جریان های سیاسی همپیمانش در لبنان فشار لازم را وارد نمی آورد، تا این مساله حل شود، در این باره موضع شما چگونه است ؟

علی اکبر ولایتی: ببینید ما هرگز در مسائل داخلی لبنان دخالتی نمی کنیم، ما نه دخالت کردیم و نه دخالت خواهیم کرد، حتی هیچ کشور خارجی دیگری هم حق ندارد در امور داخلی لبنان دخالت کند، بخصوص که اوضاع لبنان وضعیتی منحصر به فرد و ویژه است، به همین دلیل در پاسخ به شما باید بگویم که ما نه در مسائل داخلی لبنان دخالتی داریم و نه می خواهیم در این باره به کسی یا گروهی فشاری وارد نماییم.

اما در این زمینه ما هرگز قصد دخالت نداشته ایم، اما می توانیم از برخی از جریان هایی که به ما نزدیک هستند، چه شیعی و چه سنی بخواهیم برای وحدت و نزدیکی سیاسی و گفتوگو باهم وارد مذاکره شوند، و این خود گروه های لبنانی هستند که باید فرد مناسب برای سمت ریاست جمهوری را از میان خودشان انتخاب کنند، تا از این طریق سازندگی در لبنان آغاز و مسائل زیربنایی این کشور دنبال شود.

مجری برنامه: در بخش مربوط به سوریه جناب آقای دکتر ولایتی اکنون حلب با شرایط بسیار دشواری روبه رو است، البته اگر نگوییم که بخش اعظم اراضی خاک سوریه با چنین اوضاعی مواجه هستند، شما این تحول اخیری که در حلب در حال روی دادن است، را چگونه می نگرید؟ به نظر شما آیا این اوضاع می تواند در برابر راه حل سیاسی بحران سوریه به عنوان یک چالش و مانع به شمار آید؟

علی اکبر ولایتی: بی شک و تردید در خصوص سوریه باید دو مساله مهم محقق شوند، و هر دوی این مسائل باید باهم صورت گیرند، یکی در بخش عملیات است، ابتدا دولت و نظام و ارتش و نیروهای مقاومت مردمی سوریه باید بتوانند تا بخش های مختلف سوریه را از لوث حضور گروه های تروریستی پاکسازی کنند، باید کاری کرد تا آن گروه هایی که در حال قتل عام ملت سوریه هستند، نابود شوند، و ملت سوریه و کشور از شر آنها در امان بماند.

ما معتقدیم شهر و استان حلب دومین شهر بزرگ و استان سوریه است که باید پاکسازی و آزاد شود، از این رو این شهر از حساسیت بالایی برخوردار است، آزادی و پاکسازی حلب باید به عنوان یکی از مهم ترین وظایف و اولویت ها قلمداد شود، به همین دلیل باید یک وضعیت دفاعی در این شهر در برابر گروه های تروریستی شکل بگیرد.

مساله و موضع دیگر مساله آمادگی داشتن برای شرکت و حضور در مذاکرات سیاسی است، همان گونه که برای مذاکرات سیاسی ژنو چنین آمادگی وجود داشته است، در مذاکرات ژنو همان گونه که می دانید دولت سوریه به نمایندگی آقای بشار الجعفری در ژنو حضور و مشارکت داشته است، و در مقابل معارضانی که از حمایت عربستانی سعودی برخوردار هستند، و خود نیز طرفدار عربستان سعودی هستند، مشارکت داشتند، همه دیدیم که گروه مقابل بدون هیچ دلیل قابل توجیهی مذاکرات ژنو را ترک کردند.

به همین دلیل نیز اکنون نظر دولت سوریه بر این است که از یک سو با استفاده و توسل به زور نظامی در میادین نبرد از دولت قانونی و نظام مشروع سوریه حمایت لازم صورت گیرد، و از سوی دیگر باید از طریق مذاکرات سیاسی تلاش شود تا راه حلی نهایی برای بحران سوریه یافته شود.

مجری برنامه: بین روسیه و آمریکا توافقی صورت گرفته بود، برای برقراری آتش بس در حومه حلب، و حلب و در الغوطه و در حومه لاذقیه آیا در این زمینه و پیش از اعلام رسمی حصول توافق بین این دو کشور شما را در جریان آن قرار داده بودند ؟ یعنی آیا از طرف روسیه یا آمریکا در این باره به شما اطلاع رسانی شده بود؟

علی اکبر ولایتی: ببینید بین روسیه و آمریکا روابطی فیما بین خودشان وجود دارد، و ممکن است توافق هایی هم فیما بین خودشان وجود داشته باشد، آنها در خصوص سوریه ممکن است بحث و بررسی هایی داشته باشند، اما در این میان ما نقشی نداریم، وحتی هم نمی خواهیم بین این دو کشور نقشی برای خود داشته باشیم، اما در این بین ما می دانیم و سوریه می داند و کشورهای همسوی سوریه خوب می دانند و حتی دشمنان سوریه هم باید بدانند، که هیچ کسی نمی تواند راه حلی را به ملت سوریه تحمیل کند، در صورت تحمیل خواسته ای به ملت سوریه همه باید بدانند، این شرایطی که 5 سال ادامه داشته بازهم ادامه خواهد داشت، و کسی قادر به تحمیل خواسته های خود به ملت سوریه نمی باشد.

آن چه را که ما متوجه شده ایم، و به دور از آن چه در بیرون از مرزهای خاک سوریه می گذرد، کسانی که نیت حسنه دارند، می توانند در باره سوریه نظر بدهند، چرا که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از سوی ملت این کشور در یک انتخابات دمکراتیک برگزیده و انتخاب شده است، از این رو وی تا پایان دوره ریاست جمهوری به دلیل رای وانتخابی که از سوی ملت سوریه صورت گرفته به وظایف خود عمل خواهد کرد، چرا که باید همه به خواست و رای ملت سوریه احترام بگذارند، اما در این بین هر تحولی را که ملت سوریه بپذیرند و با آن موافقت نمایند ما نیز با آنها موافقت خواهیم کرد.

مجری برنامه: در همین خصوص شما چندی قبل در یک سخنرانی گفته بودید، که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه از نظر ما خط قرمز است، ...

علی اکبر ولایتی: همچنان نیز ما همین موضع را داریم، چرا که در همین مدت 5 سال از مبارزه سخت و نفس گیر و در این مدت اشغالگران و متجاوزان به ملت و مردم و نظام سوریه رحم نکردند، ملت هم در این مدت دربرابر تروریست ها ایستادگی کردند و در کنار نظامشان ایستادند، این یک دلیل برای ادامه حمایت ما از این مساله است، و دلیل دیگر برای این موضوع نیز این است که تازمانی که ملتی به رئیس جمهور خود ایمان دارند، به همین دلیل با همین شدت از کشور و نظامشان هم حمایت خواهند کرد.

دولت سوریه براساس قانون اساسی موجود در این کشور انتخابات ریاست جمهوری برگزار کرد، بشار اسد از سوی ملت سوریه برای ریاست جمهوری برگزیده شد، آن هم برای یک دوره 7 ساله دو سال آن اکنون سپری شده است و 5 سال دیگر از این دوره هنوز باقی مانده است.

به همین دلیل اکنون کسی اجازه ندارد، این رئیس جمهور را کنار بزند، یا بخواهد به ملت سوریه رئیس جمهوری دیگری را تحمیل کند، اگر به این مساله توجه نشود، اوضاعی مانند لیبی روی خواهد داد، لذا به این دلایل که این انتخابات کاملا قانونی بود، و رابطه نزدیک رئیس جمهوری با ملت باعث می شود تا ما چنین موضعی داشته باشیم.

در آن روزها نخست بحران سوریه مخالفان نظام تا نزدیکی های کاخ ریاست جمهوری سوریه هم رسیدند، اما رئیس جمهوری سوریه از دفترکارش تکان نخورد، بسیاری از سیاستمداران سوریه فرار کردند، اما رئیس جمهوری سوریه ترحیج داد در کنار ملتش باقی بماند، و از ملت و میهنش دفاع کرد.

حتی اگر امروز هم بخواهند از ملت سوریه درباره ریاست جمهوری بشار اسد رای گیری کنند، امروز ملت سوریه حتی ممکن است بیش از گذشته از بشار اسد حمایت کنند، به همین دلیل است که می گوییم کسی حق ندارد خواسته خود را بر ملت سوریه در این باره تحمیل کند.

مجری برنامه: البته شاید شما هم بدانید که یکی از مشکلات اصلی در مذاکرات اکنون موضوع مربوط به سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه است، به نظر شما آیا این سخنان نمی توانند مانعی بر سر رسیدن به یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه باشند؟

علی اکبر ولایتی: ببینید راه حل سیاسی که بخواهد تحمیلی باشد، و از بیرون از مرزهای خاک سوریه به نظام و ملت سوریه تحمیل شود، دخالت است و ملت با آن مخالف است، اگر قرار بود، ملت چنین دیکته هایی را بپذیرند، که از همان روزهای نخست بحران در برابر این خواسته ها و دیکته ها تسلیم می شدند، اما هر آن چه را که آمریکا بخواهد یا دوستان و مزدوران آمریکا بخواهند در منطقه دنبال یا پیاده کنند، هرگز از جانب ما مورد قبول نیست، تا زمانی که شرایط کنونی و اوضاع کنونی ادامه دارد، ملت سوریه و نظام سوریه هم به پایداری و ایستادگی و مقاومت خود ادامه خواهند داد.

این ملت در حال دفاع از خود و میهن و رئیس جمهوری خود هستند، در این بین هیچ کسی حق ندارد ملت سوریه را از رئیس جمهوری که خود برای خود برگزیده محروم سازد، رئیس جمهوری سوریه از طرف ریاض یا غیر ریاض برگزیده نمی شود.

مجری برنامه: همان گونه که لحظاتی قبل هم گفتم بین روسیه و آمریکا هماهنگی در خصوص اجرای آتش بس در باره حلب وجود دارد، می خواهم سوال خود را به توجه آمریکایی ها برای برقراری این آتش بس معطوف کنم، سوالم این است که واقعا آمریکایی ها از این آتش بس به دنبال تحقق چه اهدافی هستند ؟

علی اکبر ولایتی: بدون تردید ملت و دولت سوریه به دنبال تحقق وتعیین سرنوشت خود هستند، البته در عین حال این را هم اضافه کنم، که من بعید می دانم بین روسیه و آمریکا در خصوص هرآن چه که به سوریه مربوط است، توافق حاصل شده باشد، یکی از این اختلافات این دو کشور در باره سوریه بر سر موضوع شخص بشار اسد و ماندن وی در قدرت تا پایان دوره ریاست جمهوری است.

آمریکایی ها اکنون سعی دارند، تا بشار اسد را از قدرت و این سمت در سوریه کنار بزنند، جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان و ملت سوریه از تمامیت ارضی سوریه دفاع می کنند، در گفتوگوهای 4 ساعته بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و لاوروف وزیر امور خارجه روسیه وهمچنین در مذاکرات جان کری با وزرای امور خارجه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید بر این بود که همگان فعلا درباره سرنوشت بشار اسد سخنی نگویند، چرا که همه به این نتیحه رسیدند که روسیه و ایران از این رئیس جمهوری قانونی سوریه حمایت می کنند.

مجری برنامه: از این سخنان شما این را من برداشت کردم که دولت های روسیه و ایران در باره تمام مسائل مربوط به بشار اسد مواضع همسوی دارند، یعنی حتی در خصوص بحران سوریه به صورت کلی و برای رسیدن به راه حل سیاسی نظرات مقامات دو کشور کاملا متطابق است؟ خواه درباره سرنوشت بشار اسد و خواه در باره تشکیل دولت انتقالی در سوریه ؟ آیا این مساله صحت دارد؟

علی اکبر ولایتی: انتخابات پارلمانی سوریه اخیرا برگزار شده است، و انتخابات ریاست جمهوری سوریه هم از قبل انجام شده بود، قدم بعدی ممکن است درباره اصلاح قانون اساسی سوریه باشد، این امر باید در چارچوب وجود دولت قانونی کنونی صورت گیرد، این امر را نمی توان با توسل به زور و سلاح بر ملت سوریه تحمیل کرد.

مجری برنامه: شما به سوال من جواب ندادید؟ آیا در مواضع شما و روسیه درباره سرنوشت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و دولت آتی انتقالی یا مرحله انتقالی در سوریه و حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران در این کشور تطابق به صورت کامل حاصل شده است؟

علی اکبر ولایتی: ما صحبت های اولیه خود را با روسیه انجام داده ایم، و در خلال این صحبت ها ما مواضع خود را به طرف روسی در باره بحران سوریه بیان کرده ایم، ما خطوط قرمز خود را در باره سوریه توضیح دادیم، و اعلام کردیم ما خواستار ادامه یافتن دوره ریاست جمهوری بشار اسد تا پایان دوره قانونی وی هستیم، ما این خط قرمزها را با تمام کشورها مطرح کرده ایم، ..

مجری برنامه: بنابراین در این خصوص باهم تفاهم دارید؟

علی اکبر ولایتی: بله موضع جمهوری اسلامی ایران در این باره قطعی است، به این معنی که بشار اسد باید تا پایان دوره ریاست جمهوری باقی بماند، در دیداری که با آقای ولادیمیر پوتین صورت گرفت، در این خصوص تاکید صورت گرفت، که ما از دوستان خود حمایت می کنیم.

مجری برنامه: اگر به موضوع عراق بخواهیم نظری بیفکنیم، اوضاع این کشور را مورد بررسی قرار می دهیم، این روزها در عراق تحولات مهم و خطرناکی در جریان است، آقای دکتر ولایتی نظر و موضع شما در قبال تحولاتی که هم اکنون در عراق می گذرد آن هم در زیر گنبد پارلمان واقع می شود، چیست؟

علی اکبر ولایتی: هر آن چه را که ملت عراق بخواهند انجام دهند، این اختیار آنهاست، و این تنها دولت و ملت عراق است که حق دارید در این باره نظر دهد، و هیچ کشوری دیگر اجازه ندارد در این باره تصمیم گیری کند، هیچ کشوری نباید به خود اجازه دهد تا تغییراتی را در کشور سوریه به ملت و دولت این کشور تحمیل نماید، از این رو ما هیچ مشکلی در دفاع از تمامیت ارضی سوریه نمی بینیم، ما خواستار اخراج گروه های تروریستی از اراضی این دو کشور هستیم، کسانی که از سلاح به دست گرفته اند، و از بیرون از مرزهای سوریه وارد این دو کشور شده اند، و می خواهند سیاست های کشورهای دیگر را در سوریه دنبال کنند، ما با آنها مخالفیم و از دولت و نظام سوریه در مبارزه با این گروه های مسلح موافق هستیم.

اگر هم قرار است اصلاحاتی در نظام صورت گیرد، باید داخلی باشد، و به دور ازفشارهای خارجی و دیکته های خارجی انجام گیرد، سلاح تنها و تنها باید در دست نظام سوریه باشد.

مجری برنامه: این در خصوص سوریه است، اما مدرباره موضوع عراق سوال کردم، تحولات سیاسی که در زیر گنبد پارلمان عراق صورت می گیرد نظر شما در باره این تحولات چیست ؟ شمار زیادی از نمایندگان پارلمان عراق در این پارلمان تحصن کردند و خواستار استعفای رئیس پارلمان عراق شدند، همچنین به دلیل اختلافات روی داده بر سر موضوع اصلاحات در این کشور تشنج صورت گرفته است، موضع شما در قبال این تحولات چیست؟

علی اکبر ولایتی: ما به عنوان کشور همسایه عراق خواهان آن هستیم که تمام مسائلی که در این کشور صورت می گیرد یا دنبال می شوند، باید از طریق قانون اساسی این کشور صورت گیرد و دنبال شوند، از این رو باید قابلیت ها و تقسیم بندی های صورت گرفته به موجب قانون اساسی از سوی همه در این کشور محترم شمرده شود.

به موجب قانون اساسی عراق رئیس جمهوری این کشور باید از بین کردها و رئیس مجلس باید از بین سنی ها و نخست وزیر هم باید از میان شعیان انتخاب شود، این همان تقسیم بندی است که از همان ابتدا ملت عراق با آن موافقت کرده است، و اگر اکنون نخواهند این روال وجود داشته باشد، باز هم گروهی دیگر خواهد آمد و خواسته ای دیگر خود را تحمیل خواهند کرد.

در چنین شرایطی هرج و مرج در عراق حاکم خواهد شد، و در این صورت مشروعیت نظام در عراق هم زیر سوال خواهد رفت.

مجری برنامه: بنابراین شما دسته بندی ها و سهم خواهی های طایفه ای و حزبی را تایید می کنید، مساله ای که امروزه برخی از نمایندگان پارلمان عراق با آن مخالف هستند؟

علی اکبر ولایتی: واقعیت سیاسی عراق همین است، اگر بخواهید ملت عراق را در کنار دولتش قرار دهید، و نخواهید دیکتاتوری با توسل به زور بر این کشور حکومت کند، باید این امر را قبول کنیم، اگر بخواهید دولت عراق و نظام در عراق به کار خودش ادامه دهد، راهی جز این سهم بندی های طایفه ای و سیاسی وجود ندارد، اگر کسی بخواهد این تغییر را برهم بزند، عراق باید به 13 سال قبل باز گردد، و بار دیگر هرج و مرج و درگیری در این کشور باز می گردد، و قانون جنگل در این کشور حاکم می شود، در آن صورت باز گودتایی در این کشور روی می دهد و تمام حقوق را از ملت می ستاند، و عراق بازهم هویت خود را از دست خواهد داد.

یک چنین وضعی نه به صلاح ما و نه به صلاح ملت عراق است، بنابراین نباید کسی از طریق تحریک ملت بخواهد به فکر این باشد که رئیس پارلمان یا نخست وزیر را از کرسی به زیر بکشد و از این طریق بخواهد سخن خود را به دیگران تحمیل کند، هر اتفاقی که در این راستا یعنی تغییرات درعراق بخواهد صورت گیرد، باید براساس قانون و با استناد به قانون اساسی صورت گیرد.

ما همواره می خواهیم روابط ما با کشور همسایه خود عراق روابطی خوب داشته باشیم، ما هر چیزی که به نفع ملت عراق باشد تایید می کنیم و هر آن چیزی که به صلاح این ملت نباشد مورد تایید قرار نمی دهیم.

مجری برنامه: بنابراین شما نمی خواهید این بحران ادامه یابد، در طول این بحران و در هرج و مرجی که صورت گرفته بود، براساس اطلاعاتی که به دستمان رسیده توافق آمریکایی و ایرانی وجود دارد مبنی بر این که روسای قوای سه گانه عراق به همین منوال کنونی در عراق باقی بمانند، بر همین اساس هم تحصن نمایندگان پارلمان عراق هم به شکست انجامید، آیا این اطلاعات درست است و چنین هماهنگی وجود دارد ؟ یا این که توافقی نیست بلکه دیدگاه های دو کشور آمریکا و ایران در این زمینه مشترک است؟

علی اکبر ولایتی: ببینید هر چیزی که در عراق به صورت قانونی صورت گیرد و در چارچوب قانون اساسی این کشور باشد از طرف ما تایید می شود، و هر چیزی که بر خلاف قانون و قانون اساسی عراق بخواهد در این کشور صورت گیرد، از جانب ایران تایید نخواهد شد.

به همین دلیل باید بگویم که رئیس جمهوری عراق و نخست وزیر و رئیس پارلمان این کشور یعنی روسای سه گانه به صورت قانونی برگزیده شده اند، و هر یک از این روسای سه گانه اگر دوره های آنخها به صورت کامل به پایان نرسد و بخواهند تغییر یابند، در این صورت نتایج این اقدام به زیان عراق خواهد بود.

اگر بخواهند عراق به صورت دمکراتیک به مسیر خود ادامه دهد، نباید اجازه دهند، این وضعیت در عراق برهم بخورد، باید همه چیز به صورت درست دنبال شود، و نباید اداره این وضعیت به دست جدایی طلبان سپرده شود، چرا که جدایی طلبان در حال پیاده سازی اهداف و برنامه های کشورهای آن سوی مرزها هستند.

مجری برنامه: در این باره بین بخصوص یعنی در باره بحران کنونی عراق آیا بین ایران و آمریکا هماهنگی وجود دارد؟

علی اکبر ولایتی: ما در خصوص عراق با آمریکایی ها هیچ سخن و هماهنگی نداریم، آمریکایی ها هیچ حقی برای دخالت در امور داخلی عراق ندارند، ایران هم حق ندارد در مسائل داخلی عراق دخالت کند، در این بین حتی عربستان سعودی هم حق ندارد در مسائل داخلی عراق دخالت کند، به صورت کلی می گویم، هیچ کشوری حق و اجازه دخالت در مسائل داخلی عراق را ندارد و در این میان آمریکایی ها هم هیچ حقی برای دخالت ندارد، آمریکایی ها چه حقی دارند در مسائل عراق دخالت داشته باشند؟

واقعا آمریکایی ها چه اجازه ای دارند که بخواهند بگویند این دولت در عراق خوب است یا خوب نیست؟ آیا خودشان به دیگران هم اجازه می دهند در مسائل داخلی آمریکا مداخله داشته باشند؟ واقعا چرا باید اوباما و غیر اوباما در آمریکا به خود اجازه دهند در خصوص عراق موضع گیری کنند؟ همه راه حل ها باید از طریق ملت عراق باشند، و هر اتفاق و تغییری در این کشور باید از طریق قانون اساسی عراق دنبال و پیگیری شود.

مجری برنامه: در خصوص پرونده ای که شاید برخی به آن نام نزدیکی بین آمریکا و ایران اطلاق کنند، یا پرونده ای که شاید بتوان نام روابط ایران و آمریکا نامیدش، در این باره مقام معظم رهبری حضرت آیت الله {امام}سید علی خامنه ای موضع بسیار قوی درباره رابطه با آمریکا مطرح شد، آن هم در همین چند روز اندک اخیر، آیا واقعا تصور می کنید آمریکا در قبال اجرای توافق هسته ای با ایران و رفع تحریم ها از این کشور صادق است؟ یا این که آمریکا سعی در دور زدن و فریبکاری دارد؟

علی اکبر ولایتی: استنباط ما این است که آمریکایی ها واقعا صادق نیستند، ما آن چه را که تعهد کرده بودیم عمل کردیم، اما آمریکایی ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده اند، در کنفرانس مشترک جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفته بودند هیچ مشکلی در اجرای توافق با ایران ندارند، و کشورهای غربی در تعامل با ایران مشکلی ندارند، اما عملا اوضاع به این منوال است که هر مقام اروپایی که به ایران سفر می کند، در این باره باید نظر وزیر خزانه داری آمریکا را برای تعامل با ایران دریافت کند.

این مقامات آمریکایی در مذاکراتی که با مقامات اروپایی داشته و دارند به جای این که برای تعامل با ایران به آنها اطمینان و قوت قلب بدهند، بیشتر دل آنها را خالی و آنها را دچاز شک و تردید می کنند.

این طرز فکر وعمل آمریکایی ها مغایر با چهارچوب طرحی است که توافق هسته ای به موجب آن حاصل شده است، غرب از یک طرف مدعی رفع تحریم ها برضد ایران است، و در سوی دیگر همان تحریم های سابق را بدون هیچ تغییری برضد ایران باقی گذاشته اند، آنها به شکل و سیاقی دیگر در حال تحریم ایران هستند، آنها در واقع چوب لای چرخ هر کشوری می گذارند که بخواهد با جمهوری اسلامی ایران تعامل داشته باشد.

مجری برنامه: تعامل شما با آمریکا و رویکرد جدید این کشور در کاستن مبلغی در حدود دو میلیارد دلار از اموال شما توسط دادگاهی در این کشور به عنوان غرامت به چه نحوی خواهد بود، و عملکرد شما در این باره به چه نحوی خواهد بود ؟ آیا شما در این باره اقدام قضایی خواهید داشت؟

علی اکبر ولایتی: ملت ایران در طول 10 هزار سال تاریخی که دارد، هموراه دشمنانی داشته است، ملت ایران در طول این مدت توانسته است از حقوق و فرهنگ و میراث خود دفاع کند، این ملت همواره از آزادی و استقلال خود دفاع کرده است و اکنون هم که این ملت در مقابل نظام های سلطه گر قرار گرفته می بینید که آمریکا دو میلیارد دلار از دارایی های این ملت را چپاول کرده و سرقت کرده است، این یک سرقت بین المللی است، آنها این اقدام را می خواهند به آن پوشش قانونی ببخشند، این یک پوشش فریبکارانه است و آنها ناگزیرند این پول ها را به ملت بازگردانند، ما این مساله را به مانند سایر مسائل دیگری که از ابتدای انقلاب دنبال کرده پیگیری خواهد کرد، در ان زمان هم آمریکا بخش هایی از دارایی های ایران را بلوکه کرد و ایران این موضوع را پیگیری کرده است، بخشی از این اموال و دارایی ها را ناگزیرشان کردیم تا بپردازند، آمریکایی ها نه تنها اصل سرمایه ها را باید بپردازند بلکه سود و عایدات ناشی از این مدت را هم باید به ایران بپردازند.

همان گونه که می دانید 400 میلیون دلار ایران از آمریکا طلب داشت و این بدهی را ایران از آمریکا با سودش باز پس گرفت و یک میلیارد و 200 میلیون دلار شده بود که تحویل گرفته است.

لذا باید بگویم آمریکایی ها در این زمینه تجربه ای با ایران دارند، آنها نمی تواند با ایران رویه مزاح و شوخی را درپیش بگیرند، چرا که ما در مسائل حقوقی و مسائل مربوط به حقوق ملت ایران با کسی تعارف و شوخی نداریم.

مجری برنامه: شما در سخنان خود گفته اید که آمریکا صادق نیست و نمی تواند هم صادق باشد، آن هم در روابط خود با ایران، در صورتی که آمریکا بخواهد یا تلاش کند، به هر شکل ممکن از بندهای مربوط به توافق هسته ای خود با ایران شانه خالی کند، واکنش جمهوری اسلامی ایران به این موضوع چگونه خواهد بود ؟ آیا ایران خود را به وضع پیش از توافق هسته ای باز می گرداند؟

علی اکبر ولایتی: ببینید ما هیچ وقت در باره موضوعی سیاسی که هنوز روی نداده است از قبل موضع گیری نمی کنیم، این امر بر خلاف دور اندیشی و تدبیر است، اما این را بگویم که نظام جمهوری اسلامی ایران از حقوق و مقدرات ملت خود دفاع خواهد کرد، خواه در قبال آمریکا بوده باشد یا غیر آمریکا فرقی نمی کند، لذا ما هنوز مایوس نشده ایم و هنوز امیدواری بسیاری داریم، ما می خواهیم این اموال را از آمریکایی ها باز پس گیریم و این اموال را مجددا بازستانیم، ولو این که تحقق این مساله به زمان طولانی بینجامد.

راه ها و مسیرها در برابر ما برای بازپس گیری این پول ها مسدود نیستند، چرا که این اموال و دارایی ها به ما تعلق دارند.

مجری برنامه: روابط ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم اکنون در بدترین مراحل خود به سر می برد، بخصوص این روابط با کشور پادشاهی عربستان سعودی خوب نیست، آیا از سوی ایران تلاش هایی برای نزدیکی در این روابط وجود دارد؟ و آیا برای کاستن از حجم مشکلات موجود بین دو کشور کارها و تلاش هایی را قصد دارید انجام دهید؟

علی اکبر ولایتی: تا جایی که به جمهوری اسلامی ایران مربوط می شود، تهران با هیچ یک از کشورهای عرب عضو شورای همکاری مشکلی وجود ندارد، تبلیغات عربستان سعودی بسیار بزرگ تر از اندازه این کشور و بزرگ تر از حجم آن است، به عنوان مثال اگر ما به خواست رسمی دولت عراق در این کشور حضور یافتیم تا با داعش مبارزه کنیم، و البته به عنوان مثال به خواست دولت سوریه نیروهایی ( مستشارانی ) را به این کشور اعزام کردیم تا با گروه های تروریستی مقابله کنیم، تا از دمشق در برابر گروه های تروریستی که نمی خواهند دولت رسمی و قانونی سوریه وجود داشته باشد، حمایت کنیم، عربستان سعودی در این باره مدعی است که ایران در حال دخالت در سوریه و عراق است، اگر چه این حضور ایران به خواست رسمی دولت های دمشق وبغداد صورت گرفته است.

سوال من این است که چگونه آنها در سوریه و عراق دخالت دارند ؟ ما از دولت های قانونی در این کشورها حمایت می کنیم ولی شماها از مخالفان و دشمنان این دولت ها حمایت می کنید، عربستان سعودی اکنون از عراق و سوریه بارها شنیده که دیگر از کمک ریاض منصرف شده اند و نمی خواهند عربستان برای حتی یک دقیقه در این دو کشور دخالت داشته باشد.

عربستان سعودی در این دو کشور از مزدوران تروریست بین المللی حمایت می کند و ماهانه به آنها حقوق می پردازد، و از طریق خاک کشورهای اردن و ترکیه وارد سوریه می شوند، تا برضد دولت قانونی و منتخب سوریه و برضد ملت سوریه بجنگند.

چه کسی در این بین اقداماتش قانونی است، ما در این زمینه به صورت قانونی حضور داریم، اما در این بین عربستان سعودی به گونه ای وارد عمل می شود که گویی از طرف تمام کشورها برای دخالت در مسائل داخلی وکالت دریافت کرده است، عربستان سعودی هم اکنون مدعی است تمام این اقدامات را در دفاع از جهان عرب انجام می دهد و در مقابل نمی خواهد ایران از حقوق ملت ها دفاع کند.

هیچ کشوری برای این دخالت های عربستان سعودی مجوز و وکالت به ریاض نداده اند، در این بین بهتر است، ریاض مشکل خود را در کشور یمن حل و فصل کند، و به تجاوزهای خود به ملت یمن پایان دهد، با گذشت بیش از یک سال از تجاوز عربستا نسعودی به خاک یمن اکنون این ملت یمن هستند که دست بالا را در اختیار دارند و قدرتمند تر عمل کرده اند.

زمانی که عربستان سعودی از این دخالت های خود دست بکشد، و به دنبال دخالت در امور دیگر کشورها نباشد، ما هم دیگر با این کشور مشکلی نخواهیم داشت، اما اگر ریاض بخواهد به دخالت های خود در کشورهای عربی ادامه دهد، و مدعی داشتن وکالت برای این دخالت ها از طرف دیگر کشورها باشد، یا مدعی شود بر آنها ولایت دارد، در این صورت باید بگوییم، ما در این امر و مساله اولاتر از آنها هستیم.

درست است که ما یرانی و آنها عرب هستند، اما ما مشترکات دیگری با آنها داریم و دینی مشترک داریم، و هر دو طرف هم مسلمان هستیم، به همین دلیل سعودی ها باید به توهم خود با این مضمون که عرب ها از آنها حمایت و پشتیبانی می کنند، یک توهم خطا و نادرست است وباید به آن پایان دهند.

مجری برنامه: ما دوست داشتیم و تمایل داشتیم به موضوعات و مسائل مختلف بیشتری بپردازیم چرا که پرونده های بسیاری هستند که دوست داریم در قبال آنها هم مطالبی را بدانیم، اما به دلیل تنگی زمان و فرصت و قرارهایی که دارید ناگزیر باید به این گفت وگو با حضرتعالی پایان دهیم، امیدواریم در فرصت های دیگری بتوانیم بازهم با شما دیداری داشته باشیم، از این رو به این میزان از پرسش ها بسنده خواهیم کرد، بار دیگر از حضرتعالی برای این وقتی که به ما اختصاص دادید متشکر و سپاسگزارم، جناب آقای دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران در امور بین الملل و دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی بار دیگر از حضرتعالی برای این وقتی که اختصاص دادید متشکریم.

بینندگان عزیز از شما هم برای پیگیری این مصاحبه و دنبال کردن این برنامه سپاسگزار و متشکرم .

نظر شما
پربیننده ها