معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور:

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به دعوت از کشور‌ها برای شرکت اجلاس بین المللی ایکائو آن را نشانگر اراده جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و سایر اعمال مجرمانه به عنوان عضوی از جامعه جهانی و پرچمدار مبارزه با تروریسم دانست.
کد خبر: ۸۱۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵ - 09May 2016

جمهوری اسلامی ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس؛ محمدحسین ذوالفقاری امروز (۲۰ اردیبهشت) در آیین افتتاح هشتمین اجلاس بینالمللی ایکائو و مدیریت شناسایی مسافر و اسناد قابل خواندن با ماشین، بیومتریک و امنیت مرز، گفت: امنیت یکی از موضوعاتی است که ذهن بشر را دراعصار مختلف به خود مشغول داشته و یک کالای جهانی است و از ضروریات زندگی امروز به شمار میرود.

وی با بیان اینکه صاحب نظران امنیت را به دو بخش امنیت داخلی و خارجی تقسیم میکنند افزود: امروزه امنیت و ارتباطات بینالمللی دو مقوله وابسته و در ارتباط تنگاتنگ با یکدیگر محسوب میشوند از این روز مفاهیم امنیت و گسترش ارتباطات هم میتوانند تاثیر افزایشی بر هم داشته باشند و هم تاثیر کاهشی به این معنا که افزایش یا کاهش امنیت باعث رونق یا رکود ارتباطات خواهد شد و بالعکس.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: امروزه دستاوردهای دانش و تکنولوژی مشکلات امنیت را چنان گسترش داده که ذهن بشر را بیش از گذشته در جهت شناخت وضعیت حال و آینده مهیا ساخته و در این مسیر امنیت چیزی جز تفاهم و مشارکت جمعی برای رسیدن به مطلوب عمومی نیست. از این رو ایجاد امنیت، به طور قطع بدون تجزیه و تحلیلهای دقیق و ایجاد تسهیلات و ملزومات آن توسط دولتها کامل نخواهد بود و توسعه زیرساختها و ملازمات امنیتی همزمان با توسعه ارتباطات، امنیت داخلی و امنیت بین المللی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی افزود: به موازات گسترش تردد بین کشورها خطراتی نظیر تروریسم، انواع قاچاق، کلاهبرداریهای سازمان یافته، پول شویی و سیار موارد نیز افزایش یافته است، زیرا وقوع بسیاری از اتفاقها ریشه در جعل و سو استفاده از هویتهای جعلی و اسناد غیر واقعی دارد.

ذوالفقاری اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف جمهوری اسلامی ایران در برگزاری این نشست پیشگیری و ایجاد مانع در برابر جرائم سازمان یافته و مقابله با هر گونه تهدید دیگری است که مجاری و الزامات آن میتواند اسناد مسافرتی جعلی باشد که ضریب امنیت، به خصوص در مرزها را با چالش روبرو میسازد.

وی گفت: نگرانیهای امنیتی سبب مکانیزه شدن سیستمهای شناسایی یا تشخیص هویت و رشد و توسعه فناوریهای بیومتریک شده است و به طور کل فعالیتهای مرتبط با تحقیقات بیومتریک سرعت زیادی به خود گرفتهاند.

ذوالفقاری اضافه کرد: این رشد نه تنها به واسطه افزایش نگرانیهای امنیتی صورت گرفته، بلکه متاثر از ملاحظات مربوط به حریم خصوصی کاربران، در زمینه استفاده محرمانه و امن از اطلاعات شخصی افراد است که در فضاهای مجازی ذخیره شده یا از طریق اینترنت انتقال مییابند.

وی تصریح کرد: این پیشرفت انعکاسی از نیاز جامعه و جهان است. نیازی که پیشرفت در آن سبب کاهش تخلفات، افزایش امنیت، سرعت بخشیدن به ارتباطات شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه تشخیص هویت از طریق بررسیهای بیومتریک به سرعت در حال همه گیر شدن است افزود: ظاهر شدن فناوریهای مرتبط با بیومتریک در بسیاری از جنبههای زندگی روزمره ما آغاز شده و یکی از دلایل محبوبیت اندازه گیریهای بیومتریک راحتی و یکتایی آن است زیرا هر انسانی خصوصیات بیومتریک منحصر به فردی دارد که میتواند به صورت خودکار اندازه گیری و ضبط شده و به سادگی قابل تغییر و تعویض نیستند.

وی اضافه کرد: از آنجا که سند الکترونیکی میتواند توسط ماشین خوانده شود و به راحتی با زیر ساختهای فناوری و بانکهای اطلاعاتی مرتبط شود میتوان آن را به عنوان یک حلقه مهم در زنجیره دولت الکترونیکی و مقولهای غیر قابل چشم پوشی در ارتقا امنیت مرزها در سطح بین المللی قلمداد نمود.

ذوالفقاری گفت: اولین کار ویژه در گذرنامه الکترونیکی شناسایی و تصدیق هویت و دوم به کارگیری زیر ساخت کلید PKI و شناسههای بیومتریکی هماهنگ و استاندارد شده در این سیستم به عنوان اساس امنیت است و سوم اجرایی نمودن این پروژه در سطح جهانی، به چالش کشیده شدن بسیاری از مشکلات فنی، تکنیکی، اجرایی و انجام اقدامات اساسی در حل آن است.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه شاید مهمترین چالش در راه همه گیر شدن این تجهیزات، گسترش مرزهای فناوری بیومتریک در عرصههای جدید نباشد گفت: به نظر میرسد تلاشها حداقل در آینده نزدیک باید روی افزایش دقت این تجهیزات و به ویژه کاهش نرخ خطای تشخیص مثبت اشتباه متمرکز شوند.

ذوالفقاری امنیت و تسهیل امور تابع توان کشورها را در بهرهمندی از فرصتهای نوین، در جهت مهار تهدیدات جدید عنوان کرد و گفت: روشهای نوینی نظیر ضرایب امنیت جدید در اسناد بیومتریک، شبکههای تبادل و اشتراک گذاری اطلاعات، بانکهای اطلاعاتی ملی و بین المللی، فناوری بازرسی خودکار در مرزها، ایجاد بستر حقوقی و فنی برای کار مشترک بین سازمانها و کشورهای، فرصت جدید برای اعضای جامعه بین المللی ایجاد نموده است.

وی از جمله اقدامات فنی کشور ما در حوزه اسناد هویتی و شناسایی مسافر، پیوستن جمهوری اسلامی ایران به سازو کاری تحت عنوان دایرکتوری کلید عمومی PKD است که توسط ایکائو ایجاد شده است و مشارکت در آن مستلزم امضای تفاهم نامه مربوطه از سوی دولتهای عضو است.

وی با بیان اینکه راه اندازی مرکز صدور گواهی دیجیتال ریشه CSCA و مرکز امضای دیجیتال گذرنامه الکترونیک DSCA به منظور ایجاد امکان کنترل گذرنامههای صادر شده در این سامانه توسط سایر کشورهای صادر کننده گذرنامههای الکترونیک لازم بود تا ایران نیز به کلید عمومی ایکائو یا PKD وصل شود.

ذوالفقاری با یادآوری اینکه گذرنامه الکترونیکی در ابتدای راه است اظهار کرد: تعداد محدودی از کشورهای نسبت به آن اقدام کردهاند و دوم اینکه صدور گذرنامه برای شهروندان نیاز به فرصتی چند ساله خواهد داشت و در عین حال نیازمند دوره زمانی است تا محاسن و معایب سیستمهای طراحی و پیاده سازی شده و همچنین روشها و راههای نفوذ به این سیستم را نشان دهند و در نهایت این فناوری به بلوغ نسبی و ثبات و تعادل برسد.

وی گفت: رویکرد همکاریهای مشترک بین کشورها میتواند سبب کاهش پیچیدگیهای معمول شود، ایجاد زیر ساختها و ظرفیتهای این کار نظیر PKD (کلید عمومی) با همکاری دراز مدت کشورها بستری مشترک جهت بهره برداری جمعی را فراهم میسازد.

ذوالفقاری اضافه کرد: وجود اسناد بین المللی، استاندارهای ISO و انکسهای ایکائو، ظرفیتهای قابل بهره برداری است که همزمان میتواند امنیت و تسهیلات را در امورترددهای مرزی افزایش دهد.

وی گفت: اگر دنیای فناوری بتواند وعدههای خود در زمینه بیومتریک عمل کند، دنیای آینده با آنچه اکنون میشناسیم بسیار متفاوت خواهد بود زیرا با توسعه روزبه روز تجهیزات و پردازشهای مورد نیاز تشخیص هویت بیومتریک، این سیستمها به سادگی در تمام وسایلی که به صورت روزمره با آنها سر و کارداریم نفوذ خواهند کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار