رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران هشدار داد

تهران ششمین شهر پرمخاطره جهان در برابر "زلزله"

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تهران را دهمین شهر پرمخاطره جهان از نظر احتمال بروز پنج حادثه طبیعی برشمرد و گفت: تهران به لحاظ «زلزله» نیز ششمین شهر پرمخاطره دنیا به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹ - 11May 2016

تهران ششمین شهر پرمخاطره جهان در برابر

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، دکتر احمد صادقی در جریان بازدید نماینده رهبر معظم انقلاب در هلال احمر از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به قرار گرفتن در هفته هلال احمر اظهار کرد: باید این هفته را به عوامل هلال احمر تبریک بگوییم.

وی با بیان اینکه تهران از نظر آسیبپذیری از مخاطرات طبیعی رتبه قابل توجهی در میان شهرهای جهان به خود اختصاص داده است، گفت: در سال 2014 تهران در میان پنج مخاطره همچون سیل، زلزله و طوفان به عنوان دهمین شهر پرمخاطره دنیا شناخته شده و اگر بخواهیم تنها آسیبپذیری آن را از جانب زلزله مطرح کنیم تهران را 15.6 میلیون نفر جمعیت تاثیرپذیر ششمین شهر پرمخاطره دنیا خواهد بود.

وی تصرف حریم رودخانهها، زمینلغزش، فرونشست زمین، وجود گسلهای متعدد، بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی و... از جمله مواردی دانست که میتواند ایمنی تهران را تهدید کند.

صادقی با اشاره به برخی از ساخت و سازها در پایتخت خاطرنشان کرد: یک مثلی هست که میگوید روی آب چشمه میتوان خانه ساخت اما روی خاک دستی نمیشود خانهسازی کرد. متاسفانه در نقاطی از تهران تا همین 15 سال پیش نیز باز روی خاک دستی خانهسازی شده است که این موارد باید مدنظر قرار بگیرد.

فرونشست 3.6 متری دشت تهران تا 10 سال آینده

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در شمال تهران محدودههای زمینلغزشی وجود دارد، خاطرنشان کرد: دشت تهران روزانه یکمیلیمتر نشست میکند این یعنی در طول 10 سال دشت تهران 3.6 متر نشست خواهد داشت البته این دشت در بیرون از پایتخت واقع شده اما باید به این موضوع نیز توجه شود.

صادقی با انتقاد از ساخت و ساز در بستر حریم رودخانه فرحزاد خاطرنشان کرد: نقشههای ما نشان میدهد که طی 10 سال اخیر در نقاط مختلفی از بستر حریم رودخانه فرحزاد ساخت و ساز شده است و طبیعی است که هرجا که حریم طبیعت تجاوز شود طبیعت نیز انتقامش را میگیرد.

وی افزود: در همین راستا از وزارت نیرو خواستیم که حریم این رودخانه را مشخص کند که این اتفاق افتاده و برای ساختمانهای غیرمجاز نیز دستور قضایی تخریب گرفته شده البته برای چنین مواردی اراده ملی لازم است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به احتمال وقوع سیل در تهران افزود: من بارها گفتهام که نباید از خطر سیل در تهران غافل باشیم. در تهران پنج روددره داریم که هر کدام دورههای بازگشتی از 10 تا 35 سال دارد البته در طرح جامع کاهش خطرپذیری سیل سعی کردیم به این موارد توجه کنیم.

به گفته وی، سیل در ماههایی چون خرداد و تیرماه احتمال وقوع بیشتری دارد.

تقدیر وزیر آموزش و پرورش از مدیریت بحران تهران برای مدرسه آماده

وی با اشاره به اجرای طرح مدرسه آماده در هزار مدرسه پایتخت اظهار کرد: اجرای این طرح در 420 مدرسه به طور کامل انجام شده و در 580 مدرسه دیگر نیز در 6 ماهه نخست امسال به طور کامل اجرا خواهد شد. در پی اجرای این طرح وزیر آموزش و پرورش با ارسال نامهای از عملکرد مدیریت بحران شهر تهران تقدیر کرده و آن را در راستای توانمندسازی دانشآموزان و ارتقاء ایمنی مدارس برشمردند.

صادقی با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تهران نیز گفت: در این زمینه اقدامات خوبی از سوی شهرداری انجام شده اما تمام این اقدامات گرچه اقدامات خوبی است اما کافی نیست و از نظر ما هیچ نسبتی بین عرضه و تقاضا در مورد زلزله وجود ندارد البته خطر زلزله در تهران آنقدر بزرگ است که باید یک فکر ملی و فرامنطقهای برای آن شود که متاسفانه سیستم حاکمیتی برای شهر تهران ورود پیدا نکرده است.

در جریان بازدید نماینده رهبر معظم انقلاب در هلالاحمر از بخشهای مختلف مرکز فرماندهی و مدیریت بحران شهر تهران بازدید شده و حجتالاسلام موعظی در جریان نحوه فعالیت این سازمان قرار گرفت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار