نشست خبری سخنگوی نیروی انتظامی

اعلان قرمز اینترپل برای خلبان فراری ناجا/دلیل حذف نام خاوری از اعلان قرمز اینترپل

سخنگوی نیروی انتظامی درباره سرانجام خلبان فراری هواناجای پلیس که از کشور خارج شده است، گفت: این فرد کمک دوم خلبان بوده و از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برده است و شنیده‌ها حاکی است که وی در حال حاضر در کشور دانمارک مستقر است.
کد خبر: ۸۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰ - 14May 2016

اعلان قرمز اینترپل برای خلبان فراری ناجا/دلیل حذف نام خاوری از اعلان قرمز اینترپل

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،سردارسعید منتظرالمهدی درنشست خبری امروز خود با ارائه توضیحاتی در خصوص طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی اظهار کرد: نکته حائز اهمیت آن است که این طرح به هیچ وجه خرید خدمت سربازی نیست بلکه جریمهای است که مشمولان غایب به ازای غیبت خود پرداخت میکنند.

*جزئیاتی از پرداخت اقساط جرایم غیبت سربازی

وی ادامه داد: جریمه مشمولان این طرح از 10 تا 50 میلیون تومان بوده که به ازای هر سال بالاتر از 8 سال غیبتشان، 10 درصد به مبلغ جریمه اولیه افزوده میشود و متأهلین و دارندگان فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از این جریمهشان کاهش مییابد.

سخنگوی ناجا با اشاره به تغییرات به وجود آمده در اجرای این طرح درسال جاری گفت: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده امسال امکان پرداخت اقساطی این جرایم بوجود آمد و مشمولان این طرح میتوانند یک سوم جریمه را به صورت نقدی و الباقی را به صورت اقساط پرداخت کنند.

منتظرالمهدی اضافه کرد: همچنین به دنبال اقدامات انجام شده در این حوزه، سال گذشته 4 باند جعل، کارت معافیت و پایان خدمت در تهران و 6 باند در سایر استانهای کشور شناسایی و منهدم شده که در جریان این اقدامات 916 نفر دستگیر شدند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با تدابیر اتخاذ شده در طراحی کارتهای معافیت و پایان خدمت سربازی، ضریب امنیتی این کارتها به بیش از 95 درصد رسیده است.

*مسمومیت چند شهروند در جریان پخش نذری عامدانه نبود/اعلان قرمز اینترپل برای خلبان فراری پلیس

سخنگوی ناجا در پاسخ به سوالی در خصوص سرانجام پیگیری پرونده مسمومیت 10 نفر در جریان پخش غذای نظری در غرب تهران گفت: پیگیری های انجام شده نشان داد که خوشبختانه هیچ مسئله بیوتروریست در کار نبوده و شواهد موجود نشان از مسمویت غذایی دارد.

منتظرالمهدی ادامه داد: همچنین در پیگیریها مشخص شد که در این اتفاقات هیچ حرکت عامدانهای وجود نداشته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سرانجام خلبان فراری هواناجای پلیس که از کشور خارج شده است، گفت: این فرد کمک دوم خلبان بوده و از مشکلات روحی و روانی رنج میبرده است و شنیدهها حاکی است که وی در حال حاضر در کشور دانمارک مستقر است.

سخنگوی ناجا اضافه کرد: در صورت صحت اخبار رسیده مبنی بر حضور وی در کشور دانمارک، اقدامات تکمیلی برای شناسایی، دریابی و تعقیب وی در این کشور انجام خواهد گرفت و در صورت عدم حضورش در این کشور اعلان قرمز از طریق پلیس اینترپل برای وی صادر میشود تا نسبت به تحت تعقیب قرار گرفتن وی در 190 کشور عضو اینترپل انجام شود.

منتظرالمهدی مبنی براینکه آیا این فرد دارای اطلاعات طبقهبندی شده و محرمانه بودهاست افزود: هیچ اطلاعات خاصی در دسترس وی قرار نداشته است.

*جزئیاتی از سه کلیپ منتشر شده در شبکههای اجتماعی از زبان سخنگوی ناجا

وی در پاسخ به سوالی در خصوص کلیپهایی از مأموریتهای پلیس که در شبکههای اجتماعی منتشر شده است، اظهار کرد: عمده کلیپهایی که در شبکههای اجتماعی به چشم میخورند فیلم هایی هستند که در گذشته تهیه شدهاند و مجدداً بازنشر داده میشوند. لذا اکثر اتفاقات نمایش داده شده در گذشته رخ داده است.

سخنگوی ناجا با اشاره به انتشار کلیپی از کتک خوردن پلیس در منزل یکی از متهمان گفت: در پیگیریهای انجام شده مشخص شد که متأسفانه یکی از مأمورین ما خارج از مأموریت خود به منزلی مراجعه کرده و این اتفاق به دنبال مراجعه وی به این منزل رخ داده است که کلیپ آن در شبکههای اجتماعی منتشر شد لذا پس از بررسی موجود با این مأمور برخورد شد و وی از نیروی پلیس اخراج شد.

منتظرالمهدی همچنین در خصوص دستگیری یک زن توسط گشت امنیت اخلاقی که انتشار کلیپ آن در شبکههای اجتماعی بازتاب زیادی داشت نیز اظهار کرد: این زن سارقی بود که مدتها پلیس در تعقیب وی بوده است که به واسطه پوشش نامناسبش توسط مأموران گشت امنیت اخلاقی بازداشت میشود و اتفاقات رخ داده در این کلیپ به دلیل دستگیری این سارق فراری بود.

وی درباره انتشار کلیپی از شلیک مأموران پلیس در اتوبان شهید باکری افزود: در این حادثه دو نفر سارق تحت تعقیب پلیس قرار داشتند که یکی از آنها  با موتورسیکلت قصد فرار کرده بود و نفر دیگر در اتوبان شهید باکری یک خودروی مدل بالا با تهدید چاقو و قمه به سرقت برده بود که در جریان تعقیب و گریز صورت گرفته از سوی پلیس و این سارق فیلم این عملیات در شبکههای اجتماعی بازنشر داده شده است.

*پاسخ پلیس به موضوع حذف نام خاوری از اعلان قرمز اینترپل

سخنگوی ناجا در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی حذف نام خاوری از اعلان قرمز پلیس اینترپل گفت: معمولا اعلان قرمز زمانی صادر میشود که مکان فرد متواری شناسایی نشده باشد ولی زمانی که مشخص شده که وی در کجا قرار دارد، قطعا این اعلام معنای چندانی نخواهد داشت.

منتظرالمهدی اضافه کرد: البته اعلان قرمز برای آقای خاوری برای تمام کشورهای دیگر دنیا پابرجاست و در صورت ورود یا خروج وی به هر یک از 190 کشور همکار با اینترپل، وی سریعاً بازداشت خواهد شد.

*جزئیات کامل گشت نامحسوس پلیس از زبان معاون اجتماعی ناجا

وی در پاسخ به سوالی درباره چگونگی شناسایی گشتهای نامحسوس پلیس نیز اظهار کرد: باید توجه داشت که همانطور که از نام گشت نامحسوس پیدا است، اعضای این گشت به هیچ وجه به افراد در جامعه مراجعه نمیکنند و گزارشات خود را به صورت نامحسوس ارائه خواهند کرد.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه بهرهمندی از این روش در گذشته نیز وجود داشته ولی در تهران با شیوهای جدید به اجرا درآمده است، افزود: البته استفاده از ناظران نامحسوس در جامعه به ایران اختصاص ندارد و در بسیاری از کشورهای دنیا بهرهمندی از این روش مسبوق به سابقه است. با عنوان مثال در کشور استرالیا اماکنی وجود دارند که بر روی تابلوهایی نصب شده در آن نوشته شده که این اماکن توسط ناظران محلی کنترل میشود.

منتظرالمهدی افزود: همچنین نظارتهای اینچنین در کشورهایی از قبیل آمریکا و انگلیس نیزو جود دارد و حتی در شهر لندن سه میلیون دوربین از 5 میلیون دوربین نصب شده در کشور انگلیس، رفتار آحاد جامعه را زیر نظر دارند و به نوعی اقدام به نظارت اجتماعی میکنند.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت است که هدف این نظارتها و گشتها قانون شکنان هستند و این طرحها روشی برای نظارت هرچه بیشتر اجتماعی است.

سخنگوی ناجا با تأکید براینکه گشتهای نامحسوس پلیس به هیچ وجه به صورت محسوس عمل نمیکنند و مراجعهای به مردم نخواهند داشت، گفت: این افراد از پرسنل مجرب پلیس هستند که ضابط قضایی بوده و هیچ حقوقی نیز در ازای نظارت خود دریافت نمیکنند.

منتظرالمهدی در تشریح فعالیت این گشتها عنوان کرد: سرقت و زورگیری، پخش مواد مخدر، حرکات خطرآفرین خودروها، مزاحمت برای نوامیس و مواردی که موجبات جریحه دار شدن عفت عمومی میشوند از جمله مواردی است که اعضای این گشت به محض مشاهده آن موضوع را با ارسال پیامکی به سامانه داخلی پلیس علام میکنندو پس از اعلام، مرکز ایجاد شده برای بررسی موضوع اقدام به بررسی دقیق گزارشات ارسال شده خواهد کرد که در صورت ضرورت مداخله آنی، سریعاً موضوع به گشتهای پلیس همجوار محل مورد نظر اعلام شده تا هرچه سریعتر در محل حاضر شوند.

وی ادامه داد: البته ارسال این پیامکها تنها به عنوان یک گزارش قلمداد شده و در صورت متقن بودن اطلاعات داده شده اقدامات تکمیلی انجام میشود.

سخنگوی ناجا با بیان اینکه این نظارتهای اجتماعی باعث موثرتر شدن اقدامات پلیس میشود، گفت: نسبت تعداد نیروهای پلیس به ازای هر هزار نفر در دنیا 7 تا 9 نفر است و این درحالی است که این نسبت در کشورمان 3.5 نفر بوده و از این رو باید روشهای دیگری را برای موثرترشدن اقدامات انجام داد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه پلیس در اجرای هر طرحی به دنبال اخذ نظرات خبرگان و اندیشمندان در حوزه مربوطه است، افزود: ما معتقدیم که اثرگذاری بهینه در هر طرحی مستلزم اخذ نظرات خبرگان و اندیشمندان آن حوزه است و ما در خصوص این طرح نیز حتماً نظرات صاحب نظران در این حوزه را دریافت خواهیم کرد و در صورت نیاز تغییراتی در اجرای این طرح انجام میدهیم.

*پلیس به دنبال عامل انتشار کلیپ قرآن سوزی در شبکههای اجتماعی

وی در ادامه نشست در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتشار کلیپ قرآن سوزی توسط یک جوان ایرانی در شبکههای اجتماعی گفت: به دنبال انتشار این کلیپ بررسیهای لازم انجام شد و مشخص شد که فرد 25 سالهای به نام سالار، پیش از خروج از کشور به قصد کشور نروژ اقدام به بارگذاری این کلیپ کرده است.

سخنگوی ناجا افزود: در حال حاضر اقدامات تکمیلی لازم در حال انجام است ولی بررسی سوابق این فرد نیز نشان میدهد که علاوه بر اختلالات روحی و روانی، این فرد دارای جرایم دیگری در پرونده خود بوده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار