ماجرای جلوگیری از تخریب قبر فردوسی توسط امام خامنه ای

آیت‌الله خامنه‌ای درباره جلوگیری از تخریب قبر فردوسی می‌گوید: وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند.
کد خبر: ۸۲۸۹۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ - 17May 2016

ماجرای جلوگیری از تخریب قبر فردوسی توسط امام خامنه ای

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، مقام معظم رهبری در سال 1370 و در دیدار اعضای گروه ادب و هنر صدای جمهوری اسلامی ایران به تحلیل تاریخ ادبیات جمهوری اسلامی میپردازند.

ایشان در آن جلسه، همه تاریخ ادبیات ایران را در جهت ارزشهای الهی و اسلامی میدانند و به خاطره از اوایل انقلاب اشاره کرده و میفرمایند: اول انقلاب عدهای از مردمِ با اخلاصِ بیاطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم که آن را بردند و بالای قبر فردوسی نصب کردند؛ نمیدانم الان هم هست یا نه. بچههای جهادی که به آنجا میرفتند، چشمشان که به شهادت بنده میافتد، لطف میکردند و میپذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند!

ایشان در ادامه با تمجید از فردوسی میفرمایند: حقیقت قضیه این است که فردوسی یک حکیم است؛ تعارف که نکردیم به فردوسی، حکیم گفتیم. الان چند صد سال است که دارند به فردوسی، حکیم میگویند. حکمت فردوسی چیست؟ حکمت الهیِ اسلامی.

در بخش دیگری از بیانات مقام معظم رهبری درباره مذهبی بودن فضای شاهنامه آمده است: شما خیال نکنید که در حکمت فردوسی، یک ذره حکمت زردشتی وجود دارد. فردوسی آن وقتی که از اسفندیار تعریف میکند، روی دینداری او تکیه میکند.

میدانید که اسفندیار یک فرد متعصبِ مذهبیِ مبلّغ دین بوده که سعی کرده پاکدینی را در همه جای ایران گسترش بدهد. تیپ اسفندیار، تیپ حزباللهیهای امروز خودمان است؛ آدم خیلی شجاع و نترس و دینی بوده است؛ حاضر بوده است برای حفظ اصولی که به آن معتقد بوده و رعایت میکرده، خطر بکند و از هفتخان بگذرد و حتّی با رستم دست و پنجه نرم کند. وقتی شما شاهنامه را مطالعه میکنید، میبینید که فردوسی روی این جنبهی دینداری و طهارت اخلاقی اسفندیار تکیه میکند. با اینکه فردوسی اصلاً بنا ندارد از هیچ یک از آن پادشاهان بدگویی کند، اما شما ببینید گشتاسب در شاهنامه چه چهرهیی دارد، اسفندیار چه چهرهیی دارد؛ اینها پدر و پسر هستند. فردوسی بر اساس معیارهای اسلامی، به فضیلتها توجه دارد؛ در حالی که بر طبق معیارهای سلطنتی و پادشاهی، در نزاع بین گشتاسب و اسفندیار، حق با شاه است. «به نیروی یزدان و فرمان شاه» یعنی چه؟ یعنی هرچه شاه گفت، همان درست است؛ یعنی حق با گشتاسب است؛ اما اگر شما به شاهنامه نگاه کنید، میبینید که در نزاع بین اسفندیار و گشتاسب، حق با اسفندیار است؛ یعنی اسفندیار یک حکیم الهی است. فردوسی از اول با نام خدا شروع میکند:

«به نام خداوند جان و خرد / کزین برتر اندیشه بر نگذرد»

تا آخر هم همینطور است؛ فردوسی را با این چشم نگاه کنید. فردوسی، خدای سخن است؛ او زبان مستحکم و استواری دارد و واقعاً پدر زبان فارسی امروز است؛ او دلباخته و مجذوب مفاهیم حکمت اسلامی بود؛ شاهنامه را با این دید نگاه کنید.

منبع:مشرق

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار