عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم در گفت‌وگو با دفاع پرس:

ادبیات پایداری گفتمانی بر گرفته از فرهنگ انتظار است

محمد جنتی فر گفت: ادبیات پایداری نوعی ادبیات متکی به اندیشه‌های عرفانی و متعالی و برگرفته از فرهنگ غنی انتظار است.
کد خبر: ۸۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵ - 22May 2016

ادبیات پایداری گفتمانی بر گرفته از فرهنگ انتظار است

محمد جنتی فر در گفتوگو با خبرنگار دفاع پرس در قم با تبریک هفته مقاومت و پایداری و سالروز آزاد سازی خرمشهر اظهار داشت: برخی گونههای ادبی وارداتی از غرب شکل گرفته بود که با سبکهای داستانی نویسی، نمایشنامه نویسی و رمان نویسی و ... برای حاکم کردن سلطه غرب و ترویج مضامین و فرهنگ غربی از جمله برجسته کردن شخصیت زن نه به معنای واقعی در اسلام بلکه به معنای غربی آن، آزادی جریانات ناسیونالیستی، تساهل و تسامح نسبت به ارزشهای دینی و ترویج فمینیسم در فیلم نامه ها و ... طراحی شده بود.

وی با تاکید بر اینکه بعد از شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی واکنشی نسبت به تحولات اجتماعی فرهنگی وارداتی از غرب بوجود آمد، گفت: تنها راه مقابله با شبیخون و تهاجم فرهنگی و استحاله ارزشهای اسلامی، بهره گیری از یک نوع ادبیاتی در برابر ادبیات غرب با محتوای پایداری بر اصول و ارزش های دینی بود که در همین راستا ادبیات پایداری یا مقاومت به عنوان اصطلاحی در برابر ادبیات وارداتی از غرب شکل گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ماهیت رشته نوپای ادبیات پایداری در آموزش عالی کشور و ضرورت توجه به آن گفت: جان مایه این گونه ادبیات، مفاهیمی است که از دردمندی انسان آغاز میشود و در اوج خدا گونگی به کمال نهایی چشم می دوزد.

وی با بیان اینکه ادبیات پایداری به لحاظ هنری از ادب و قرآن و سنت نبوی تغذیه شده و از نظر پیام، آیینه اندیشههای عرفانی متعالی است، خاطرنشان کرد: ادبیات پایداری، فرامرزی، فرامکانی و فرزند زمان خویش است، در عین حالی که سرمایه های گذشتگان به ویژه قرآن کریم را نیز بر دایره فعالیت خویش افزوده و نه تنها در جغرافیای کشور محصور نمی شود بلکه جهان شمول بوده و در کل جهان گسترده شده است.

مدیر گروه ادبیات پایداری دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، ستیزه جویی با باورهای غیر الهی و حکومتهای مستبد را از ویژگی های ادبیات پایداری نامید و تصریح کرد: این نوع ادبیات تایید کننده هر حرکتی از من بی هویت به سمت منِ ارزشی و عقلانی و از منِ عقلانی به شخصیت ربانی بوده و انعکاسی از روح بزرگ جامعه ای است یکپارچه که در جهت هدفها و آرمان های الهی در حرکت می باشد.

 جنتی فر با بیان این نکته که ادبیات پایداری در حقیقت بزرگترین پدیده اجتماعی و ادبی قرن حاضر محسوب میگردد، افزود: این نوع ادبیات، به دلیل تنوع، تازگی، تعهد اثر آفرینان آن، معنامندی و بسترهای بدیع مضمونی، پرورده ترین جریان ادبی در تاریخ معاصر می باشد و جریان ادبی شکوهمندی را برای خود رقم زده است.

این پیشکسوت دفاع مقدس ادبیات پایداری را متاثر از اسلام ناب محمدی(ص) و اندیشه های پویای شیعی دانست و گفت: این نوع ادبیات شدیدا به دنبال گسترش و تبدیل به زبان های دیگر و تولید آثار مختلف ادبی درحوزه شعر و نثر و نمایشنامه و فیلمنامه با جان مایه های تولی و تبری، ولایت مداری، ستم ستیزی و عدالت جویی و ... با الهام از ارزش های سال های نهضت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در جهان معاصر در حرکت می باشد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم خاطرنشان کرد: شاعران و ادیبان این عرصه با بهره گیری از سرچشمه های جوشان آیات قرآن و احادیث پیامبر و ائمه اطهار(ع) و سنت های اصیل، به مفاهیم و مضامین بلند و آموزه های رهایی بخشی در آثار ادبی خود با شکل های جدیدی از زبان دست می یابند و می بینیم در در سال های اخیر، به عنوان نمونه آثار تولید شده در زمینه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، همواره با استقبال تحسین برانگیز جامعه روبرو می شود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار