به بهانه آزادسازی خونین شهر؛

ایمان مردمی خرمشهر را زنده نگه داشت

خرمشهر در دوران دفاع مقدس که با تجاوز نیروهای بعثی علیه کشور مان سقوط کرده بود با یاری خداوند و کمتر از 24 ساعت آزاد شد و بخش قابل توجهی از نیروهای متجاوز بعثی به اسارت نیروهای جمهوری اسلامی ایران در آمدند.
کد خبر: ۸۳۸۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ - 23May 2016

ایمان مردمی خرمشهر را زنده نگه داشت

به گزارش گروه سایررسانههای دفاع پرس، شهر خرمشهر در جنگ ایران و عراق از اهمیت ویژه ای در بین ایرانی ها برخوردار بود که سقوط این شهر ضربه ای بر پیکره ی ملت ایران در قبال تجاوز به خاک کشورمان ایجاد کرده بود. خرمشهر در دوران دفاع مقدس که با تجاوز نیروهای بعثی علیه کشور مان سقوط کرده بود با یاری خداوند و کمتر از 24 ساعت آزاد شد و بخش قابل توجهی از نیروهای متجاوز بعثی به اسارت نیروهای جمهوری اسلامی ایران در آمدند.

این  پیروزی در حالی شکل گرفت که عراقی ها به نیروهای متجاوز دستور داده بودند که دفاع از شهر خرمشهر به منزله دفاع از بصره و بغداد و تمام شهرهای عراق محسوب می شود و باید از این شهر حفاظت کنند. نیروهای بعثی تمام تجهیزات و امکانات خود برای دفاع از این شهر به میدان آورده و قصد داشتند به هر قیمتی این شهر را حفظ کنند که با یاری خداوند متعال و کمک های مردمی خرمشهر آزادشد.

خرمشهر در سال 1359 مورد تجاوز دشمن بعثی قرار گرفت و پس از 34 روز مقاومت دلیرانه مردم و رزمندگان در چهارم آبان سال 1359 به اشغال نیروهای متجاوز بعثی در آمد و به مدت 20 ماه در اشغال نیروهای متجاوز بعثی بود. در ساعت 22:45 نوزدهم اردیبهشت سال 1361 با آغاز عملیات بیت المقدس و رمز یا علی ابن ابیطالب(ع) عملیات رزمندگان باهدف آزادسازی خرمشهر آغاز شد و رزمندگان و نیروهای مردمی با نزدیک شدن به شهر وتصرف ناحیه مرزی شلمچه خود را برای حمله نهایی ومقابله با دشمن بعثی آماده کردند. بر خلاف پیش بینی های تحلیلگران نظامی نیروهای بعثی و در کمال ناباوری متجاوزان سپاه ایران از رود کارون وارد خرمشهر نشد.نیروهای سپاه دشوارترین مسیر را که از غرب و جاده شلمچه به شهر را سامان دادند و عراقی ها در شهری که به 35 روز تمام و با تجهیزات و قوای کاملا مسلح و جنگنده به زانو درآمد و خرمشهر پس از 575 روز اشغال و تلفات سنگین دشمن بعثی به آغوش ایران اسلامی بازگشت.
 
تفنگداران نیروی دریایی در آن ایام با داشتن پایگاهی که در ضلع جنوبی خرمشهر واقع شده بود در درگیری های 34 روزه خرمشهر حضور فعالی داشته و محور مقاومت در خرمشهر نیروی دریایی بود. راهبرد دشمن بعثی این بود که ظرف یک هفته در میدان آزادی مصاحبه مطبوعاتی داشته باشد اما با مقاومت 34 روزه تفنگداران نیروی دریایی مواجه شد و پشت درهای بسته ماند و وعده 3 روزه فتح خرمشهر 34 روز طول کشید و این دومین شکست دشمن بعثی در کوی ذوالفقاریه با مقاومت گردان سرهنگ کهتری (معروف به امیر آبادان) و ناخدا صمدی که فرمانده تکاوران دریایی بود، رخ داد.
 
این  وقفه 34 روزه، فرماندهان عراقی را در ادامه گامهای بعدی دچار تردید نمود و زمانی این تردید دشمن جدی شد که فهمیدند تمام این کابوس 34 روزه را گروه معدودی زن و مرد رقم زدهاند که قریب به اتفاق آنان غیر نظامی بوده و کمترین آشنایی با کاربرد سلاحهای سبک  نداشتهاند.
 
در جریان محاصره خرمشهر و آبادان راه آبی برای تردد وجود داشت و از همین راه متجاوزین مهمات را به آبادان منتقل می کردند. در سال 1360 حصر آبادان کامل شد که میدان داری نیروی دریایی با هواناوها و بالگردهای RH به بندر امام، آبادان،بهمنشیر نیروهای تازه نفس و مهمات و غذا می رساندند. صدام در29 شهریور 1359 برخلاف موازین حقوقی بین المللی طی نطقی در جلسه مجمع ملی عراق به صورت یکجانبه قرار داد 1975 الجزیره را لغو تاکید کرد که عراق حقی را برای ایران در شط العرب(اروند رود) قائل نیست و حاکمیت خود را به شط العرب اعمال خواهد کرد. متعاقب این اقدامات صدام در 31 شهریور 1359 تهاجم وسیع و سراسری ارتش بعث به ایران اسلامی آغاز کرد و این هجوم وحشیانه منجر به یکی از طولانی ترین جنگ های دنیا پس از جنگ جهانی دوم شد.
 
این جمله تاریخی برای همه مردم ایران آشناست. جملهای که امام (ره) بعد از پایان عملیات خرمشهر و در روزهایی که همه به دنبال این بودند تا آزاد سازی خرمشهر را به گروهی خاص مرتبط دهند و شخص خاصی را قهرمان این عملیات جلوه دهند همه نقشهها را نقش بر آب کرد. دکترین سیاسی و الهی امام(ره) در این میان بسیار قابل تامل است چرا که در کنار حجم کم امکانات و ایثارگریهای مردمی و رزمندگان این جمله را عنوان کردند و در حالی که ایران برای شهر خرمشهر شهدای زیادی داد اما امام پیروزی را از جانب خدا دانستند تا فراموش نشود همه چیز به کرم و لطف خداوند متعال بستگی دارد. آزادی سازی خرمشهر را شاید بتوان نقطه عطف 8 سال جنگ تحمیلی ایران دانست که با رشادتهای بینظیر رزمندگان ایرانی از هر قشری در آن شرکت داشته و این حادثه عظیم  رقم خورد.
 
این پیروزی در حالی رقم خورد  که تلفات جانی زیادی برای ایران به همراه داشت و بسیاری از رزمندگان ایرانی در دفاع از خرمشهر به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. خرمشهر طی چهار عملیات آزادشد. سوم خرداد سال 1361 یادآور نقش آفرینی رزمندگانی است که 32 سال پیش خونین شهر قهرمان را با ایثار و مقاومت مثال زدنی خود آزاد کرده و نقشه شوم استکبار جهانی را برای جدا کردن بخشهایی از خاک ایران  نقش بر آب کردند. فتح خرمشهر  نقطه عطفی در تاریخ معاصر بود که تحقق آن با هیچ یک از معیارهای نظامی و راهکارهای اتاق جنگ قابل محاسبه نیست و بر همین اساس حماسه  آزادی سازی خرمشهر با روحیه جهادی و توکل و نماد نصرت الهی نام  گرفته است.
 
این گونه بود که غیورمردان ارتش و سپاه و بسیج با توکل بر خدا و وحدت و فرماندهی  امام راحل (ره) یکی از بزرگترین عملیات دوران هشت سال دفاع مقدس را انجام دادند و تمامی کارشناسان نظامی جهان را متحیر نموده و ثابت کردند که توان طراحی و انجام بزرگترین عملیاتها را دارند.
 
شهید محمد علی جهان آرا  در سال 1333 در خانواده  با ایمان دیده به جهان گشود. وی همچون سایر اعضای خانواده خویش، عشق فراوانی به خاندان عصمت و طهارت داشت. جهان آرا از 15 سالگی به صف مبارزه بر ضد طاغوت پیوست و در سال 1349، به عضویت گروه حزب اللّه خرمشهر درآمد و پابه پای افراد این گروه، تلاش وسیعی را در براندازی رژیم پهلوی آغاز کرد. او هیچ گاه از مبارزه بر ضد نظام ستم شاهی غفلت نکرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی، بر این کار تأکید فراوان داشت.
 
"جهان آرا" از جمله مجاهدانی بود که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی سهم بسزایی داشت. جهان آرا نجات مردم مسلمان ایران و استقرار احکام خدا را در سرنگونی رژیم تحت سلطه استکبار می دانست، از این رو پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در تحقق آرمان های والای امام خمینی ر(ره) از هیچ کمکی برای اهداف انقلاب اسلامی  دریغ نکرده و مصمم و استوار با رژیم شاه مبارزه کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن سال 1357 کوشش بی وقفه ای را برای حراست  از دستاوردهای انقلاب آغاز کرد.
 
شهید جهان آرا از فرماندهان بزرگی بود که نقش بسیار مهمی را در تشکیل سپاه پاسداران خرمشهر ایفا کرد. وی  پس از تشکیل سپاه خرمشهر، به مبارزه خویش با عوامل استکبار و منافقان سرعت بخشید و با عوامل مزدور و بیگانه ای  که از خارج مرزها تحریک و تغذیه می شدند مردانه وار جنگید. جهان آرا با ابراز لیاقت خود در این راه، به فرماندهی سپاه خرمشهر منصوب گردید و در این سمت، بسیاری از توطئه هایی را که بر ضد نظام اسلامی طراحی می شد، خنثی کرد. فداکاری و از جان گذشتگی این سردار شهید در جریان رزم خونین خرمشهر زبانزد همگان و نام او تداعی کننده استقامت و پایداری در برابر تجاوز بعثیان بود. او  پاسداری نمونه و اسوه برای نیروهای مقاومت بود که با دل سوزی فراوان، در راه پیروزی ارتش اسلام بر دشمن بعثی تلاش  کرد و سرانجام در این راه جان خویش را به اسلام هدیه کرد.
 
حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت وقوع سانحه هوایی و به شهادت رسیدن جهان آرا و یاران هم سنگرش، در پیامی فرمودند: «اینان، خدمت گزار رشید و متعهدی بودند که در انقلاب و پس از پیروزی انقلاب، با سرافرازی و شجاعت در راه هدف، و در حال خدمت به میهن اسلامی به جوار رحمت حق تعالی شتافتند. شکی نیست که همه باید این راه را برویم و به سوی حق و سرنوشت خویش بشتابیم، پس چه سعادتی بالاتر از آن که در حال جهاد با دشمنان اسلام و خدمت به حق و خلق و مجاهدت در راه هدف و شرف این راه طی شود و چه سعادتمند بودند این شهیدان که دین خود را به اسلام و ملت شریف ایران ادا نموده و به جایگاه مجاهدین و شهدای اسلام شتافتند...»
 
آن روزها بنده در اهواز از نزدیک شاهد قضایا بودم. خرمشهر در واقع هیچ نیروی مسلحی نداشت؛ نه که صد و بیست هزار نداشت بلکه ده هزار، پنج هزار هم نداشت. چند تانک تعمیری از کار افتاده را مرحوم شهید «آقاربپرست» که افسر ارتشی بسیار متعهدی بود از خسروآباد به خرمشهر آورده بود، تعمیر کرد. (البته این مال بعد است. در قسمت اصلی خرمشهر که نیرویی نبود). محمد جهانآرا و دیگر جوانان ما در مقابل نیروهای مهاجم عراقی  یک لشکر مجهز زرهی عراقی با یک تیپ نیروی مخصوص و با نود قبضه توپ که شب و روز روی خرمشهر میبارید سی و پنج روز مقاومت کردند. همانطور که روی بغداد موشک می زدند، خمپارهها و توپهای سنگین در خرمشهر روی خانههای مردم مرتب می باریدند.
 
با اینحال جوانان ما سی و پنج روز مقاومت کردند؛ اما بغداد سه روزه تسلیم شد. ملت ایران به این جوانان و رزمندگانتان افتخار می کند. زمانی که می خواستند خرمشهر را تحویل بگیرند، دوباره سپاه و ارتش و بسیج با نیرویی بهمراتب کمتر از نیروی عراقی رفتند خرمشهر را محاصره کردند و حدود پانزده هزار اسیر  طی یک الی دو روز از عراقیها پس گرفتند. جنگ تحمیلی هشت ساله، داستان عبرتآموز عجیبی است. من نمیدانم چرا بعضیها در ارائه مسائل افتخارآمیز دوران جنگ تحمیلی کوتاهی می کنند.
 
سوم خرداد در تاریخ اسلام نقطه عطفی است که نماد مقاومت ملت بزرگ ایران در مقابل استکبار را نشان می دهد. حماسه آزادسازی خرمشهر نماد مقاومت و استقامت ملت ایران در مقابل استکبار جهانی است که در تاریخ ماندگار شده است. دشمنان اسلام با استفاده از تمامی امکانات قصد حفظ این شهر را داشتند اما جوانان با غیرت ایرانی با توکل به خدا و ایمانی که در وجودشان است نقشه های دشمنان را بر هم زده و این شور و غیرت در وجود تمام ایرانیان نهادینه شده و مقاوت با توان بیشتر در مقابل استکبار جهانی ودشمنان اسلام ایستادگی می کند که ترویج آرمان های انقلاب و اسلام در بین کشور ها از اهداف مقاومت می باشد. خون های ریخته شده در آزادسازی خرمشهر برای حفظ اسلام و ترویج مقاومت و روحیه جهادی در بین ملت های مظلوم در مقابل استکبار جهانی صورت گرفت.
 
منبع:باشگاه خبرنگاران
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار