استاد حوزه و دانشگاه:

رسانه ایرانی- اسلامی را به جامعه عرضه کنیم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: باید با رعایت آفت های رسانه بتوانیم یک الگوی رسانه ای ایرانی- اسلامی را به جامعه عرضه کنیم.
کد خبر: ۸۳۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱ - 23May 2016

رسانه ایرانی- اسلامی را به جامعه عرضه کنیم

 به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه با اشاره به فلسفه رسانه افزود: رسانه وظیفه انتقال واقعیت را با بیان ساده در فضای مجازی برعهده دارد و در واقع کار واسطه گری می کند.
وی با تاکید بر انتقال پیام در فضای مجازی یادآور شد که هر مجازی باید رابطه ای با حقیقت داشته باشد و رسانه باید امکان شناخت واقعیت، تسهیل بیان واقعیت و انتقال این بیان ساده را بپذیرد.
رییس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، بحث خود را با چهار نکته درمورد جامعه شناسی رسانه در ایران ادامه داد و به عنوان اولین نکته گفت: ابتدا باید بدانیم واقعیت در جامعه ایرانی چیست که رسانه بخواهد آن را منتقل کند، آیا تمام آن سیاه و بدی است؟
وی افزود: در جامعه ما نیز مثل هر جامعه دیگری خوب و بد با هم وجود دارد و وقتی واقعیت ترکیبی از این دو حیثیت شد؛ باید این ترکیب را منتقل کرد و تنها سیاهی و رفتارهای نادرست را نبینیم.
خسروپناه گفت: در جامعه ما ارزش ها و خدمات اجتماعی فراوانی وجود دارد ولی این واقعیات چقدر منعکس می شود؟ در بسیاری از رسانه ها صفحه حوادث داریم و تا مشکلی پیش می آید آن را بزرگ کرده و منتشر می کنیم؛ اما ارزش ها هرگز دیده نمی شود. ضمن اینکه دولت هم اقدامات مثبت زیادی داشته که خبری از آنها داده نمی شود.
مدیر گروه فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: در اسلام بر لزوم توجه همزمان به عقلانیت و معنویت تاکید شده است، باید بین این دو در رسانه تناسب برقرار شود؛ همانطور که اگر عقلانیت بر معنویت غلبه یابد فاشیسم تولید می شود، غلبه معنویت بر عقلانیت را هم در عرفان های نوظهور امروزی می بینیم.
نویسنده کتاب «دین شناسی» تاکید کرد: نبود اعتدال بین احکام و اخبار نیز یکی دیگر از آسیب های رسانه ای در ایران است. در آیه استعینو بالصبر و الصلاه (سوره بقره آیه 153) صبر نماد اخلاق و صلاه نماد احکام است. اخلاق و رعایت آن بسیار ضروری است؛ اما عبادت هم اهمیت دارد و به خاطر بزرگ کردن یکی نباید دیگری را بی ارزش شمرد.
وی به تولی و تبری به عنوان یکی از فروع دین اشاره کرد و گفت: مثلا امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف الهی است؛ البته نباید بدون دانستن شرایط آن عمل کرد، اما در بعضی شرایط به اندازه ای ضروری است که نمی توان تامل کرد.
نویسنده کتاب «روشنفکری روشنفکران» افزود: رعایت عدالت در سیاست از دیگر آفت های رسانه ای در ایران است. گرفتار سیاست زدگی شده و عدالت را فراموش می کنیم. اگر به لحاظ سیاسی به حزبی گرایش نداریم وقتی رفتار درستی دارد باید آن را بیان کرد و رسانه در این صورت بیشتر مخاطب خواهد داشت.
وی اینگونه پایان داد که باید بتوانیم با شناخت این آفت ها، رسانه ایرانی- اسلامی را به جامعه عرضه کنیم.
منبع: ایرنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار