سخنرانی فرمانده گردان تکاوران دریایی ارتش در رژه سوم خرداد بوشهر:

جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی غافلگیر نشد

فرمانده گردان تکاوران دریایی ارتش درعملیات بیت المقدس گفت: جمهوری اسلامی در دفاع مقدس با انجام تاکتیک های نظامی آمادگی جنگ را داشت و دچار هیچگونه غافلگیری نشد.
کد خبر: ۸۳۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶ - 23May 2016

جمهوری اسلامی در جنگ تحمیلی غافلگیر نشد

به گزارش دفاع پرس از بوشهر، ناخدایکم تکاوردریایی بازنشسته هوشنگ صمدی روز دوشنبه در آئین صبحگاه مشترک نیروهای مسلح مستقر دراستان در میدان صبحگاه هوادریای پایگاه دریایی بوشهر افزود: هرچند زمان رسمی جنگ تحمیلی 31 شهریور59 بود اما برای ما ازاسفند سال 58 آغاز شده بود و سخنانی که در افواه عمومی درمورد غافلگیری مطرح می شود، پذیرفتنی نیست.
وی اضافه کرد: درآن زمان که بعنوان جانشین فرمانده پایگاه دوم نیروی دریایی، برای تامین امنیت و کمک به شهربانی خرمشهر یک واحد از تکاوران نیروی دریایی را در اسفند 58 به منطقه اعزام کردیم.
صمدی اظهارکرد: همچنین در فروردین، اردیبهشت و خرداد سال 59 نیز برای کمک به ژاندرمری در پاسگاه های بین شملچه تا خرمشهر، تامین امنیت پتروشیمی و کمک به قرارگاه منطقه سوم دریایی خرمشهر چهار واحد تکاور دیگر اعزام شد.
وی افزود: با توجه به جابه جایی هایی که در مرزانجام می شد، جاده و سنگرسازی ها، نقل و انتقال های نظامی بویژه توپخانه که براساس مقررات بین المللی توپخانه حق ندارد بیش از پنج کیلومتر به مرز نزدیک شود برای ما جنگی قریب الوقوع را مسجل کرده بود ولی ما زمان دقیق آن را نمی دانستیم.
وی تاکید کرد: در سال 58 مانور دریایی جمهوری اسلامی از تنگه هرمز تا شمال خیلیج فارس با همکاری نیروهای هوایی، دریایی و تیپ هوابرد نیروی زمینی انجام و نقاط قوت و ضعف واحدهای رزمی و پشتیبانی رزمی مشخص شد.
صمدی با بیان اینکه نیروی دریایی در آن زمان سه واحد رزمی شناور، پروازی هوادریا و تکاوران را داشت گفت: در این مانور مشخص شد چه کارهایی باید انجام شود و در فروردین همان سال عراق نیز در شمال خلیج فارس مانوری انجام داد و در رصد نیروهای ما قرار گرفت.
وی یادآور شد: پس از بررسی اطلاعات جمع آوری شده ستاد نیروی دریایی با تجدید نظر در طرح های قدیمی عملیات خود طرح جدیدی به نام ذوالفقار را به یگان ها ابلاغ کرد و از همان تاریخ یگان ها به تقویت نقاط قوت واز بین بردن نقاط ضعفشان زیر نظر بازرسان پرداختند.
فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی درعملیات بیت المقدس گفت: در روز 26 مرداد فرمانده ناوتیپ منطقه هشتم نیروی دریایی که در منطقه سوم خرمشهر مستقر بود برمبنای طرح ابلاغی یگان های شناور مستقر خود را از اسکله آبادان و خرمشهر بیرون کشید و در شمال خلیج فارس با تمام تجهیزات و امکانات برای جنگ مستقر کرد.
وی اظهارکرد: همچنین در دوم شهریور نیز «ناو جمهوری اسلامی نقدی» در دریا با هواپیماهای عراقی درگیر و دو فروند سوخو عراقی را سرنگون کرد.
صمدی گفت: روز 23شهریور 59، جانشین فرمانده نیروی دریایی وقت برای احداث قرارگاه مقدم جنگ نیروی دریایی وارد منطقه دوم نیروی دریایی ارتش شد، با همه این کارها چگونه است که می گویند ما در جنگ غافلگیر شدیم.
وی بیان کرد: در همین جریان با تهیه و ابلاغ طرح های عملیاتی کل امکانات نیروی دریایی زیر امر قرارگاه مقدم جنگ نیروی دریایی یا نیروی رزمی 421 قرار گرفت و برای هدایت جنگ دریایی آماده شد.
صمدی گفت: 31شهریور وقتی هواپیماهای دشمن رگبار زدند بعد از ظهر همان روز فرمان رزمی از نیروی رزمی 421دریافت شد که گردان تکاوران نیروی دریایی آماده حرکت به سمت خرمشهر شدند.
وی اظهار کرد: یکم مهر 59 در ستاد اروند مستقر شدیم و به کمک مدافعان خرمشهر از همه قشرها سپاه، شهربانی، ژاندارمری درگیری آغاز و از همان ساعت تکاوران درگیر شدند.
صمدی با اشاره به انجام عملیات های چریکی از سوی تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر بیان کرد: طرح دشمن برای صدام تصرف خرمشهر در روز اول، جدایی خوزستان در روز سوم جنگ و انجام مصاحبه رادیو و تلویزیون بین المللی در میدانی آزادی بود اما با مقاومت مردم دشمن 34روز در پشت دیوارهای شهر خرمشهر ماندند.
وی گفت: دشمن از پشتیبانی مردم از نظامیان و رزمندگان غافل بود و به تصور اینکه ارتش در اثر انقلاب با به هم خوردن ستون فرماندهی امکان آموزش از آنها گرفته شده است وارد جنگ شدند ولی متوجه شدند ارتش ایران شکست ناپذیر است و در روز هفتم دشمن راهبرد تاکتیکی خود را به سمت جاده خرمشهر- اهواز تغییر داد.
صمدی با بیان اینکه نیروی دریایی مسئولیت سرزمینی در زمین ندارد و وظیفه اش در آبهاست افزود: در عملیات بیت المقدس نیروی دریایی با 300 فروند قایق تندرو در سازماندهی سه گردان، یک گروه رزمی تکاوران در محور جناح چپ عمل کننده، هفت گردان تفنگداران دریایی از محل تقاطع اروند با کارون، هفت فروند بالگردهای مختلف، پنج هواناوا سنگین و سبک، یک گروهان غواص، یک گروهان اس بی اس برای کمک به عبور از رودخانه دشمن حضور داشتند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز گفت: نیروی های مسلح با ایمان، تقوا، اخلاق نظامی، توانمندی و مدیریت کارآمد نظامی و تجهیزات فوق روز از بزرگترین نیروهای مسلح در جهان هستند.
آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: حماسه فتح خرمشهر یک مساله عادی نبود بلکه معجزه الهی بود که به دست توانمند رزمندگان اسلام رقم خورد.
دراین آئین یگان های نمونه نیروهای مسلح مستقر در استان بوشهر از مقابل تمثال امام راحل، رهبر معظم انقلاب و شهدای هشت سال دفاع مقدس رژه رفتند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار