معاون خزانه‌داری آمریکا:

واشنگتن هیچ حقی برای جلوگیری از تعامل بانک‌های خارجی با ایران ندارد

معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا اذعان کرد: آمریکا هیچ حق قانونی برای جلوگیری از تجارت بانک‌ها و افراد غیرآمریکایی با ایران ندارد و‌ آنها با هر ارزی می‌توانند آزادانه با این کشور معامله کنند.
کد خبر: ۸۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶ - 26May 2016

واشنگتن هیچ حقی برای جلوگیری از تعامل بانک‌های خارجی با ایران ندارد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، «آدام زوبین» معاون وزیر خزانهداری آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) در جلسهای در کنگره تصریح کرد که آمریکا هیچ حق قانونی بر بانکهای خارجی که با دلار آمریکا با ایران معامله می کنند، ندارد؛ اما همچنان به ایران اجازه نمیدهد که بهطور مستقیم به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.

روزنامه صهیونیستی «جروزالمپست» گزارش کرد، زوبین که در جلسه کنگره شهادت میداد، گفت که بانکها و اشخاص خارجی با هر ارزی که در اختیار دارند، میتوانند آزادانه با ایران تعامل داشته باشند. آمریکا هرگز توانایی ممانعت از چنین معاملاتی را نداشته است زیرا این سازمانها آمریکایی نیستند.

طبق این گزارش، ایران به دنبال دسترسی به حسابهای برونمرزی خود است که طبق تحریمهای مسدود شده است و هماکنون این داراییها طبق برجام آزاد شده اند.

با این وجود، ایران برای دسترسی به این داراییهای خود با مشکل مواجه شده است؛ زیرا اکثر این داراییها که در بانکهای عمان و کره جنوبی نگه داشته شده است، بهطور معمول با دلار آمریکا داد و ستد میشوند.

در بسیاری موارد، دسترسی ایران به داراییهای مسدود شدهاش نیازمند تبدیل شدن به دلار است، و برخی در واشنگتن نگران هستند که ایران به طور غیرمستقیم به ارز ارزشمندی دسترسی پیدا کند.

با اینحال، زوبین در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تصریح کرد: «تحریمهای اصلی ما در آمریکا در واقع آنچه که بازیگران آمریکایی میتوانند و نمیتوانند انجام دهند را کنترل میکند. این تحریمها عملکرد بازیگران آمریکا در هرکجای جهان که اقامت داشته باشند را کنترل میکند».

وی سپس ادامه داد: «از طرف دیگر، تحریمهای ما، اقدامات افراد غیرآمریکایی را، خواه ارز مورد استفاده آنها دلار، یورو، پوند باشد و خواه ین، تحت کنترل ندارد».

زوبین تأکید کرد: «بنابراین به وضوح اعلام میدارد، تمامی بانکهای خارجی در جهان دلار آمریکا را در اختیار دارد. خوشبختانه، ارز مورد انتخاب جامعه بینالملل برای تجارت بینالمللی است. تحریمهای ما کاری به آن صورت حسابهای دلاری ندارد و بازیگران خارجی اگر بخواهند آن (دلار) را به یک بازیگر دیگر از جمله ایران بدهند، تحت حوزه اختیارات ما نیستند».

«متئو لویت» مدیر برنامه مبارزه با تروریسم و اطلاعات موسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این جلسه تصریح کرد: «طبق برجام، چه دوست داشته باشیم، چه دوست نداشته باشیم، به ایران وعده یک سری پول خاص داده شد و بیشتر آن پولی است که به خود ایران تعلق دارد. ایران با شرایط سختی برای دسترسی به این سرمایه مواجه است؛ زیرا زمان دشواری را باید به تبدیل آن به ریال تخصیص دهد و بهمنظور آنکه به این سرمایهها دسترسی پیدا کند، کشورها میبایست این پول را از طریق دلار به ریال تبدیل کنند».

«جک لو» وزیر خزانهداری آمریکا به طور مداوم اعلام کرده است که آمریکا به هیچیک از سیستمهای بانکی ایران اجازه عبور از سیستم مالی آمریکا را نمیدهد.

مقامات آمریکایی از جمله «جان کری» وزیر خارجه آمریکا بهطور مستقیم با رؤسای تجاری اروپا دیدار کرد تا آنها را ترغیب کند که میتوانند با ایران وارد تعامل شوند.

با اینحال دولت اوباما میگوید که همچنان تحریمهای کنونی غیرمرتبط با برنامه هستهای علیه ایران را اجرا خواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار