مرگ در «ناصرخسرو» ارزان است

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه سالهاست که برخی از مردم برای تهیه دارو راهی ناصرخسرو می‌شوند؛ در حالی که برخی مواقع داروهای این مکان نه‌تنها زندگی‌بخش نیست، بلکه مرگبار است.
کد خبر: ۸۴۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳ - 28May 2016

مرگ در «ناصرخسرو» ارزان است

به گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس، احمدرضا دهپور، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در هفتمین همایش داروسازان بالینی کشور اظهار داشت: متاسفانه شواهد و تحقیقات نشان میدهد ابعاد داروهای تقلبی در جهان در حال توسعه است؛ چرا که سود این قبیل داروها بسیار کلان و وسوسهانگیزاست.

وی با بیان اینکه قدمت این داروها به قدمت تولید انواع داروها در جهان بازمیگردد، عنوان کرد: در این شرایط مردم، پزشکان و بهخصوص داروسازان باید به دقت نسبت به موضوع حساس باشند.

وی با بیان اینکه بهطور عمده داروهای تقلبی بیشتر مربوط به داروهای گرانقیمت است، افزود: متاسفانه سالهاست که برخی از مردم برای تهیه دارو راهی ناصرخسرو میشوند؛ حال آنکه آنها باید بدانند برخی مواقع دارویی که از این اماکن تهیه میشود نهتنها زندگیبخش نیست؛ بلکه میتواند مرگبار هم باشد.

دهپور تصریح کرد: متاسفانه با توجه به اینکه ممکن است داروهای تقلبی به هر شکلی و حتی در داروخانهها نیز عرضه شوند پس مردم باید در خرید دارو نیز دقت نظر کافی به خرج دهند و به داروخانههای شناخته شده و معتبر مراجعه کنند. ضمن اینکه قبل از خرید دارو نیز نسبت به اصالت آن اطمینان حاصل کنند.

این استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: البته در این زمینه شرافت حرفهای و انسانی مسؤلان داروخانهها نیز بسیار حائز اهمیت است. پس آنان نیز باید نسبت به دارویی که به مردم تحویل میدهند حساس باشند و به مسایل فنی مهم توجه کنند.

سود 250 هزار دلاری هر هزار دلار داروی تقلبی

همچنین در این همایش مریم امینی - کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی اظهار داشت: بررسیهای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد در حال حاضر سود داروهای تقلبی از سود قاچاق مواد مخدر و تولید پول تقلبی نیز بسیار فراتر است؛ به همین خاطر بازار داروهای تقلبی روز به روز در دنیا داغ ترمیشود و تبهکاران بیشتری به سوی این بازارجذب میشوند.

مدیر ثبت دارو و مبارزه با داروهای تقلبی یک شرکت فرانسوی در ایران اظهار کرد: بی شک در حال حاضر معضل داروهای تقلبی از معضلات بزرگ جهان به شمار میرود. به همین خاطر این شرکت فرانسوی بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای دارویی جهان همواره این موضوع را در اولویتهایش قرارداده است. خوشبختانه در این زمینه سازمان غذا و داروی ایران نیز همکاری بسیاری خوبی در زمینه مبارزه با داروهای تقلبی در کشور دارد.

امینی افزود: بدون شک یکی از مهمترین راههای مبارزه با عوارض جبرانناپذیر داروهای تقلبی در تمام دنیا و بهخصوص ایران اطلاعرسانی گسترده و آموزش به مردم است. در همین راستا اطلاعرسانی به مردم و جامعه پزشکی از اولویتهای این مجموعه بزرگ دارویی است.

این کارشناس ارشد حوزه مبارزه با داروهای تقلبی خاطرنشان کرد: بررسیهای سازمان بهداشت جهانی نشان میدهد حدود 30 درصد داروهای کشورهای جهان سوم و عقبمانده تقلبی است. این رقم در کشورهای در حال توسعه ازجمله ایران حدود 10 درصد و در کشورهای پیشرفته حدود یک درصد است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار