گفت و گوی دفاع پرس با رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران

ضرورت عزم ملی مبارزه با استعمال دخانیات

ایران ؛کاملترین و جامعترین قانون برای مبارزه و پیشگیری از استعمال دخانیات را دردنیا دارد به طوری که جزوچند کشوری است که برای نخستین بار به کنوانسیون جهانی مبارزه با استعمال دخانیات پیوسته است.
کد خبر: ۸۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ - 31May 2016

ضرورت عزم ملی مبارزه با استعمال دخانیات

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،حجت الاسلام والمسلمین سید حسن معین شیرازی ، رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه  سابقه مبارزه با استعمال دخانیات درایران به 130سال پیش بر می گردد ،تصریح کرد: رهبریت این مساله را مرحوم میرزای شیرازی عهده دار بودند که نه تنها با استعمال دخانیات مبارزه شد بلکه در نامه استعمارایران در قالب قرارداد تنباکو با دستگاه ناصرالدین شاه خنثی شد.

وی افزود: در دنیا چنین سابقه ای وجود نداشته و ندارد به طوری که همه مردم باور داشتند ، استعمال دخانیات و قلیان باعث آرامش اعصاب شده و برخی از قوای غریزی تقویت  می شود در صورتی که ضررهای آن آشکار نشده بود.

حجت الاسلام والمسلمین  شیرازی افزود:با این آموزه های دینی که در باورهای فرهنگی داریم چراشاهد استفاده بی رویه ار مواد دخانی هستیم که  شایسته جامعه ما نیست؛چراکه درایران علاوه بر نظام حکومتی، نظام اجتماعی وجود دارد که بر مبنای آن؛ این طراحی و ساختار بنیان نهاده شده است و مرجع تقلید در راس و بر اساس قانون اساسی در راس آن قرار گرفته است.

وی با اشاره به شعار سال "اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل"، که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، تصریح کرد: پیام اصلی  این شعارمی تواند انگیزه ای برای شروع سال  باشد که باید عامل بودن سر لوحه قرار بگیرد.

ضرورت عزم ملی مبارزه با استعمال دخانیات

رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران افزود: 10سال پیش درمجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر مبارزه با استعمال دخانیات  تصویب و برای اجرا ابلاغ رسمی شد اما نظارت و اجرای دقیقی روی آن صورت نگرفت.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند:"مجلس در راس همه امور است"،تصریح کرد: مجلس باید مطالبه جدی را از مبادی ذی ربط از جمله وزرات بهداشت ، صدا سیما ،همچنین نیروی انتظامی ، قوه قضاییه داشته باشد.

افزایش ارتقای آگاهی های اجتماعی

وی با بیان اینکه افزایش ارتقای آگاهی های اجتماعی برعهده رسانه ملی است ،اظهار داشت:درایران حدود 23هزار نفر کشته شدگان تصادفات و حوادث جاده ای داشته ایم که این آمار در سال جاری به 17هزار رسیده  که البته باز هم زیاد است اما طبق آمار رسمی تلفات استعمال دخانیات و سیگار به بیش از 75هزارنفر رسیده که هشدار و آسیب بسیاری بر پیکره جامعه وارد آورده است.

قربانیان بی سر و صدا

حجت الاسلام والمسلمین  شیرازی تصریح کرد:نکته قابل تامل اینجاست که در ایام نوروز تمام نیروها برای کاهش تصادفات بسیج می شوند، اما بسیجی برای مبارزه با استعمال دخانیات که هرساله قربانیان بی سر و صدایی می دهد، تشکیل نمی شود.

 مغفول ماندن طرح (پاد) در آموزش و پرورش

وی ادامه داد:وزارت آموزش و پرورش مسولیت خطیری برعهده دارد که عدم نظارت دقیق برآن   تهدیدوخطر بزرگی برای آینده سازان و جوانان این مرز و بوم محسوب می شود.

 شیرازی افزود:ازسالیان گذشته طرح پیشگیری از استعمال دخانیات (پاد) بارها به وزرای آموزش و پرورش ابلاغ شد اما دست نخورده باقی ماند که البته معاون وقت وزیر فعلی، قول قطعی برای پیگیری داده اند.

گلدان به جای قلیان

وی با بیان اینکه فرهنگسازی مبارزه با مواد دخانی باید ازمدارس شروع شده و به خانواده ها تسری یابد،تصریح کرد:پیشگیری ازمواد دخانی درخانواده باید با معیاریهای اسلامی و اخلاقی نهادینه شود که دراین صورت  شعار "گلدان به جای قلیان" تحقق پیدا خواهد کرد نه اینکه مصرف قلیان به تفریح در میان خانواده ها تبدیل شده است که تهدیدی بزرگ را در پی دارد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر مبارزه جدی با قاچاق

رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با تاکید بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با قاچاق اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در ۱۲ تیرماه سال ۸۱ فرمان تاریخی در مورد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خطاب به رئیس جمهور وقت صادر کردند.

 این فرمان بدین مضمون است:" گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایهگذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاههایی که به نحوی میتوانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند."

 وی ادامه داد:درسالیان گذشته درمجلس شورای اسلامی قانونی مبنی بر افزایش مالیات سیگار وضع شد،نتایج خوبی هم به دنبال داشت اما مسکوت ماند که با توجه به فرمایشات معظم له باید نظارت جدی تری برپدیده شوم قاچاق بویژه قاچاق مواد دخانی شود.

 رییس جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران تصریح کرد:کانون مرکزی این مبارزه  باید در سطحی عالی نزدیک به رییس دولت و دارای اشراف قانونی بر دستگاههای ذیربط دولتی باشد و تبلیغات متناسب و هوشمندانه و همه جانبه در خدمت این مبارزه قرار گیرد همچنین برخورد قضایی و انتظامی، قاطع و در ارتباط کامل با تصمیمگیریهای آن کانون مرکزی باشد، عزم جدی بر این باشد که عمل قاچاقچی کاملاً برخلاف صرفه و همراه با خطر باشد و جنس قاچاق از پیش از مبادی ورودی تا محل عرضه آن در بازار، آماج اقدامات گوناگون این مبارزه قرار گیرد.

بیشک این فرمان، کاملترین فرمانی است که در حیطه مبارزه با این پدیده شوم و مخرب تا به حال صادر شده است.

زنان، سفیر مبارزه با دخانیات در جامعه

حجت الاسلام سید حسن معین شیرازی به «نقش خانواده در پیشگیری و کنترل مصرف دخانیات» پرداخت و  گفت: تمام لحظه های زندگی ما می تواند سازنده باشد و این سازندگی را می توان از بطن خانه توسط زنان آغاز کرد.

وی درادامه افزود: از لحاظ روانشناسی و جامعه شناسی تا سن ۷ سالگی بین ۶۵ تا ۷۰ درصد شخصیت افراد ساخته می شود و این مسئله مهمی است که فرزندان در خانواده بزرگ می شوند و بیشترین تاثیر را از خانواده مخصوصا مادر می گیرند.

وی گفت: در کشوری هستیم که اگر تحصیل کرده ها را فرهیخته بدانیم؛دو سوم دانشگاهیان را زنان تشکیل می دهند. آنها نقش موثری دارند و اگر بخواهیم واقعا ریشه ای و بنیادی با استعمال دخانیات مبارزه کنیم. باید آگاهی لازم را به زنان بدهیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار