گفت و گوی دفاع پرس با یک کارشناس آموزش و پرورش

دفاع مقدسی از جنس جهاد با ناتوی فرهنگی

همه کسانى‌که با امور فرهنگى کشور سر و کار دارند، یک جهاد و مبارزه‌ طولانى را در پیش رو دارند.
کد خبر: ۸۵۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۱ - 01June 2016

دفاع مقدسی از جنس جهاد با ناتوی فرهنگی

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس،دکتر تقی آبادی یک کارشناس آموزش و تربیت در بحث تربیت دانش آموزان با بیان اینکه معلمان می کوشد تا با اتخاذ روش ها و تدابیر خاص معلمی، رفتارهای کودکان را در جهت خاص شکل دهند،تصریح کرد:جهت پیشبرد اهداف آموزشی باید به خانواده مخصوصاً مادران در زمینه اصول تعلیم و تربیت آموزش ویژه ارائه شود.

وی اظهار داشت:محیط مدارس باید با توجه به ذوق و علاقه به همکاری و همفکری دانش آموزان طراحی شود و معلمان سعی کنند محیط آموزشی را طوری طراحی کنند که کودکان احساس آرامش کرده و با همدیگر همکاری و همیاری نمایند و اعتماد به نفس در آنها ایجاد شود.

یک بام و دوهوای آموزش و پرورش

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در مرکز دایره قرار دارند،اذعان داشت: متولیان آموزش و پرورش از یک سو نمیتوانند از ورود فضای مجازی بدون مرز جلوگیری کنند و از سوی دیگر تبعات ناشی از این پدیده موضوعی نیست که بتوانند از کنار آن براحتی عبور کرد؛ در یک بام و دوهوایی قرار گرفتهاند که ناگزیراز ارایه طرح و برنامه هستند، البته برنامههایی که در جای خود و در عین کارآمدی میتواند خود چالشی برای دست اندرکاران دستگاه تعلیم و تربیت نیز باشد.

 دکتر تقی آبادی تصریح کرد:مسئولان آموزش و پرورش در حالی به طبل راه اندازی شبکه های اجتماعی ویژه دانش آموزان به مدارس میکوبند و به دنبال اجرای طرحهای جدید در حوزه فضای مجازی هستند که در بخش تجهیزات همچنان مشکلات بر جای خود باقیست و هوشمندسازی مدارس گرفتار مشکلات اعتباری است.

این کارشناس آموزش و پرورش درباره راه اندازی شبکه های اجتماعی ویژه دانش آموزان و ورود شبکههای اجتماعی به مدارس با بیان اینکه انسان یک موجود اجتماعی و هویت او در گرو مناسبات اجتماعی است، گفت: هرچه ارتباطات و مناسبات اجتماعی یک فرد ارتقا می یابد، به همان میزان بر آگاهیها، شناخت و مهارتهای وی نیز افزوده میشود لذا شخصیت فرد نیز ارتقا مییابد.

خطری در کمین هویت سازان بی هویت

وی همچنین تصریح کرد: امروزهرچند که شبکههای اجتماعی مجازی نیازهای انسان را پاسخ میدهند اما در این شبکهها نمی توان به دنبال احساس و عواطف بود و از سوی دیگر آسیبی که شبکههای اجتماعی مجازی میتواند به همراه داشته باشد هویت مجازی است، نه هویت واقعی. هویت مجازی انسانها همان نکته نگران کننده شبکههای اجتماعی مجازی است؛ به این معنا که مشخص نیست فرد معرفی شده در فضای مجازی همان فرد با هویت واقعی است یا خیر؟

وی ادامه داد: به نظر میرسد از منظر تعلیم وتربیت ثقل این ارتباطات باید برمبنای شبکههای اجتماعی واقعی پایهگذاری شود به این معنا که محیط مدرسه فضایی باشد که در آن مناسبات واقعی و رشد یافته با مدیریت درست برای دانش آموزان تبیین و تعریف شود و نیاز به دوست یابی و برقراری ارتباط موضوعی است که باید بدرستی به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی با تاکید مجدد برفراهم کردن زمینههای اجتماعی شدن و تعاملات اجتماعی دانش آموزان در مدارس خاطرنشان کرد: جامعه پذیری یکی از وظایف و کارکردهای آموزش و پرورش است اما کانون این برنامهها باید مبتنی بر ارتباطات واقعی باشد نه ارتباطات دنیای مجازی؛ لذا مکانیزمهایی که لازمه شکل گیری یک ارتباط منسجم اجتماعی اعم از ارتباط با همسالان، دوستان، والدین، معلمان، اقوام، بزرگترها و و افراد جامعه است باید در دستور کار جدی آموزش و پرورش قرار بگیرد.

به اعتقاد این کارشناس آموزش و پرورش، همچنان که در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده، رویکرد حاکم بر آموزش و پرورش باید رویکرد فرهنگی - تربیتی باشد و زمینه تربیت پذیری دانش آموزان باید متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی شکل بگیرد و این رویکرد اقتضائاتی دارد که باید این زمینهها در مدارس فراهم شود.

وی نگرانیهای موجود را تبیین کرد که با ورود شبکههای مجازی و تکنولوژی جدید شاید نقش و کارکرد شبکههای اجتماعی واقعی کمرنگ شود، اما هیچ وقت شبکه اجتماعی واقعی از بین نخواهد رفت.

نقش کلیدی معلم در تعلیم وتربیت

تقی آبادی اظهار داشت: زمانی که(IT) وارد مدارس شد عدهای تصور میکردند این پدیده نو میتواند جایگزین معلم شود در حالی که نه تنها چنین نشد، بلکه در یک بازه زمانی کوتاه این تصور خام فروپاشید و امروز سخنی مبنی بر جانشینیIT با معلم مطرح نیست و همگان بر نقش و حضور معلم در تعلیم وتربیت تاکید دارند.

این کارشناس آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه باید کارهای گروهی در مدارس تقویت شود، افزایش بازدیدها، برگزاری اردوهای دانشآموزی و ایجاد و توسعه انجمنهای دانش آموزی، علمی، فکری، هنری و ادبی را از جمله اقداماتی برشمرد که باید برای ایجاد شبکههای اجتماعی واقعی در محیط مدارس شکل بگیرد.

 

وی درباره آموزش فرهنگ استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در بین دانش آموزان نیز گفت: ورود شبکههای مجازی به جوامع امری اجتناب ناپذیر است و دانش آموزان نیز به عنوان شهروندان در محیط خارج از مدرسه به این فضاهای مجازی دسترسی دارند و ضمن پذیرش محاسن شبکههای اجتماعی و استفاده بهینه و مدیریت درست آن باید بتوانیم شبکههای اجتماعی مجازی را همسو با شبکههای اجتماعی واقعی ساماندهی کنیم؛ به این معنا که فرهنگ مواجه هوشمندانه و دقیق با شبکه اجتماعی مجازی را در داخل شبکه اجتماعی واقعی بوجود آوریم.

تقی آبادی تاکید کرد: براین اساس دانش آموزان در محیط اجتماعی واقعی باید به درجهای از رشد و بلوغ فکری، رفتاری و معرفتی برسند که بدانند در برقراری ارتباط در فضای مجازی با هر فردی ارتباط برقرار نکنند و مسوولیت برقراری ارتباط را بپذیرند و وارد هر شبکه مجازی نشوند و ضمن داشتن زندگی شفاف در جریان آثار مثبت و منفی ارتباطات اجتماعی مجازی باشند، لذا اگر بتوانیم شبکه اجتماعی واقعی را بدرستی ساماندهی کنیم نه تنها نباید از مواجه شدن با شبکههای اجتماعی مجازی هراس داشته باشیم بلکه به عنوان یک فرصت باید با این تکنولوژی برخورد کنیم.

مهمترین اصل حاکم بر خانواده و مدرسه به عنوان دو رکن اساسی تربیتی دانش آموزان در مواجهه با تکنولوژیهای جدید باید اصل مصون سازی باشد نه محدودیت آفرینی؛ لذا باید دانش آموزان را با افزایش آگاهی و اطلاعات از درون مصون کنیم تا نگران حضورشان در این گونه فضاها نباشیم تا آنها آزادانه و با آگاهی از آسیبهای تکنولوژی جدید و شبکههای اجتماعی مجازی دوری کنند نه با اجبار چرا که این نوع تکنولوژی محدودیت پذیر نیست.

این کارشناس آموزش و پرورش  اذعان داشت:یکی از آسیبهای جدی شبکههای اجتماعی مجازی، برخلاف عنوانی که دارند تقویت روحیه فردگرایی است و تنها شدن آدمها حتی در بین گروههای واقعی و حتی در جمع خانواده از نکات منفی این تکنولوژی است، چرا که فرد در جمع و در کنار اعضای خانواه حضور دارد اما با تلفن همراه خود در جای دیگریست، لذا لذت ارتباط جمعی از بین میرود.

یکی از دغدغه ها و نگرانی هایی که همیشه پدران و مادران دارند، استفاده بیش از اندازه دانش آموزان که همان فرزندانشان می باشند از فضای مجازی است، اینکه دانش آموزان چه قدر می توانند از فضای مجازی استفاده کنند و مشکلاتی که این فضا برای فرزندان به وجود می آورد از جمله مشکلات والدین با فرزندان شان می باشد

 وی با بیان اینکه توسعه فناوریهای نوین در جهان و ایران به شدت در حال پیشرفت است ،تصریح کرد: امروز به دنیای مجازی به عنوان کمک به آموزش و تربیت نگاه می کنند و عرصه دنیای مجازی از دنیای واقعی گسترده تر و وسیع تر است و استراتژی فرار یا مقابله به هیچ وجه در مقابل این تکنولوژی جواب نمی دهد.اینکه ما فرزندانمان را از این تکنولوژی دور کنیم  و نگذاریم به این عرصه ورود پیدا کنند که قطعا این دو نوع استراتژی شکست می خورد و شکست خورده است، این کار امکان پذیر نیست.

 خوشبختانه درابلاغی که مقام معظم رهبری برای شورای عالی مجازی داشتند و فرمایشاتی که گفتند، کاملاً استراتژی را مشخص کردند که ما باید از حالت انفعال از عرصه فضای مجازی خارج شویم، یعنی گوشه گیری، انزوا و دورشدن به هیچ وجه جواب نمی دهد و حضور فعال و تأثیرگذار به همراه تولید محتوای متقن و جذاب را بعنوان سیاست مطرح کردند که به هر حال نسل جوان چون تکنولوژی مرتبط با آنهاست و از ما نسل اولی ها و دومی ها، بچه ها جلوتر هستند، باید به خودشان واگذار شود، مخصوصاً اشاره فرمودند که استفاده از توانمندیها و استعدادهای جوانان کشور در این عرصه باید به جد وارد میدان شود و هنجارها، ارزش ها و سبک زندگی ایران اسلامی و تولید محتوا باید در این عرصه وارد شود

وی با بیان اینکه ازهمه مهمتر بحث ارتقای فرهنگ، کاربرد و سواد فضای مجازی است،اظهار داشت: روی سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی کار نشده است، سوادآموزی را کار می کنیم، انتقال دانش در آموزش و پرورش را کار می کنیم، اما در بالا بردن سطح سواد مجازی و سواد رسانه ای که مورد تاکید رهبری  در اعلام سیاستهای اخیر ما نسبت به این موضوع نمی توانیم انفعالی عمل کنیم، فرار بکنیم یا مقابله بکنیم و بهترین روش مداخله همراه با مراقبت است، چون فرزندان چه بخواهیم، چه نخواهیم در این عرصه ورود پیدا می کنند، لذا همه ما ، والدین و مربیان نسبت به این عرصه باید زمینه را برای آموزش و ارتقاء آنها فراهم کنیم و مراقبت هم بکنیم که این مراقبت با یک تعامل سازنده و یک ارتباط منطقی با نسل جوان امکان پذیراست.

آموزش وپرورش درمانگاه همه آسیب های اخلاقی و فرهنگی جامعه

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش، 4896معلم و26000شهید دانش آموز تقدیم به نظام جمهوری اسلامی کرده، تصریح کرد:عدم توجه به تعلیم و تربیت منجر به رخوت در معلمان شده ؛ اما چه اتفاقی در لایه های زیرین شغلی که از آن تحت عنوان شغل انبیا نام می برند افتاده است؟!

وی با بیان اینکه شیوه های آموزشی ستنی شده،تصریح کرد: رهبرمعظم انقلاب در این خصوص می فرمایند شیوه های آموزشی  باید بومی سازی شود و روح اسلامی در آن دمیده شود.

کارنامه تربیتی باید گاهی قویتر از کارنامه درسی باشدبرای مقابله با ناتوی فرهنگی که افرادی از جنس حسین فهمیده هایی دوباره به منصه ظهور می رسند

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار