بیانیه اداره کل حفظ آثار مازندران به مناسبت 14 و 15 خرداد:

قیام 15 خرداد که الهام گرفته از عاشورا بود سرنوشت سیاسی و اجتماعی آینده ایران را ترسیم کرد

اداره کل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس مازندران طی بیانه ای گفت: نهضت اسلامی پانزده خرداد در جامعه ایران آثار عمیقی به جای گذاشت و در حقیقت سرنوشت سیاسی و اجتماعی آینده ایران را ترسیم کرد.
کد خبر: ۸۵۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹ - 03June 2016

قیام 15 خرداد که الهام گرفته از عاشورا بود سرنوشت سیاسی و اجتماعی آینده ایران را ترسیم کرد

به گزارش دفاع پرس از مازندران، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران به مناسبت بزرگداشت 14 و 15 خرداد بیانیه ای صادر کرد که در ادامه می آید:

در ابتدای این بیانیه آمده است: قیام 15 خرداد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات ملت قهرمان ایران است، که رهبری داهیانه  امام خمینی« قدس سره» و یاری روحانیان انقلابی در تداوم آن، طی یک دوره ی پانزده ساله، نقش اساسی داشته است.

این بیانیه قیام 15خرداد را روز آغاز نهضت مقدس اسلامی دانست و بیان کرد: این روز، روز عصیان علیه طاغوت و طاغوتیان و روزی بود که ملت ایران زیر بیرق اسلام گرد آمد و برای مقابله با دشمنان اسلام و قرآن وارد صحنه شد و پشت رژیم ستمشاهی را به لرزه انداخت.

اداره کل حفظ آثار مازندران همچنین در ادامه با اشاره به اینکه نهضت پانزده خرداد نهضتی کاملاً مردمی بود و تکیه گاهی جز مردم رنج دیده و مظلوم ایران نداشت، افزود: نهضت اسلامی پانزده خرداد در جامعه ایران آثار عمیقی به جای گذاشت و در حقیقت سرنوشت سیاسی و اجتماعی آینده ایران را ترسیم کرد.

در ادامه این بیانیه با بیان اینکه این قیام از عاشورا الهام گرفته بود، تأکید شد: امام رحمه الله فرموده اند: «عصر عاشورا مصادف با ساعات شهادت سید مظلومان و سرور شهیدان، عصر عاشورایی که خون طاهر و مطهر ثار اللّه و ابن ثاره به زمین گرم کربلا ریخت و ریشه انقلاب اسلامی را آبیاری نمود، ملت عظیم الشان در سالروز این فاجعه با الهام از عاشورا آن قیام کوبنده را به یاد آورد. اگر عاشورا و گرمی و شور انفجاری آن نبود، معلوم نبود چنین قیامی بدون سابقه و سازماندهی واقع میشد».

در بخش دیگر این بیانیه با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) تمام عمرش را براى جلب رضاى خدا صرف کرد و قامتش جز در بـرابـر خدا، در مـقابل هیچ قدرتى خـم نشد، و چشـمانش جز براى او گریه نکرده بـود، به  ارتحال امام (ره)  در 14 خرداد 68  و در آستانه 15 خرداد اشاره و بیان شد: حضرت امام در این تاریخ خود را آماده ملاقات با خدا کرد که انتظارش را می کشید و  در یکـى از غزلیاتـش چنـد سال قبل از رحلت سروده بود:

 سالها مى گذرد حادثه ها مى آید

انتظار فرج از نیمه خرداد کشم     

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران درپایان این بیانیه  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قیام 15 خرداد سال 42، بیست و هفتمین سال ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) را گرامی  داشت.    

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار