دفاع پرس بررسی می کند؛

آشنایی با سه پهپاد تاکتیکی جهان

پهپادهای تاکتیکی از جمله پهپادهایی هستند که توسط نظامیان کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.
کد خبر: ۸۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷ - 07June 2016

آشنایی با سه پهپاد تاکتیکی جهان

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس ـ رحیم محمدی؛ بکار گیری وسیع پهپادها در حوزه های مختلف بویژه در حوزه نظامی، امری است که هر کشوری را مجاب کرده تا حداقل یک مدل از این وسایل پرنده را به خدمت بگیرد.

بر این اساس کشورهای متعددی در دنیا هستند که در سال های اخیر اقدام به طراحی و ساخت این گونه پرنده ها کرده اند لذا نظر به نقش پهپادها در معادلات نظامی، بر آن شدیم تا در بررسی اجمالی به معرفی سه مدل از این پرنده ها را بپردازیم.

از سوی دیگر به لحاظ آن که این روزها تحولاتی در منطقه در حال روی دادن است که سیاسیون و نظامیان دو کشور ترکیه و آمریکا و رژیم صهیونیستی نقش آفرینان اصلی آن هستند، در بررسی پهپادها، بررسی پهپادهای ساخت دو کشور یاد شده و رژیم جعلی اسراییل را مناسب تر دیدیم.

لذا گزارشی که در ادامه آمده به بررسی و معرفی سه مدل از پهپادهای تاکتیکی مورد استفاده توسط نظامیان های مورد اشاره می پردازد.

پهپاد تاکتیکی Bayraktar TB2

پهپاد تاکتیکی Bayraktar TB2، پهپادی دور برد و تاکتیکی است که Baykar MAKINA برای نیروهای مسلح ترکیه ​​تولید کرده است؛ در واقع این پهپاد تاکتیکی توسط Kale Baykar JV با سرمایه گذاری مشترک از سوی Baykar MAKINA و گروه «کلم» برای انجام عملیات شناسایی ساخته شده است.

فاز یک توسعه نمونه اولیه Bayraktar در سال 2007 آغاز شد و اولین پرواز آن هم در ژوئن 2009 صورت گرفت اما در ادامه برای توسعه تولید، قراردادی بین Undersecretariat جهت صنایع دفاع و Baykar JV در دسامبر 2011 امضا شد؛ البته سال بعد نیز در قرار دادی مشابه، فاز دوم توسعه و تولید آن در ماه ژانویه 2012، آغاز شد که پس از آن اولین پرواز را در ماه آوریل 2014 انجام داد؛ بدین ترتیب در نوامبر 2014 تعداد شش پهپاد و در ژوئن 2015 نیز شش پهپاد دیگر به نیروی زمینی ترکیه تحویل داده شد.

ویژگی های Bayraktar TB2

طراحی بدنه این پهپاد به شکل یکپارچه بوده، دُم پهپاد به شکل V برعکس و بدنه کامپوزیت آن با ترکیبی از فیبر کربن و کولار ساخته شده؛ همچنین موتور این پهپاد در انتها و زیر دُم و مخزن سوخت نیز در زیر پهپاد قرار دارد؛ بدین شکل طول پهپاد 6.5m و دهانه بال 12M است.

هر یک از این پهپادها توسط یک خودرو فرماندهی شامل دو ایستگاه کنترل زمینی (GCS)، سه ترمینال داده زمینی (GDTs) و دو پایانه کنترل از راه دور (RVTs) پشتیبانی می شوند.

سیستم های کنترلی و حرکتی پهپاد نیز شامل، میکروکنترلر، کنترل موتور، کنترل سرور قدرت موتور، پردازش سیگنال موتور، GPS، ارتفاع سنج لیزری، سنسور آلفا ـ بتا، ماژول ها و همچنین سنسور سرعت، دما، میزان سوخت، دوربین نوری، دامنه یاب لیزری(LRF) و اشاره گر لیزری، می شود و حداکثر باری هم که این پهپاد می تواند با خود حمل کند بیش از 55KG نخواهد بود.

موتور و عملکرد پهپاد

این پهپاد دارای یک موتور احتراق داخلی 100hp و یک پروانه متغیر دو پره است؛ این قدرت موتور باعث شده تا پهپاد در مسافتی به طول 150km با حداکثر ارتفاع 22،500ft، با حداکثر سرعت 70kt و با استقامت پروازی بیش از 20 ساعت، پرواز داشته باشد.

پهپادی که در عراق و افغانستان استفاده شد

پهپاد تاکتیکی 200 RQ-7 Shadow، در «هونت ولی» مریلند تولید شده و اکنون در خدمت ارتش و تفنگداران دریایی ایالات متحده قرار دارد.

این پهپاد علاوه بر تشخیص و شناسایی اهداف تا عمق 125km، قادر است تا ارتفاع 8،000ft پرواز کرده و تصاویر و تله متری داده ها را در کوتاه ترین زمان به ایستگاه کنترل زمینی ارسال کند تا ایستگاه زمینی، پس از تجزیه و تحلیل داده ها، آن را در اختیار ارتش برای هدف قرار دادن اهداف توسط توپخانه قرار می دهد.

RQ-7A می تواند از روی یک پرتابگر هیدرولیک و یا با استفاده ازچرخ به پرواز در آید

این پهپاد در خدمت نیروهای عملیاتی مستقر در افغانستان و در عراق بود به نحوی که در جولای سال 2012 به میزان 750.000 ساعت پرواز انجام داد.

اولین نمونه از این نوع پهپاد با نام RQ-7A در سال 1999 توسط ارتش ایالات متحده ساخته شد اما تمام این مدل از پهپادها در حال حاضر بازنشست شده اند و به جای آنها مدل RQ-7B، در اختیار نیروهای ارتش قرار دارد.

بدین ترتیب در ژانویه سال 2010، ارتش ایالات متحده، گارد ملی، نیروهای ویژه و تفنگداران دریایی در مجموع درخواست استفاده از 116 فروند «سایه 200» داشتند که بیش از 91 فروند آنها در ژانویه 2010 تحویل داده شد.

فروش به سایر کشورها

شرکت سازنده این پهپاد، در ماه مه 2010 قرار دادی به ارزش 31.4 میلیون دلار، برای تحویل دو فروند «سایه 200» به نیروهای مسلح سوئد منعقد ساخت و در جولای همین سال نیز در قرار دادی دیگر به ارزش 64 میلیون دلار، چهار فروند هم به ارتش ایتالیا تحویل داده شد.

علاوه بر این در ماه اوت سال 2010 وزارت دفاع استرالیا نیز با انعقاد قراردادی به ارزش 175 میلیون دلار تعداد 18 فروند از RQ-7B را برای پشتیبانی از نیروهای خود در افغانستان، دریافت کرد.

ویژگی های RQ-7A

ویژگی های پهپاد RQ-7A دارای طول بال هایی به اندازه 3.89m با حداکثر استقامت هوایی پنج ساعت و 30 دقیقه بود اما در RQ-7B با افزایش طول بال ها به 4.27m، استقامت هوایی آن به شش تا هفت ساعت، بسته به نوع ماموریت، افزایش یافت.

همچنین این پهپاد دارای یک موتورUEL AR 741 با قدرت 28.3kW و گنجایش 57 لیتر سوخت است که در مقایسه با مدل قبلی آن از گنجایش 17 لیتر سوخت بیشتر بهره مند شده است.

پهپاد RQ-7A دارای سیستم های الکترو نوری و مادون قرمز، رادار در حال حرکت نشان دهنده هدف، تصاویر ابر طیفی، وسایل ارتباطاتی بسیار سبک و مسافت یاب لیزری، است علاوه بر این نسل چهارم سیستم های سنجش از راه دور، سیستم های ارائه تشخیص هدف و نظارت گسترده منطقه با استفاده از تصویربرداری فراطیفی در طول روز، آن هم با وضوح بالا نیز در این پهپاد قابل مشاهده است.

Skylark3؛ پهپادی بی صدا

Skylark3 که از جمله پهپادهای بدون سرنشین تاکتیکی است که برای اولین بار در نمایشگاه هوایی فوریه 2016 در سنگاپور معرفی شد، توسط شرکت الکترونیک دفاعی «البیت سیستم» به منظور افزایش آگاهی موقعیتی و ایمنی در میدان جنگ، طراحی و تولید شده است.

این پهپاد علاوه بر ماموریت های نظامی برای ضد شورش، جمع آوری اطلاعات، نظارت، یافتن هدف و شناسایی آن، برای وظایف امنیتی و مبارزه با تروریسم نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دهانه دو بال این پهپاد 4.8m است که در بخش میانی و زیر بدنه نصب شده و دُم ثابت  Vشکل که بر عکس شده، این اجازه را می دهد تا پهپاد در طول پرواز ثبات و کنترل بهتری داشته باشد.

دوربین نصب شده در زیر بینی این پرنده تاکتیکی که شامل الکترو سنسورهای نوری ـ مادون قرمز می شود، برای گرفتن تصاویر و فیلم های با کیفیت بالا، آن هم تحت شرایط دشوار است البته تصاویر ارسالی به صورت رمز گذاری شده خواهد بود تا امنیت تصاویر ارسالی تأمین باشد.

باتری لیتیوم-یونی این پرنده بدون سرنشین تاکتیکی می تواند در مسافتی به عمق بیش از 100km در پرواز کرده و تا شش ساعت هم استمرار پروازی بی صدا تا ارتفاع حداکثر 15،000ft داشته باشد.

نظر شما
پربیننده ها