فصل گرما و معضل همیشگی آلودگی هوا؛

نفس‌ها باز هم به شماره افتاد!

با شروع سال جدید باز هم داستان همیشگی با فصل گرما تکرار شد، آلودگی هوا بخش‌های مختلف کشور را فرا گرفته تا جایی که در برخی از شهرها نفس‌ها به شماره افتاده است.
کد خبر: ۸۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴ - 07June 2016

نفس‌ها باز هم به شماره افتاد!

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس؛ از ابتدای سال ۹۴ تا کنون هوای استان ایلام شاهد ۸۴ روز آلوده ناشی از نفوذ غبار و ریزگردها بوده است و هم اکنون این آلودگی ها ناشی از گرد و غبار در هوای گرم با شدت ادامه دارد.

هفته گذشته بود که موجی از گرد و غبار وارد استان شد و این هوای آلوده تا امروز نیز ادامه دارد و طبق گفته مسئولان محیط زیست استان ایلام کیفیت هوای شهرستان دهلران به علت وجود ریزگردها هم اکنون در وضعیت هشدار قرار گرفته است.

نفوذ و حجم گرد و غبار به حدی است که به پایتخت نیز رسیده و امروز آلودگی هوا به حدی است که برای گروه های حساس به مرحله هشدار رسیده است.

براساس عکسهای ماهواره منشا آلودگی هوای تهران و برخی دیگر از استان های کشور ؛ کشورهای سوریه و غرب عراق هستند.

این درحالی است که بر خلاف روال سابق و برای نخستین بار، وقوع پدیده گرد و غبار همزمان با باد جنوبی، منجر به آن شد که توده گرد و غبار شکل گرفته به سمت ایران بر اثر فشار باد جنوبی به سمت شمال غرب کشور تغییر مسیر دهد.

در پدیده اخیر شاهد بالاترین میزان غلظت گرد و غبار در استان های آذربایجان غربی و شمال غرب همچون لرستان و شمال ایلام هستیم و این در حالی است که امروز بالاترین میزان غلظت گرد و غباری که در اهواز شاهد آن بودیم در حدود ۱۵۰ میکروگرم بود.

تاکنون اقدامات زیادی درخصوص کاهش آلودگی هوا که بیش از 90 درصد نیز منشاء خارجی دارد،صورت گرفته است ولی با توجه به شرایط منطقه، رفع این چالش نیاز به زمان دارد.

از سوی دیگر کاهش بارندگی در منطقه از دیگر عوامل آلودگی هوا و پدیده گردوغبار است که متاسفانه به لحاظ بارشی شاهد وضعیت خوبی در ایران و کشورهای همسایه همچون عراق و سوریه نیستیم.

شکل گیری و تصویب قطعنامههای مختلف بین المللی در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار در سطح جهانی با ابتکار عمل و پیشگامی جمهوری اسلامی ایران باعث جلب توجه و نگاه بینالمللی به این موضوع و آغاز اقدامات جهانی در این حوزه شده است.

این اقدامات درحالی صورت گرفته که امیدواریم در آینده شاهد ایجاد الزام برای کشورها به ویژه کشورهای منطقه برای اقدام در خصوص مقابله با پدیده گرد و غبار و ایجاد وحدت و همکاری منطقهای در زمینه کنترل منشاء های گرد و غبار باشیم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار