دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تحریم هنر ایرانی محصول جدید معیارهای دوگانه غرب در آزادی بیان

مطبوعات آلمان ضمن انتقاد از حضور مجید ملا نوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در اختتامیه مسابقه هولوکاست و اهداء جوایز برندگان خواستار لغو ارتباطات فرهنگی-هنری با ایران شده‌اند.
کد خبر: ۸۶۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ - 11June 2016

تحریم هنر ایرانی محصول جدید معیارهای دوگانه غرب در آزادی بیان

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، برخی از رسانههای آلمان که احتمالا از طریق لابیهای صهیونیستی تغذیه میشوند، با چاپ تصاویر حضور «مجید ملانوروزی» در مراسم تقدیر از برگزیدگان دومین مسابقه بینالمللی هولوکاست در روزنامههایشان، با تیترهای بسیار تند خواستار برخورد با این هنرمند و لغو همکاریهای هنری با ایران شدند.

ملانوروزی که مدتی به عنوان طراح، خبرنگار و دبیر سرویس با نشریات جهاددانشگاهی، آفرینش، تربیت، ایران و کیهان فرهنگی همکاری کرده و در نخستین کنفرانس هنرهای تجسمی در بینال نقاشی موزه هنرهای معاصر به عنوان محقق برگزیده انتخاب شد، در تاریخ هفدهم دیماه 1392 با حکم علی جنتی، به سمت مدیرکل هنرهای تجسمی معاونت امور هنری وزارت ارشاد منصوب شد.

ملانوروزی سال گذشته در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها گفته بود: «طبق تفاهماتی که میان مسئولین فرهنگی ایران و آلمان، قرار بر این است تا نمایشگاهی از آثار هنرمندان ایرانی و آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در کشور آلمان برگزار شود .با این اقدام اتفاقات بسیار خوبی در عرصه هنرهای تجسمی کشورمان میافتد، به شکلی که میتوانیم گامهای ارزشمندی در جهت معرفی آثار هنرمندان ایرانی به مخاطبان اروپایی و همچنین ارتقای کیفیت ظاهری موزه هنرهای معاصر تهران برداریم زیرا به طور حتم نمایش آثار ما در کشور آلمان میتواند منافع اقتصادی خوبی را به همراه داشته باشد که به تبع آن میتوانیم بسیاری از مشکلات موجود را مرتفع کنیم.»

توافقنامه مذکور، مهرماه سال گذشته در سفر «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر امور خارجه آلمان، به امضای ملانوروزی از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد و «گونتر شاورت» از سوی بنیاد ملی میراث فرهنگی «پروس» در آلمان رسید.

اما ظاهرا این ماجرا را پایان خوشی نبود. حضور وی در آئین اختتامیه دومین مسابقه بینالمللی کاریکاتور هولوکاست چندان به مذاق دوستان اروپایی خوش نیامد و واکنشهایی را در مطبوعات آلمانی زبان در پی داشت: «کاریکاتوریستهای منکر هولوکاست در مراسمی که دکور آن با علامت صلیب شکسته طراحی شده بود، مورد تقدیر مسئولان هنری ایران قرار گرفتند.»

در دومین دوره نمایشگاه کاریکاتور «هولوکاست»  که همزمان با روز «نکبت» در 25 اردیبهشت (14 می مصادف با سالروز اشغال اراضی فلسطین توسط صهیونیستها در سال 1948) برپا شد؛ 100 اثر کارتون و 50 اثر کاریکاتور چهره با محوریت نتانیاهو به نمایش درآمد.

در این مراسم که عصر دوشنبه دهم خرداد در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، حسن عباسی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مشهور سیاسی در سخنان خود به نقش اروپاییها اشاراتی داشت و گفت: در طول پنج سال، شش میلیون یهودی را در کورههای آتش سوزی انداختند، اما جالب است که هیچ کس نمیپرسد مشکل مردم اتریش و آلمان با یهودیان چه بوده و این موضوع چه ریشهای داشته است. ما همیشه از جنگ جهانی دوم به بعد را شنیدهایم و نمیدانیم چه شد که کار به اینجا رسید و اگر هم هولوکاستی وجود دارد، کسی درباره این که چه شد چنین اتفاقی افتاد حرفی نمیزند.

وی اظهار داشت: میگویند اسلام دین خشونت و تروریستی است؛ اما اگر هولوکاست وجود داشته باشد، جامعه آلمان که مسیحی بوده چنین اتفاقی را رقم زده و اثبات هولوکاست مسیحیت را زیر سوال میبرد. آن هم در شرایطی که میگویند پروتستانها آمدند که دین روادارانهای را ترویج دهند، این پرسش به وجود میآید که آیا یک دین روادارانه به کشتن این تعداد مجوز میدهد؟ با این حساب اگر هولوکاست ثابت شود، آبروی غرب بیشتر از بین میرود.

همچنین «سیدمسعود شجاعی طباطبایی»، دبیر جشنواره ضمن اشاره به پیشینه مسابقه هولوکاست گفت: 10سال پیش که یک نشریه دانمارکی، عکسهایی توهین آمیز درباره پیامبر گرامی اسلام به چاپ رساند ما اولین مسابقه هولوکاست را مطرح و اعلام کردیم اگر اروپا و آمریکا به «آزادی بیان» معتقدند، چرا نمیتوان از هولوکاست حرف زد؟

وی افزود: دومین مسابقه هولوکاست نیز در واکنش به طرح توهین آمیز نشریه شارلی ابدو شکل گرفت. در این مسابقه از 50 کشور دنیا، هنرمندان کاریکاتوریست آثارشان را ارائه کردند و هنرمندان در دفاع از مردم مظلوم فلسطین برخاسته و بدون ترس و واهمه آثارشان را ارائه کردند.

شجاعیطباطبایی خاطرنشان کرد: موضوعاتی که ما در این فراخوان مورد اشاره قرار دادیم این بود که چرا با اینکه غربیها معتقدند «آزادی بیان حد و مرزی ندارد»، هر محققی درباره هولوکاست مطلبی را بیان میکند، با مجازات زندان رو به رو می شود؟

وی با اشاره به اینکه نگرانی صهیونیستیها از برگزاری این نمایشگاه بسیار زیاد بود و با رایزنیهایی که انجام دادند، مدیرکل یونسکو نسبت به برپایی این نمایشگاه واکنش تندی نشان داد، افزود: با تمام مخالفتهای صورت گرفته، برخی از این تصاویر از هنرمندان غیر مسلمان ارسال شده، مدیر کارتونیستهای اروپا اولین کسی بود که در این زمینه کار ارائه داد و سایرین را نیز به مشارکت در این فراخوان تشویق کرد.

حال عصبانیت اروپاییها از برگزاری موفق این رویداد فرهنگی آنها را به واکنش نسبت به ارتباطات فرهنگی هنری با ایران واداشتهاست. به طوریکه اخیرا روزنامه  محافظهکارعامهپسند بیلد (Bild-Zeitung) که به اعتقاد دویچهوله با تبحر خاصش در جنجال آفرینی تأثیرگذاری ویژهای در سیاست آلمان دارد با انتخاب تیتر "تحریک علیه یهودیت: بنیاد برلین با منکران هولوکاست همکاری میکند."  اقدام به انتشار گزارشی انتقادآمیز از مقامات آلمانی به دلیل ارتباط با منکران هولوکاست نموده است.

این روزنامه آلمانیزبان در شماره اخیر خود با انتشار تصاویری از اختتامیه دومین دوره مسابقه کاریکاتور هولوکاست و حضور مجید ملانوروزی در این مراسم، انتخاب شریک فرهنگی از ایران در حالیکه وی به تقدیر از به سخره گیرندگان هولوکاست میپردازد را تقبیح و اقدامی خلاف اخلاق برشمرده است.

روزنامه «بیلد» که به دلیل انتشار روزانه تصاویر زنان نیمه عریان در صفحه اول خود به منظور جذب مخاطب بیشتر شهرت دارد، همچنین ضمن شماتت تصمیم مقامات آلمانی در برگزاری نمایشگاه هنری ایران در گالری ملی برلین، با اعمال فشار بر آنان نوشته است: «هرچند سخنگوی بنیاد میراث فرهنگی پروس مجبور به محکوم نمودن این مسابقه کرده، اما همچنان اراده آنان برای برگزاری نمایشگاه آثار هنری در برلین پابرجاست.»

این در حالیست که پیشتر خود مقامات آلمانی رسما به نقش کشورشان در کشتار یهودیان در طول جنگ جهانی دوم اذعان کرده بودند.

«اشتفان زایبرت» سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان مهرماه سال گذشته پس از اظهارات نتانیاهو درباره نقش فلسطینیها در هولوکاست گفته بود: «همه آلمانیها میدانند که مسابقه دیوانهوار آدمکشی نازیها منجر به هولوکاست شد. این یک تفکر در مدارس ماست و هرگز نباید فراموش شود و ما هیچ دلیلی برای تغییر تاریخ نمیبینیم. ما میدانیم که مسئولیت این جنایت انسانی برعهده آلمان و حتما بر عهده ماست.»

«بنیامین نتانیاهو،» نخستوزیر رژیم صهیونیستی، یک روز پیش از ترک سرزمینهای اشغالی به مقصد برلین، در جمع گروهی از یهودیان مدعی شده بود: «هیتلر» قصد نسلکشی یهودیان اروپا را نداشت و تنها میخواست آنها را تبعید کند؛ اما «امینالحسینی،» مفتی معروف بیتالمقدس، در جریان دیدار خود از آلمان در دسامبرسال 1941(1320 شمسی)، رهبر حزب نازی این کشور را متقاعد کرد تا یهودیان را بسوزاند.

این اتفاق به خوبی نشان میدهد آزادی در غرب همچنانکه بارها مشاهده شدهاست، شامل همه چیز حتی اهانت به پیامبران ادیان الهی میشود اما وقتی به بحث هولوکاست میرسد حد و مرز مییابد و اینجاست که برخورد دوگانه غرب با آزادی بیان آشکارا ظهور و بروز پیدا میکند.

لازم به ذکر است؛ کشور آلمان به عنوان مسبب جنگ جهانی دوم سالانه باجهای میلیاردی به رژیم صهیونیستی میدهد که زمینه را برای ایجاد صنعتی تحت عنوان "صنعت هولوکاست" مطابق میل این رژیم غاصب فراهم کند. صنعتی که اشغالگران قدس نزدیک به 70 سال است از آن محملی برای تاخت و تاز در غزه و رام الله و کشتار کودکان و زنان فلسطینی در سرزمین مادریشان ساختهاند و بیرحمانه به شهرکسازی در اراضی فلسطین و غارت مسلمانان ادامه میدهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار