آیت‎الله‎العظمی سبحانی:

بهشت در مقابل عمل انسان، پاداشی رایگان است

آیت‎الله‎العظمی سبحانی بیان کرد: از آنجا که میزان عمل محدود انسان نسبت به بهشت جاودان عددی به حساب نمی‎آید به این معنی است که بهشت به شکل رایگان به او رسیده است.
کد خبر: ۸۶۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۵ - 11June 2016

بهشت در مقابل عمل انسان، پاداشی رایگان است

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، آیتاللهالعظمی سبحانی بعد از ظهر امروز ۲۲ خرداد در درس تفسیر خود در مجتمع عالی فقه گفت: آیات اول سوره مومنون به شرح صفات خاص مومنان میپردازد که دو خصلت آن مرتبط با نماز است؛ در اولی مراد، خشوع در نماز و در دومی ادای نماز در وقت خاص آن است.


وی افزود: خصلت های دیگری که خداوند به آنها اشاره می کند، شامل پرهیز و دوری از امور لغو، برقراری رابطه مناسب با مردم و یاری رساندن به آنها، حفظ قوای جنسی، وفای به عهد و امانت داری و نماز در وقت اصلی آن است.


این مرجع تقلید بیان کرد: در ادامه این آیات خداوند بیان میکند که هر کسی که صفات را در خود حفظ کند مومن است و مومن را پاداشی که همان وارث شدن در فردوس است؛ برخی از عقلا بیان میکنند که چرا خداوند انسان را وارث بهشت خطاب کرد نه اینکه بهشت را پاداش او بخواند.


وی گفت: در لغت عرب ارث به مالی گفته میشود که به شکل رایگان به فرد میرسد؛ یعنی انسان برای بدست آوردن آن مال زحمتی نکشیده باشد ولی اجر و پاداش باید متناسب با عمل باشد؛ از آنجا که میزان عمل محدود انسان نسبت به بهشت جاودان عددی به حساب نمیآید به این معنی است که بهشت به شکل رایگان به او رسیده است.


آیتاللهالعظمی سبحانی بیان کرد: این خصلتهای هفت گانه راهی است که خداوند به انسان نشان داده است که با این صفات میتوانند به خدا برسند ولی راههایی مثل تصوف و نقش بندیه و ... راه درست نیست زیرا خداوند راه اصلی را در کتاب خود بیان کرده است.


وی گفت: آیات بعدی، آیات تذکر به انسان است؛ در واقع خداوند در آیات بعدی به انسان تذکر میدهد که چه نعمتهایی به او داده است؛ در ابتدا نیز مراحل خلفت حضرت آدم را از تراب و مبدل شدن به خاک و ... بیان میکند و سپس به خلقت انسانها و فرزندان آدم اشاره میکند.


وی اظهارکرد: در این آیات آمده است که انسان از گل چسبنده خلق شده که سپس چکیده آن گل گرفته شده و صورت انسان که همان سلسال باشد شکل میگیرد و سپس در این شکل روح دمیده میشود.


این مرجع تقلید بیان کرد: در آیات بعدی خداوند به خلقت دیگر انسانهاو ایجاد نطفه اشاره میکند و اینکه این نطفه شکل گرفته از زن و مردم است که در رحم که همان قرار مکین است جای میگیرد.


وی گفت: رحم، محل قرار است؛ این قرار به معنی جایگاه نطفه است که از گزند و آسیب در امن است زیرا از پشت و مقابل کاملا محافظت شده است؛ در جلوی رحم سه لایه محافظ قرارداد و ستون فقرات نیز پشت رحم است که محافظ آن است.


وی اظهارکرد: سپس بیان میدارد که این نطفه به علقه مبدل میشود که بین آن دو فاصلهای است؛ علقه به معنی خون بسته شده است که با توجه به معنی دیگر آن که زالو است نتیجه گرفته میشود که به این معنی است که خون بسته شدهای که همچون زالو مواد مغذی را از خون مادر میمکد.


این مرجع تقلید بیان کرد: علقه پس از مکیدن خون مادر، به گوشت کوبیده شده مبدل میشود که در واقع همان خونی است که بسته شده است و به خاطر همین است که از گوشت، خون میچکد.


وی گفت: استخوانها نیز شکل میگیرند و پوسته آنها از گوشت پر میشود و در لابلای این گوشتها قرار میگیرند؛ غضروف و استخوان جای خود را در این بین پیدا میکنند.


آیتاللهالعظمی سبحانی بیان کرد: این مراحل در زمانی بیان شده است که جزیره العرب در اوج فقر علمی و تمدنی بود؛ حال این سوال باید برای اهل فهم و عقل بوجود آید که این سخنان چگونه میتواند از یک فرد امی معلم ندیده صادر شود؛ قطعا این سخنان برگرفته از معلم وحیانی است.


وی گفت: وقتی که خلقت حیوانی انسان تشریح شد، تازه انسان به جسمیت حیوانی میرسد که از این حیث با حیوانات دیگر تفاوتی ندارد ولی اوج آفرینش در زمانی است که روح در این جسم دمیده میشود.


وی اظهارکرد: پس از این کلمات است که خداوند فتبارک الله احسن الخالقین را بیان میکند؛ در اینجا برخی این سوال را میپرسند که مگر غیر از خدا، خدای دیگری نیز وجود دارد؟ برخی حضرت عیسی را نیز خالق میدانند ولی خلقت خدا از عدم است و خلقت ایشان با جمع آوری مواد است و این دو اصلا با هم قابل قیاس نیستند و نمیتواندخلقت حضرت عیسی را خلقت دانست.


این مرجع تقلید بیان کرد: شبیه به چنین آیاتی در سورههای دیگر نیز وجود دارد که از جمله آنها سوره حج است و به همین خاطر خداوند به انسان متدکر میشود که او در مقابل قدرت خداوند،هیچ است و در فقر مطلق قرار دارد.
منبع:ایکنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار