گزارش؛

اشاعه فرهنگ انقلاب در فضای مجازی

ما باید با توسعه فناورى اطلاعات در جهان، از تمامى فرصت‏‌هایى که فضاى سایبرى به ما مى‌دهد براى توسعه اهداف انقلاب اسلامى بهره‌برداری کنیم.
کد خبر: ۸۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴ - 30December 2013

اشاعه فرهنگ انقلاب در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس؛ دغدغه آینده همیشه همراه انسان بوده است. فناورى اطلاعات و فضاى سایبرى از جمله مواردى است که همیشه نوعى زندگى در آینده را براى ما متصور مى سازد. مفاهیمى مانند کار از راه دور، شهروند دیجیتال و زندگى مجازى تا چند سال پیش تخیل و آرزو تلقى مىگردید، اما امروز این موارد عادى بوده و در زندگى مردم رایج شده است.

به قول "الوین تافلر" (نویسنده و آینده پژوه آمریکایی) نظام جهانى و زندگى امروزه به طور عجیبى به مبادلات اطلاعات و دانش وابسته است. وقتى" تافلر" در کتاب "موج سوم" عصر اطلاعات را در زمان اوج عصر صنعتى به عنوان موج جدید مطرح کرد، کسى ایده اى درباره دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک، بانکدارى الکترونیک و ایجاد میلیون ها شغل جدید در این حوزه را نداشت، اما گذشت زمان نشان داد که توسعه فناورى اطلاعات و فضاى سایبرى از تخیل تافلر هم پا فراتر گذاشت و جهان را در عصر نوینى قرار داد که در آن تحولات عظیمى در حال انجام است.

اهمیت این موضوع سبب شد که رهبر معظم انقلاب با درایت خود دستور تشکیل شوراى عالى فضاى مجازى را دادند و در اهمیت فضاى مجازى فرمودند: "اهمیت این فضا کمتر از انقلاب اسلامى نیست."

اینترنت مشخص ترین نماد حوزه سایبرى است. مجموعه اى از شبکه هاى رایانه اى کوچک و بزرگ که با روش هاى متنوعى به هم متصل مى شوند و تعاملات مختلفى را به وسیله نرم افزارهاى گسترده با هم برقرار مى کنند.

امروزه اینترنت بخش جداناپذیر زندگى و کار مردم شده است. زندگى بشر وارد دنیاى سه بعدى فضاى سایبرى شده و شرایطى را فراهم مى کند تا تخیل انسان بتواند به حقیقت نزدیک شود و فضاى جدیدى را که بسیار توسعه یافته تر و متفاوت با جهان امروز است به وجود آورد.

در فضاى مجازى بیشتر امور بشر به صورت غیرفیزیکى انجام مى گیرد. به طور نمونه، براى خرید از فروشگاهى دوردست و حتى در کشورى دیگر نیاز به حضور فیزیکى خریدار و فروشنده در یک مکان ثابت نیست. براى آموختن دانش نیاز به رفتن به مدارس سنتى و یا دانشگاه هایى مانند دانشگاه هاى فعلى نخواهد بود. یک استاد در آن واحد مى تواند در منزل دانشجو و در روستا، شهر و کشور و مکان دلخواه آموزش مجازى دهد.

پول مجازى جایگزین پول فیزیکى مى شود و نقش فیزیکى پول از بین مى رود. دوربین هایى که به سیستم بیومتریک مجهزند از روى قرنیه چشم، افراد را شناسایى مى کنند و بنابراین نیاز به داشتن کارت شناسایى براى ورود به بسیارى از مکان ها نیست. تجارت مجازى رونق بیشترى مى گیرد و امکان عرضه کالا به هرکس در هر زمان و در هر مکان در اولین فرصت ممکن امکان پذیر مى شود. تولید کالاهاى فیزیکى محدود مى شود و تولید کالاهاى غیر فیزیکى مانند اطلاعات مالى، بانکى، گزارشات و حتى عکس و فیلم افزایش فزایندهاى مى یابد و اقتصاد جدید براین پایه ساخته مى شود، به طورى که هزاران شغل جدید مجازى و الکترونیکى جایگزین شغل هاى سنتى خواهد شد.

امروزه 3 میلیارد نفر روى وب فعال اند به طورى که 40 درصد جمعیت کل جهان را در برمى گیرند و این میزان هر روز بیشتر مى شود. 5/2 میلیارد از کاربران جهانى داراى پست الکترونیک اند و از این فناورى استفاده مى کنند به طورى که ترافیک روزانه نامه هاى ارسالى از این طریق را 144 میلیارد در جهان مى دانند.

تا سال 2013 میزان وب سایت ها را حدود 700 میلیون اعلام کرده اند که هر سال میلیون ها وب سایت جدید به این رقم اضافه مى گردد. 74 درصد کاربران اینترنت در شبکه هاى اجتماعى عضوند و 22 درصد زمان آنلاین خود را در این شبکه ها بسر مى برند و این رقم تأثیر بالاى شبکه هاى اجتماعى مجازى را نشان مى دهد. به طور مثال آمارى که در مورد فیس بوک وجود دارد نشان مى دهد که کاربران فیس بوک از مرز یک میلیارد نفر فراتر رفته و تقریباً اغلب شرکت ها، افراد و شخصیت هاى سیاسى و گروه هاى مرجع در تمامى عرصه ها در این شبکه ها عضو هستند و از ظرفیت هاى آن در دسترسى به مخاطبان فراوان بهره بردارى مى نمایند. 2/7 میلیاردlike  روزانه در فیس بوک زده شده و روزانه 7 پتابایت عکس به محتواى فیس بوک افزوده مى شود.

بنابراین فضاى مجازى با تمام دغدغه هاى و مشکلاتى که براى بشر امروز خلق کرده، عرصه هاى تازهاى را نیز براى تحقق آرمان هاى بشرى فراهم آورده است. "دانش محورى" اساس اداره فضاى سایبرى است و آموزش در طول عمر به عنوان نیاز اولیه بشر مطرح و جایگزین آموزش فعلى خواهد شد.

امروزه دولت ها با گسترش فضاى سایبرى توانسته اند ارائه خدمات خود را به شهروندان بهبود بخشند. بسیارى از دولت ها این فناورى ها را براى پیشبرد اهداف بزرگ و کلان خود به دست آورده و از آنها بهره مى برند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در راهى گام نهاده تا از این فناورى در جهت توسعه کشور و انقلاب اسلامى استفاده نماید. ما باید از طریق سایت ها و شبکه هاى اجتماعى مجازى، محیطى براى اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامى ایجاد کنیم. سیاست هاى داخلى را از طریق دولت الکترونیک ترویج دهیم. اطلاع رسانى صحیح را از طریق رسانه هاى دیجیتال و شبکه هاى مجازى ارائه کنیم. روابط بین الملل را از طریق دیپلماسى دیجیتال و دیپلماسى عمومى و با استفاده از رسانه هاى دیجیتال گسترش دهیم و از تمامى فرصت هایى که فضاى سایبرى به ما مى دهد براى دستیابی و توسعه اهداف انقلاب اسلامى نهایت بهره برداری را به جا آوریم.

نظر شما
پربیننده ها