رابرت فیسک:

توافق هسته‌ای ایران به سوی نابودی می‌رود

تحلیلگر انگلیسی طی یادداشتی تاکید کرد حسن روحانی نباید به آمریکا اعتماد می‌کرد و با برداشته نشدن موانع سرمایه گذاری خارجی در ایران، توافق هسته‌ای به سمت نابودی پیش می‌رود.
کد خبر: ۸۷۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵ - 17June 2016

توافق هسته‌ای ایران به سوی نابودی می‌رود

به گزارش گروه سایررسانههای دفاع پرس، در حالی که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از نشان دادن حسن نیت به ایران و رهبر عالی این کشور درباره عمل به تعهداتشان تحت مفاد توافق هستهای صحبت کرد، که رهبر انقلاب روز گذشته تاکید کردند اگر آمریکاییها توافق را پاره کنند، ما آن را آتش میزنیم.«رابرت فیسک» تحلیلگر انگلیسی طی یادداشتی در روزنامه «ایندیپندنت» به بررسی تعهداتی که ایران و آمریکا در قبال اجرای برجام قبول کردهاند و عدم اجرایی اساسی تعهدات ایالات متحده پرداخت و تاکید کرد که تا زمانی که موانع دستیابی ایران به تجارت جهانی برداشته نشد، توافق هستهای بیفایده خواهد بود.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه فرصت توافق هستهای ایران به سمت نابود شدن پیش میرود، آمده است: حسن روحانی که اکنون بعنوان مرد خوب ایران در آمریکا شناخته میشود، حمایت رهبر عالی ایران را جهت امضای توافق با شش قدرت جهانی برای کاهش فعالیتهای هستهای ایران در ازای پایان یافتن تحریمهای غربی بدست آورده بود. اما اکنون او مانند یک فریبخورده بنظر میرسد.

فیسک با بیان اینکه بنظر میرسد همه کسانی که مخالف توافق بودند (از پیشکسوتان سپاه پاسداران و فرزندان شهدا گرفته تا مدیران شرکتهای میلیاردی) درست میگفتند، تصریح کرد: تحریمها [روی کاغذ] برداشته شدند اما در واقع برداشته نشدند. با وجود تمام وعدهها، سرمایه گذاران غربی به داخل ایران هجوم نبردند، زیرا بانکهای این کشورها (خصوصا بانکهای اروپایی) بهشدت از نقض باقیماندههای تحریمهای آمریکا درخصوص منع تجارت با جمهوری اسلامی هراسانند. «واشنگتن میدهد و پس میگیرد» شعاری است که هر رئیس جمهور ایرانی باید آن را یاد بگیرد.

این تحلیلگر انگلیسی با انتقاد از کسانی که سران ایران را خواهان سلاح هستهای و ضدیهودی مینامیدند، ادعا کرد که روحانی – کسی که آمریکا میتوانست با او تجارت انجام دهد- اکنون انتخابات سال بعد را از دست داده است زیرا او نیز یک شعار مهم را فراموش کرد. شعاری که میگوید «به آمریکا اعتماد نکن

در ادامه یادداشت ایندیپندنت با اشاره به اینکه ایران هنوز به سیستم اقتصادی جهانی وارد نشده، آمده است: و این اتفاق هم نخواهد افتاد. به گفته رهبر ایران، بانکهای خارجی از آمریکایی که به تعهدات خود عمل نکرده و تحریمها را فقط روی کاغذ حذف کرده، میترسند. او درست میگوید.

این روزنامه انگلیسی اذعان کرد بسیاری از بانکهای اروپایی به دلیل ترس از نقض تحریمهای آمریکا – که هیچ ربطی به توافق هستهای ندارند – از تجارت با ایران خودداری میکنند. بانک فرانسویBNP چند سال قبل بخاطر معامله با ایران 6.3 میلیارد دلار جریمه شد که این مبلغ به همراه جریمههای دو بانک «استن چارت» وHSBC به میزان گزاف 10.7 میلیارد دلار رسید.

بر این اساس، پس چرا بانکها و موسسات مالی انگلیسی باید برای دادن جریمههای این چنینی بیشتر صف بکشند، آنهم فقط به این دلیل که دولتشان قصد دارد با ایران تجارت کند. بعضی از بانکهای آمریکایی حتی کارت بازرگانی خود را به ایرانیها نمیدهند و این چیزی است که به آن ترس گفته میشود.

رابرت فیسک در پایان ضمن تاکید بر اینکه برداشته شدن تحریمها در ایران، یک «وعدهی عمل نشده» است، نوشت: توافق هستهای ایران مطمئنا به سوی سراشیبی قرار دارد. به بیان دیگر، رویایی است که در حال تبدیل شدن به غبار است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار